ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷ نماینده سنای آمریکا: دسترسی آزادانه ایران به اینترنت فراهم شود

هفت سناتور جمهوری خواه همچنین از رئیس جمهوری ایالات متحده خواستند مسئولان قطع اینترنت در ایران را تحت تحریم قرار دهد.

گروهی از نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور خواستند فهرست کامل افرادی را که در قطعی اینترنت به روی مردم معترض در ایران نقش داشته‌اند را تحریم کند و همه ابزارهای موجود را برای دسترسی آزاد مردم به اینترنت را به‌کار گیرد. ایالات متحده پیشتر وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی را در همین رابطه تحریم کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی با شروع اعتراضات اینترنت ایران را به صورت سراسری قطع کردند. براساس گزارش‌ها دست کم در پنج استان ایران هنوز وضعیت دسترسی کاربران به حالت عادی بازنگشته است.

هفت نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای که تاریخ آن به روز جمعه ۲۲ نوامبر/۱ آذر باز می‌گردد از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند با شناسایی افرادی که در روزهای اخیر در قطعی و سانسور اینترنت در ایران دست‌ داشته‌اند، آن‌ها را در فهرست تحریم‌ قرار دهد.

 مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ( نماینده ایالت فلوریدا) این نامه را روز دوشنبه ۲۵ نوامبر/ ۴ آذر در صفحه شخصی خود منتشر کرد. علاوه بر روبیو، تد کروز، جان کورنین (نمایندگان ایالت تگزاس)، تام کاتن (نماینده ایالت آرکانزاس)، مارشا بلک‌برن (نماینده ایالت تنسی)، پت تومی (نماینده ایالت پنسیلوانیا) و جان باروسو (نماینده ایالت وایومینگ) دیگر سناتورهای هم‌حزب او این نامه را امضا کرده‌اند.

در این نامه به وقایع روزهای اخیر ایران، از جمله سرکوب و کشتار معترضان در اعتراضات مسالمت آمیزی که از روز جمعه ۲۴ آبان در واکنش به افزایش قیمت بنزین آغاز شد و قطعی سراسری اینترنت اشاره شده است. امضا کنندگان از دونالد ترامپ خواسته‌اند همانطور که کاخ سفید پیشتر استفاده از کشتار و بستن راه‌های ارتباطی علیه معترضان را محکوم کرده است، از اختیارات «قانونی» خود برای اعمال تحریم استفاده کرده و این محکومیت را در عمل تقویت و پیاده کند.

سناتورهای آمریکایی از ترامپ خواسته‌اند در ابتدا فهرستی از مقامات ایران که در قطع سراسری اینترنت به روی مردم معترض دست داشته‌اند را ارائه دهد و این افراد را تحریم کند. این هفت نماینده سنا همچنین از رئیس جمهوری ایالات متحده درخواست کرده‌‌اند همه ابزارهای فنی دردسترس را برای بازگرداندن اینترنت در ایران به‌کار گیرد.

بر اساس گزارش‌ها تخمین‌زده می‌شود قطعی اینترنت علاوه بر اختلال در اطلاع‌رسانی درمورد کشتار و دستگیری معترضان و فعالان، خسارات هنگفت اقتصادی را نیز به مردم تحمیل کرده است. درشرایطی که بیم آن می‌رود اینترنت ایران به صورت دائمی به شبکه اینترنت داخلی محدود شود و تنها اقشار مشخصی به اینترنت جهانی دسترسی داشته باشند، قطعی اینترنت هنوز در شبکه‌های تلفن همراه و برخی از مناطق ایران ادامه دارد و وضعیت دسترسی کاربران به حالت پیش از شروع اعتراضات بازنگشته‌ است.

همزمان برخی از کارشناسان با توجه به غیاب زیرساخت‌های لازم در ایران در مورد امکان مداخله کشورهای خارجی در بازگرداندن دسترسی مردم ایران به اینترنت جهانی ابراز تردید می‌کنند و تحریم‌های آمریکا را که موجب عدم ارائه خدمات شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به کاربران ایران شده است، از عوامل ایجاد وضع کنونی شبکه اینترنت در ایران می‌دانند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اما در اولین گام جمعه ۲۲ نوامبر/ یکم آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی را به دلیل نقشی که در «سانسور گسترده اینترنت» در روزهای گذشته داشته تحریم کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • "دشمن ما همینجاست, الکی می‌گن آمریکاست"

    "دشمن ما همین جاست, الکی می‌گن آمریکاست" شعار کشاورزان ورزنه و خورسگان۷دی۹۷

  • مسعود

    "تحریم‌های آمریکا را که موجب عدم ارائه خدمات شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به کاربران ایران شده است" ok