ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تبادل آتش میان نیروهای اردوغان و اسد و بیم گسترش درگیری‌ها

همزمان با تبادل آتش میان نیروهای ترکیه و سوریه، ارتش آمریکا و ترکیه در القحطانیه گشت زدند. سربازان پیاده‌نظام و تانک‌های ارتش آمریکا نیز پنج‌شنبه به دیرالزور رسیدند

خبرگزاری الجزیره از تبادل آتش سنگین میان نیروهای ارتش رژیم سوریه با نیروهای تحت حمایت ترکیه در نزدیکی راس‌العین خبر داد. به‌دنبال این درگیری‌ها هزاران نفر دیگر از ساکنان این مناطق مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. همزمان سربازان آمریکا به همراه نیروهای ترکیه در چند منطقه مرزی گشت زدند.

گشت‌زنی نیروهای ایالات متحده آمریکا در القحطانیه سوریه (عکس از Delil SOULEIMAN / AFP)

الجزیره پنج‌شنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر از درگیری سنگین میان نیروهای ارتش رژیم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و نیروهای تحت حمایت ترکیه در اطراف راس‌العین خبر داد. سربازان ارتش ترکیه روستاهای اطراف این شهر مرزی را تحت کنترل خود درآورده‌اند و نیروهای شورشی موسوم به «ارتش ملی سوریه» که متحد ترکیه به‌شمار می‌روند نیز به راس‌العین حمله کرده‌اند.

براساس این گزارش هزاران نفر از ساکنان شهرهای راس‌العین و تل تمر در حال گریختن از خانه‌های خود هستند.

در روزهای گذشته جنوب راس‌العین شاهد درگیری‌های متناوب و تبادل آتش میان ارتش اسد و ارتش اردوغان بود. ترکیه پیشتر کنترل راس‌العین را با حمله به نیروهای سوریه دموکراتیک در دست گرفته بود. با بالاگرفتن این درگیری‌ها ارتش اسد نیروهای خود را از درباسیه به تل تمر فرستاده است.

یکی از ساکنان این منطقه به الجزیره گفت:

«ارتش‌ ملی سوریه نواحی غربی راس‌العین را گرفته است. مردم از اینکه هربار یکی کنترل این ناحیه را در دست می‌گیرد و از گروه قبلی بدتر است جانشان به لب آمده است. من نگران بچه‌هایم هستم. به خاطر همین از اینجا می‌روم. نیروهای ارتش رژیم در خط مقدم هستند تا جلوی حملات شورشی‌ها را بگیرند ولی هیچ وقت نمی‌دانید چه می‌شود.»

از سرگیری عملیات «محدود» سربازان ترامپ در سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه نیروهای آمریکایی برای نخستین بار پس از اعلام تصمیم واشنگتن برای خارج‌ کردن سربازان خود از سوریه، با ترکیه عملیات گشت مشترک اجرا کردند. پنج خودروی نظامی با پرچم ایالات متحده آمریکا در نوار مرزی شمال شهر قحطانیه، منطقه‌ای که سربازان آمریکایی قبلا در آن مستقر بودند، گشت زدند. سربازان پیاده‌نظام و تانک‌های ارتش ایالات متحده نیز پنج‌شنبه به دیرالزور رسیدند.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه اعلام کرده بود ارتش این کشور به‌رغم خروج از سوریه بخشی از نیروها و تانک‌هایش را به میدان‌های نفتی سوریه گسیل خواهد کرد تا جلوی تصرف این مناطق به‌دست نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) را بگیرد.

پنج‌شنبه همچنین دست‌کم هشت نفر در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در عفرین که تحت کنترل شورشیان متحد ترکیه است کشته شدند. به گفته شاهدان محلی این انفجار حداقل ۳۰ نفر را زخمی کرد. ساکنان عفرین و شورشیان، یگان‌های مدافع خلق را به این بمب‌گذاری متهم کردند اما کردها با رد این ادعا اعلام کردند تنها علیه نیروهای ترکیه مبارزه می‌کنند و شهروندان را هدف قرار نمی‌دهند.

آتش‌بس در مخاطره

خشونت‌های روز پنج‌شنبه احتمال از سرگیری درگیری‌های وسیع در شمال غربی سوریه را افزایش داده است و آتش‌بس را بیش از پیش متزلزل کرده است.

آنکارا پیشتر به صورت جداگانه با واشنگتن و مسکو بر سر آتش‌بس و ایجاد «منطقه امن» و تسهیل خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق از مرزهای ترکیه توافق کرده بود.

به دنبال این توافق‌ها نیروهای کرد تحت رهبری «سوریه دموکراتیک» یک‌شنبه ۵ آبان / ۲۷ اکتبر اعلام کردند پس از مذاکره با روسیه آماده‌اند از مناطق مرزی تا فاصله بیش از ۳۰ کیلومتر از مرز با ترکیه خارج شوند. اما پس از این اعلام آمادگی، رجب‌ طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرد اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد با وجود اینکه سه‌شنبه مهلت یگان‌های مدافع خلق برای عقب‌نشینی پایان یافته و روسیه نیز در این مورد به ترکیه اطمینان خاطر داده است، این نیروها به صورت کامل خارج نشده‌اند و «ترکیه حق خود می‌داند در صورت مشاهده آن‌ها علیه‌شان وارد عمل شود».

از سوی دیگر نیروهای کرد چهارشنبه ۸ آبان / ۳۰ اکتبر دعوت مقامات دولت بشار اسد را برای پیوستن نیروهای رژیم سوریه رد کردند. توافق آنکارا با مسکو به نیروهای سوریه اجازه می‌دهد تا با موافقت نیروهای کرد، کنترل مناطق مرزی را برای نخستین بار پس از شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی در سوریه، به‌دست بگیرند و رژیم اسد می‌خواهد کردها را در مرزبانی با خود همراه کند.

وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد اعلام کرد از پیوستن نیروهای سوریه دموکراتیک به نیروهای رژیم استقبال می‌کند و گفته بود همه سوریه‌ای‌ها «یک دشمن» دارند. وزیر کشور سوریه نیز گفته بود آماده است نیروهای پلیس را به شمال شرق بفرستند و از نیروهای امنیتی کرد خواسته بود به آن‌ها بپیوندند.

همزمان با برقراری آتش‌بس در شمال سوریه و خروج تدریجی کردها از مناطق مرزی، پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواهان تحریم ترکیه و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با نظارت سازمان ملل شد. مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصمیم گرفتند «نسل‌کشی ارامنی» توسط ترکان عثمانی را به‌رسمیت بشناسند و همچنین به دلیل تهاجم نظامی ارتش ترکیه به مناطق شمالی سوریه علیه این کشور تحریم‌هایی را اعمال کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوروش

    عنوان این خبر، جزو یکی از دقیق‌ترین عنوانهایی بوده که تا بحال دیده‌ام؛ این ترکیه نیست که کُردهای سوریه و خودش را به قتل می‌رساند و کُردهای سوریه را از خانه و کاشانه خود کوچ می‌دهد (تا پاکسازی منطقه‌ای انجام دهد)، بلکه این اردوغان و جاه‌طلبی‌های اردوغان و دولت اردوغان است. مردم بسیار زیادی در ترکیه، امروز، مخالف سیاستهای نژادپرستانه داخلی و خارجی اردوغان هستند. در آنسوی مرزهای ترکیه، مردمی علیه سیاستهای یک دیکتاتور به پا خاستند، و دیکتاتور (اسد)، برای حفظ خود، کشور را به جنگ داخلی و فروپاشی کلی کشاند. حال مرزهای شمالی کشور در خطر تجاوز دیکتاتور خونخواری دیگر قرار دارد. اسد به جای دفاع از مرزهای کشورش هنوز به فکر جایگاه خود است. و در فکر معامله‌ای دیگر تا خود را بیش از پیش تثبیت کند. این درگیری بین مردم سوریه و ترکیه نیست، بلکه بین دو دیکتاتور خونخوار و نیروهای این دو دیکتاتور است. اما، روزی مردم سوریه و ترکیه با هم دست دوستی خواهند داد، و چنین دیکتاتورهایی را لعنت خواهند کرد. آنروز زیاد دور نیست.