ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران کشف اورانیوم در تورقوزآباد را تکذیب کرد

آسوشیتدپرس گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ای در پشت درهای بسته کشف اورانیوم در انباری در ایران را تایید کرده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه خبر کشف اورانیوم توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های برداشته شده از انبار تورقوزآباد را رد کرد و آن را «تله رژیم صهیونیستی» خواند. به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی اتمی در جلسه‌ای غیر علنی به اعضا خبر از کشف اورانیوم در یک انبار در ایران داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده است نمونه‌برداری‌های بازرسان آژانس حاکی از وجود اورانیوم غنی‌نشده در انباری در ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عباس موسوی یکشنبه ۱۹ آبان در نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی مبنی بر کشف ذرات هسته‌ای توسط کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تورقوزآباد، آن‌را «تله صهیونیست‌ها» خواند. موسوی گفت:

«پرونده موسوم به PMD بسته شده است و صهیونیست‌ها در حال تلاش هستند که این پرونده را بار دیگر باز کنند و ما این موضوع را نمی‌پذیریم و محکوم می‌کنیم. باز کردن پرونده‌ای که بسته شده است با قوانین و مقررات بین‌المللی سازگاری ندارد و این یک تله‌ای است که از سوی صهیونیست‌ها طراحی شده است و ما امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هوشیاری لازم را در این زمینه داشته باشد. ایران این ادعاها را رد می‌کند و آن را یک تله می‌داند».

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد جمهوری اسلامی فعلا تصمیمی برای خروج از NPT  ندارد و به مذاکرات با فرانسه ادامه می‌دهد و با دادن «فرصت دوماهه‌ای به دیپلماسی» از اروپا خواسته ایران را برای ماندن در برجام متقاعد کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس چهارشنبه ۶ نوامبر/۱۵ آبان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ای در پشت درهای بسته کشف اورانیوم را در انباری در ایران تایید کرده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز یکشنبه ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور به نقل از دو دیپلمات که مایل به فاش شدن نامشان نبوده‌اند، اعلام کرده بود در نمونه‌برداری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «یک انبار» رد اورانیوم وجود داشته است. آژانس بین‌المللی اتمی روز چهارشنبه در جلسه‌ای با اعضای این آژانس، گزارش فوق را بدون نامبردن از این انبار تایید کرده است. نمایندگان حاضر در این جلسه اما اعلام کرده‌اند این گزارش مشخصا به انبار تورقوزآباد مربوط می‌شود.

ابتدا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ۵ مهر ۱۳۹۷ / ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده بود که ایران یک «انبار مخفی هسته‌ای» در کوچه ماهر در منطقه تورقوزآباد تهران در نزدیکی یک قالیشویی ساده‌ دارد. مقامات ایران در واکنش به اظهارات او، وجود انبار سری هسته‌ای در تهران را رد کردند و آن را «یک شو و نمایش جدید» خواندند. با این‌وجود، دولت ایالات متحده از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا این موضوع را بررسی کنند.

براساس اظهارات نمایندگان حاضر در جلسه روز چهارشنبه، آژانس به اعضا تایید کرده است که در نمونه‌هایی که در بازدیدهای ماه فوریه بازرسان آژانس تهیه شده‌اند، اورانیومی وجود دارد که وارد فرآیند غنی‌سازی شده اما هنوز به اورانیوم غنی‌سازی شده تبدیل نشده است. آژانس همچنین اعلام کرده است: توضیحاتی که ایران تاکنون درباره اورانیوم کشف شده ارائه کرده، معتبر نیستند.

 ماسیمو آپارو، رئیس بخش بازرسی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه در وین اعلام کرد که ایران موانعی برای تحقیقات درباره رگه‌های یافت شده اورانیوم در تورقوزآباد ایجاد می‌کند. سازمان انرژی اتمی ایران در روزهای اخیر به‌دلیل جلوگیری از ورود یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات نظنز نیز مورد انتقادات شدید قرار گرفته است. مدیرکل موقت آژانس از ایران خواسته با بازرسان آژانس به صورت کامل و به‌موقع همکاری کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.