ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در نجف، پارلمان عراق استعفای عادل‌ عبدالمهدی را پذیرفت

پس از دو ماه اعتراضات خونین در عراق، سرانجام یکی از خواسته‌های معترضان به ثمر رسید و عادل عبدالمهدی با رای نهایی پارلمان این کشور از سمت خود کنار رفت.

شبکه خبری «روداو» از قبول استعفای عادل‌ عبدالمهدی، نخست وزیر عراق از سوی پارلمان این کشور خبر داد. معترضان عراقی اما همچنان در خیابان‌ها مانده‌اند و گزارش‌ها از ناآرامی در شهر نجف و به آتش‌کشیده شدن آرامگاه آیت‌الله حکیم توسط معترضان خبر می‌دهند.

تصویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از به آتش کشیدن در ورودی آرامگاه آیت‌الله حکیم در نجف - ۹ آذر ۹۸ / ۳۰ نوامبر ۲۰۱۹

پس از دو ماه اعتراضات خونین در عراق، سرانجام یکی از خواسته‌های معترضان به ثمر رسید و عادل عبدالمهدی با رای نهایی پارلمان این کشور از سمت خود کنار رفت. اکنون برهم صالح، رئیس جمهوری عراق باید جانشین المهدی را معرفی کند.

عبدالمهدی روز شنبه همزمان با تقدیم استعفا، از عملکرد دولتش دفاع و ادعا کرد موفق شده است با فساد خصوصا در بخش نفت مبارزه کند و پیشرفت‌هایی را در صنعت برق کشور به‌دست آورده است. او گفت برای رفع بحران و برگشتن آرامش به کشور، لازم می‌بیند استعفا دهد.

عادل عبدالمهدی به‌دنبال در خواست آیت‌الله سیستانی و ناآرامی‌های پنج‌شنبه خونین عراق (از جمله حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف) که در نجف، ناصری و بغداد به کشته‌شدن دست کم ۴۵ نفر و زخمی‌شدن بیش از ۵۰۰ نفر منجر شد، استعفا داد.

اعتراضات عراق یکم اکتبر سال جاری با درخواست مقابله با فساد اقتصادی و بهبود وضع معیشتی و  اشتغال و در اعتراض به خدمات ناکافی دولتی آغاز شد. تاکنون نیروهای امنیتی این کشور با گشودن آتش به روزی معترضان و استفاده از گلوله‌های جنگی صدها معترض را کشته و هزاران نفر را زخمی کرده‌اند.

ادامه ناآرامی‌ها: حمله معترضان به آرامگاه آیت‌الله حکیم در نجف

در حالی‌که عراق در انتظار تایید نهایی استعفای عبدالمهدی از سوی پارلمان بود، معترضان روز شنبه در شهر نجف در ورودی آرامگاه آیت‌الله حکیم را به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پلیس عراق با شلیک گاز اشک‌آور تلاش کرد معترضان را پراکنده کند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران نیز دراین‌باره نوشت: «عده‌ای با حمله به مؤسسه فرهنگی شهید حکیم که مقبره شهید آیت الله سید محمد‌باقر حکیم و مرحوم عبدالعزیز حکیم در آن است، بخش‌هایی از آن را آتش زده‌اند».

برخی خبرگزاری‌ها روز یکشنبه ۱۰ آذر/۱ دسامبر از ورود «عشایر» نجف به آرامگاه آیت‌الله حکیم خبر داده‌اند. گفته می‌شود گروهی از عشایر استان نجف در واکنش به حمله به آرامگاه آیت‌الله حکیم  با ورود به شهر نجف اشرف مسئولیت امنیت مرقد سید محمدباقر حکیم را بر عهده گرفته‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی عراق تصاویری منتشر شده است که در آن‌ها عشایر مسلح با سردادن شعار علیه معترضان وارد محوطه آرامگاه می‌شوند.

براساس گزارش شبکه خبری سومریه‌نیوز، استاندار نجف از دولت فدرال خواسته است فورا برای توقف خونریزی در این استان دخالت کند.  مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز از معترضان خواسته در استان‌های مقدس از اقدامات خشونت‌آمیز خودداری کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری روسی اسپوتنیک یکشنبه از صدور حکم اعدام و حبس برای دو افسر که در پرونده‌های قتل تظاهرکنندگان محکوم شده‌اند خبر داد. به نوشته این خبرگزاری دادگاه تجدیدنظر استان واسط عراق برای یک افسر متهم به قتل تظاهرکنندگان در جریان تظاهرات در این استان، حکم اعدام و برای افسر دیگر در این پرونده حکم حبس هفت ساله صادر کرده است.

خیابان‌های عراق به‌رغم کناره‌گیری نخست‌وزیر این کشور همچنان ملتهب درگیری‌های خشونت‌بار است. روز شنبه گزارش‌ها حاکی از ادامه ناآرامی‌ها در ناصریه و بغداد بود. عراق یکی از خونین‌ترین هفته‌های اعتراضات را پشت سر می‌گذارد و معترضان به رغم استقبال از استعفای نخست‌وزیر آن را کافی نمی‌دانند و در خیابان‌ها مانده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.