ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: آماده مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی نیستیم

معاون وزیر خارجه ایران گفت جمهوری اسلامی هیچ‌گاه تحت فشار مذاکره نخواهد کرد و به انتخابات آمریکا نیز چشم ندوخته است.

معاون وزیر خارجه ایران مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی را «مذاکره برای تسلیم» دانست و گفت جمهوری اسلامی تحت فشار مذاکره نخواهد کرد. عباس عراقچی ادعا کرد با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران توانسته است «اقتصادی باثبات‌تر» داشته باشد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه ۲۶ آذر در گفت‌وگو با شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان، درباره این‌که جمهوری اسلامی چه شرایطی برای بازگشت به میز مذاکره با آمریکا دارد، گفت: «ایران هیچ‌گاه تحت فشار مذاکره نخواهد کرد و مذاکره در این شرایط، در واقع مذاکره برای تسلیم خواهد بود و ایران آماده مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی نیست.»

عراقچی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مذاکره با واشنگتن را تجربه‌ای «بد و ناموفق» دانست و افزود: «ایران اعتماد خود را کاملاً به هر‌گونه حسن‌نیتی در آمریکا از دست داده است.»

معاون وزیر خارجه ایران این سخنان را در آستانه سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به مالزی و ژاپن بیان می‌کند. برخی سفر روحانی به توکیو را در چارچوب میانجی‌گری ژاپن بین ایران و آمریکا ارزیابی کرده‌اند اما عراقچی پیش از این اعلام کرد که در این سفر دو طرف درباره همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد اما مذاکره با آمریکا در برنامه روحانی نیست.

خبرگزاری کیودو، پیش از این در روز شنبه ۷ دسامبر / ۱۶ آذر از چراغ سبز آمریکا به ژاپن برای سفر حسن‌ روحانی به این کشور خبر داده بود. طبق اعلام این منابع یک مقام ارشد ایالات متحده پیام موافقت واشنگتن با سفر روحانی به ژاپن را به مقام‌های ژاپنی رسانده و همچنین از آن‌ها درخواست کرده است که کاخ سفید را از نتایج نشست آینده آبه و روحانی آگاه کنند.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ۱۹ آذر / / ۱۰ دسامبر، در نشست بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» گفت همچنان پیشنهادهای دیپلماتیک آمریکا روی میز است و فرانسه، ژاپن، عمان و پاکستان نیز پیشنهادهایی را مطرح کرده‌اند اما جمهوری اسلامی همه گزینه‌های دیپلماتیک را زمین گذاشته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، فردای آن روز، چهارشنبه ۲۰ آذر در جلسه هیئت دولت، گفت: «باید یا تحریم‌ها را دور بزنیم و یا دشمنان را وادار کنیم تا توبه کنند و دولت مصمم است، هم با تقویت تولید داخلی و هم از طرق مختلف از جمله مذاکره این توطئه را در هم بشکند و در این راستا دولت در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت کرده و از آن عبور نخواهیم کرد.»

عباس عراقچی درباره تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چگونگی کنار آمدن تهران و واشنگتن نیز گفت: «ایران، بر اساس سیاست‌های داخلی آمریکا تصمیم‌گیری نمی‌کند. فارغ از این که چه کسی در آمریکا رئیس جمهوری شود، ایران اصولی بنیادین مبتنی بر امنیت و منافع ملی خود دارد که آن را به دقت دنبال می‌کند و تغییر رئیس جمهوری آمریکا چیزی را در رابطه با ایران تغییر نخواهد داد، مگر این که کسی روی کار بیاید که به تعهدات آمریکا عمل کند و به برجام بازگردند که در این صورت ایران می‌تواند در چارچوب برجام با این کشور مذاکره کند.»

معاون وزیر خارجه ایران اوضاع اقتصادی کشور پس از تحریم‌های آمریکا را نیز چنین توضیف کرد: «تحریم‌ها با وجود سختی‌هایی که به‌بار می‌آورند، فرصت‌هایی نیز ایجاد می‌کنند و ایران پس از مدت یک سال‌ونیم که با این تحریم‌ها مواجه بوده، توانسته است «اقتصادی باثبات‌تر» داشته باشد و از آن «شوک‌های اولیه» در اقتصادش فاصله بگیرد.»

مطابق پیش‌بینی صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال آینده ۸,۵ تا ۹,۵ درصد منفی خواهد بود. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در ۵ سال آینده اقتصاد ایران در نهایت ۴ درصد رشد خواهد داشت. به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران اگر حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران  به ۱۴ سال زمان نیاز دارد تا به وضعیت اقتصادی سال ۹۶ بازگردد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهان

    معمولا آدمهای بذره حرفهای حقیر نمیزنند ، ولی حرفهای بزرگ از بان آدمهای کوچک بسیار شنیده شده ، زبالا نشینی خار سر دیوار دانستم ... که ناکس کس نمی گردد از این بالا نشینی ها

  • reza

    ایران توانسته است «اقتصادی باثبات‌تر» داشته باشد!!؟؟ ثبات با گلوله بستن مردم بجان آمده آنهم از پشت سر و گلوگاه مردم؟ رها کردن جانباختگان اعتراضی در رودخانه و دریا ؟؟ انصاف بده شما در عوامفریبی؛ دروغگویی نیرنگبازی؛ پشت هم اندازی و ثروت اندوزی نامشروع زبانزد دنیا و خاص و عام اید.