ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مورالس: همچنان رئیس جمهوری بولیوی هستم

در پی خروج اوو مورالس از بولیوی و اعلام ریاست جمهوری جانینه آنی‌یس، طرفداران مورالس بار دیگر در لاپاز به خیابان‌ها آمدند. پلیس با آن‌ها درگیر شد.

با وجود پناه بردن اوو مورالس به مکزیک، او نمی‌خواهد به همین راحتی قدرت را به مخالفانش واگذار کند. مورالس خود را همچنان رئیس جمهوری بولیوی می‌داند و طرفدارانش نیز بار دیگر در لاپاز به خیابان‌ها آمدند و پلیس با آن‌ها درگیر شد.

"evo-morales" by Erprofe is licensed under CC BY-NC 2.0 اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بولیوی

بولیوی با اوضاع کنونی چگونه ادامه خواهد داد؟ این کشور همچنان در وضعیتی پرتنش قرار دارد، خشونت همچنان در خیابان‌ها دیده می‌شود و اوضاع سیاسی ناروشن است. اوو مورالس اظهارنظر کرده است و طرفدارانش بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند.

به‌عقیده مورالس، با وجود استعفا، او هنوز رئیس جمهوری بولیوی است. مورالس چهارشنبه ۲۲ آبان / ۱۳ نوامبر، یک روز پس از ورود به مکزیک، در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال پائیس گفت پارلمان باید استعفای او را بپذیرد یا آن را رد کند: «تا زمانی که چنین نشود من همچنان رئیس جمهوری هستم.»

مورالس به‌دنبال اعتراضات خشونت‌آمیز مخالفان و اتهام تقلب در انتخابات یکشنبه گذشته به توصیه ارتش از ریاست جمهوری بولیوی کناره‌گیری کرد و به مکزیک پناه برد. روز چهارشنبه جانینه آنی‌یس، یکی از قانونگذاران این کشور اعلام کرد که رئیس‌جمهوری موقت بولیوی است. آنی‌یس معاون دوم مجلس سنای بولیوی و از مخالفان دولت مورالس است. قانون‌گزارانی که به مورالس هنوز وفادار هستند ریاست جمهوری موقت جانینه آنی‌یس را به‌رسمیت نشناخته‌اند.

مجلس سنا و مجلس نمایندگان بولیوی اخیراً نتوانسته‌اند حد نصاب لازم نمایندگان را برای تصمیم‌گیری در این‌باره داشته باشند زیرا نمایندگان پارلمان از حزب «جنبش سوسیالیسم» مورالس این جلسات را تحریم کردند.

مورالس در گفت‌وگو با ال پائیس افزود اگر استعفای او تأیید شد براساس قانون اساسی آدریانا سالواتیرا، رئیس مجلس سنا، رئیس دولت خواهد شد. سالواتیرا روز یکشنبه استعفای خود را از تلویزیون اعلام کرد اما روز چهارشنبه گفت استعفایش به دلیل عدم تصویب آن در پارلمان به اجرا گذاشته نشده است.

مورالس که رویدادهای اخیر بولیوی را کودتا علیه خود می‌داند، اعلام ریاست جمهوری جانینه آنی‌یس را خلاف قانون اساسی دانست. با این حال، دادگاه قانون اساسی تصاحب قدرت توسط آنی‌یس را قانونی می‌داند. بدین ترتیب جانینه آنی‌یس ۵۲ ساله باید ظرف ۹۰ روز انتخابات جدیدی را برگزار کند.

با وجود استعفای مورالس و پناه بردنش به مکزیک، بولیوی آرام نگرفته است.

در درگیری‌های شدید بین هواداران مورالس و طرفداران دولت موقت جدید و نیروهای امنیتی، دو نفر کشته شدند. معاون پزشکی قانونی دادستانی کل کشور روز چهارشنبه گفت این دو جوان در بخش سانتا کروز در شرق کشور هدف گلوله قرار گرفتند.

با کشته شدن این دو نفر شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های سه هفته اخیر در بولیوی به ۱۰ نفر افزایش یافت.

در نقاط مختلف بولیوی غارت و آتش‌سوزی صورت گرفت. در لاپاز، پایتخت بولیوی طرفداران مورالس بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. به‌گفته رسانه‌های محلی این تظاهرات به درگیری با پلیس انجامید.

صدها نفر از هواداران مورالس در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده و با مأموران پلیس درگیر شدند و به سوی آن‌ها سنگ پرتاب کردند. تظاهرات مشابهی از شهر ال آلتو گزارش شده است.

دولت‌های کوبا و ونزوئلا اعلام کرده‌اند که علیه مورالس کودتا شده است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای «شبه‌کودتا» و دخالت آمریکا در امور داخلی بولیوی را محکوم کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.