ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازدید غیرمنتظره مایک پنس از عراق

مایک پنس از داخل یک پایگاه هوایی آمریکا در عراق با عادل عبدالمهدی گفت‌وگویی تلفنی داشت و در جریان این گفت‌وگو از عراق مستقل و آزاد حمایت کرد.

مایک پنس همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی و ضد دخالت خارجی در عراق، در سفری اعلام ‌نشده برای دیدار با سربازان آمریکایی به عراق رفت. او از داخل یک پایگاه هوایی آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، از عراق مستقل و آزاد حمایت کرد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا/ عکس از آرشیو

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آستانه «روز شکرگزاری» برای دیدار با سربازان آمریکایی به عراق سفر کرد. به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، پنس از پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق دیدار کرد و در آنجا از سوی سفیر ایالات متحده و چند مقام ارتش آمریکا مورد استقبال قرار گرفت.

عملیات هوایی ماه گذشته که به کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش منجر شد، از پایگاه هوایی الاسد انجام شده بود.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از داخل پایگاه آمریکا گفت‌وگویی تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق داشت. در این گفت‌وگو، پنس به المهدی گفت که دلیل اصلی سفرش به عراق «تشکر از مردان و زنان (ارتش ایالات متحده) که در کشور شما خدمت می‌کنند» بوده است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در این گفت‌وگو حمایت خود از عراق مستقل و آزاد را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این اظهارات او هشدار ملایمی به عراق بوده است بابت افزایش حضور ایران و کاهش روابط این کشور با آمریکا.

به گفته یک مقام رسمی، المهدی درباره بروز خشونت‌ها در عراق ابراز تاسف کرد و آن را دردی فزاینده برای کشور و نیروهای امنیتی دانست.

از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در ماه اکتبر، بیش از ۳۰۰ نفر کشته و ۱۵ هزار نفر زخمی شده‌اند. اعتراضات، بیشتر در بغداد و شهرهای شیعی جنوب، علیه بیکاری، فساد دولتی و کمبود امکانات اولیه عمومی از قبیل برق و آب سالم رخ داد، اما بسیاری از معترضان نیز در شعارها و دیوارنوشته‌های خود دخالت ایران و آمریکا در امور داخلی کشور خود را عامل فساد و ناکارآمدی دولتی می‌دانند و سیاستمداران عراقی را سرسپرده یکی از این دو قدرت خارجی تلقی کرده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی پنس و نخست‌وزیر عراق بعد از آن صورت گرفت که المهدی دعوت پنس به دیدار در پایگاه هوایی را رد کرد و معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به دلیل نگرانی‌های امنیتی از سفر به بغداد خودداری کرد.

پنس و همسرش ناهار روز شکرگزاری را در کنار سربازان صرف کردند و سپس راهی اربیل در منطقه کردستان عراق شدند. در اربیل معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد و به او اطمینان داد که ایالات متحده در مبارزه با داعش از این اقلیم حمایت می‌کند.

سفر پنس به عراق یک ماه بعد از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه صورت می‌گیرد. این تصمیم موجب شد که ترکیه از طریق مرزهای شمال شرقی سوریه به مناطق و شهرهای کردنشین تحت کنترل اداره خودگرانی شمال و شرق سوریه حمله کند.

پس از انتقاد سیاستمداران و مقامات دموکرات و حتی جمهوری‌خواه آمریکایی به دلیل رها کردن یک متحد مهم آمریکا در خاورمیانه (نیروهای کرد شمال سوریه)، ایالات متحده اعلام کرد بخشی از نیروهای خود را برای حفاظت از مناطق نفتی در برابر حمله داعش در خاک سوریه نگه خواهد داشت.

پنس در سال ۲۰۱۷ اولین سفر خود را به عنوان معاون رئیس‌جمهوری به افغانستان انجام داد. برنامه سفرهای خارجی مقامات آمریکایی به مناطق جنگی معمولاً به دلایل امنیتی پنهان نگه داشته می‌شود.

روز جمعه پیش از سفر پنس به عراق، نیروهای امنیتی معترضان بر روی یک پل در مرکز بغداد را با خشونت پراکنده کردند که به کشته شدن چهار تن و زخمی شدن ۶۱ تن دیگر منجر شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.