ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهوری لبنان خواهان تشکیل «نظام غیرفرقه‌ای» شد

میشل عون اعلام کرد که لبنان باید از نظامی برمبنای عقاید دینی به نظامی مدنی فرا روید. معترضان خواهان تشکیل دولت تکنوکرات هستند. حزب‌الله با تغییر دولت مخالف است.

در پی استعفای سعد الحریری از نخست‌وزیری لبنان و ادامه اعتراضات خیابانی، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که به‌دنبال تبدیل نظام سیاسی کشور از نظامی بر مبنای عقاید دینی به نظامی مدنی است.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ـ عکس از آرشیو

در نظام سیاسی کنونی لبنان پست نخست‌وزیری به یک مسلمان سنی واگذار می‌شود، در حالی که رئیس‌جمهوری یک مسیحی مارونی و رئیس مجلس یک مسلمان شیعه است.

در اعتراضات بی‌سابقه‌ای که از دو هفته پیش در لبنان ادامه دارد معترضان خواستار تشکیل یک دولت تکنوکرات (فن‌سالار) شده‌اند که بتواند کشور را از بحران اقتصادی خارج کند و خدمات عمومی را بهبود بخشد. آن‌ها همچنین مخالفت خود را با «نظام فرقه‌ای» برمبنای عقاید دینی اعلام کرده‌اند.

به‌گزارش الجزیره، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در سومین سالگرد دوره ریاست جمهوری خود در یک پیام تلویزیونی گفت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با تشکیل دولت جدید تکنوکرات‌، لبنان را از یک ساختار دولتی فرقه‌ای به یک نظام مدنی مدرن تبدیل کند.

عون با بیان این‌که «لبنان  از نظر اقتصادی در یک نقطه بحرانی قرار دارد»، گفت: «وزیران باید بر اساس شایستگی‌ها و تخصص‌های‌شان انتخاب شوند، نه براساس وفاداری سیاسی‌شان.»

با این حال حزب‌الله لبنان، گروه شیعه مورد حمایت ایران، با تغییر دولت مخالفت کرده است. حسن نصرالله، رهبر لبنان گفته است تغییر دولت، لبنان را به هرج و مرج خواهد کشاند. متحدان حزب‌الله در پارلمان لبنان دست بالا را دارند.

لبنان از شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر صحنه تظاهرات گسترده ضد دولتی‌ست. معترضان در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار کناره‌گیری دولت و مبارزه با فساد طبقه ممتاز سیاسی این کشور شده‌اند.

دولت با بحران تأمین بودجه سال آینده مواجه است. براساس اعلام وزارت دارایی لبنان، این کشور از بیکاری بالا، رشد پایین و بالاترین نسبت بدهی در جهان رنج می‌برد و بار بدهی آن در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به ۸۶,۲ میلیارد دلار رسیده است.

اینفوگرافی ــ بیکاری جوانان، فساد سیاستمداران: زنجیر اتصال اعتراض‌ها در عراق،‌ لبنان، اکوادور، هائیتی و شیلی ــ برای بزرگ‌تر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

در واکنش به اعتراضات مردم، دولت سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان «طرح نجات» را به‌عنوان اصلاحات اقتصادی تصویب کرد. به موجب این طرح بودجه سال ۲۰۲۰ با پیش‌بینی کسری ۰,۶ درصدی تولید ناخالص ملی در نظر گرفته شده و حقوق مسئولان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. با این‌حال مردم معترض همچنان به اعتراضات خود ادامه دادند و خواهان سقوط دولت شدند. ادامه این اعتراضات به استعفای الحریری انجامید.

در پی استعفای الحریری میشل عون از او خواست که تا تشکیل دولت جدید در مقام خود باقی بماند.

یک مقام بلندپایه که با تفکرات الحریری آشناست به الجزیره گفت که او می‌تواند به سرعت اقداماتی را برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی انجام دهد و آماده بازگشت به پست خود است به شرط آن‌که تکنوکرات‌ها وارد دولت جدید شوند.

فراکسیون پارلمانی حزب‌الله لبنان، روز گذشته، پنج‌شنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر اعلام کرد که استعفای سعد حریری به جای گذاشتن زمان لازم روی اصلاحات، «وقت تلف کردن» است.

این فراکسیون همچنین «مداخله آمریکا» را علت اصلی ناآرامی‌ها در لبنان دانست.

فرانسه که از الحریری پشتیبانی می‌کند نیز خواستار تشکیل سریع دولت جدید برای اجرای اصلاحات فوری شده است.

روز گذشته (پنج‌شنبه) رویترز در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه در لبنان نوشت که سعد الحریری در مخالفت با حزب‌الله کناره‌گیری کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.