ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات ایران: بازداشت‌ها در کازرون و برخی شهرهای دیگر ادامه دارد

دادگاه آزادی برخی از بازداشت شدگان را مشروط به سپردن وثیقه سنگین کرده اما برخی دیگر از معترضان با قید کفالت آزاد شده‌اند.

بنا بر اعلام شاهدان عینی در شهر کازرون در استان فارس، بازداشت و پیگرد شهروندان به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ همچنان ادامه دارد. آن‌گونه که از اظهارات این شاهدان برمی آید، به دلیل عدم ظرفیت کافی در زندان کازرون، بیش از ۱۰۰ معترض بازداشت شده به زندان‌های شهرهای اطراف منتقل شده‌اند. دادگاه آزادی برخی از بازداشت شدگان را مشروط به سپردن وثیقه سنگین کرده اما برخی دیگر از معترضان با قید کفالت آزاد شده‌اند.

از صحنه‌های اعتراضات آبان ۱۳۹۸ - شیراز، چهارراه زند

شاهدان عینی همچنین گفته‌اند برخی از اهالی کازرون به دلیل اینکه از سوی نیروهای امنیتی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند مجبور به ترک خانه و شهر شده‌اند:

«به دلیل به آتش کشیده شدن حوزه علمیه کازرون از سوی مردم، شایعاتی در شهر پیچیده که قرار است برای برخی از بازداشت شدگان از سوی دادگاه حکم اعدام صادر شود.»

با توجه به روند پیشین قوه قضاییه در صدور احکام فله‌ای اعدام و مصونیت کامل قضات و نیروهای امنیتی از پیگرد و مجازات، اکنون خطر اعدام جان معترضان بازداشت شده در زندان‌ها را تهدید می‌کند.

قطع ارتباط اینترنتی در روزهای اوج‌گیری اعتراضات سراسری در آبان ماه سبب کند شدن روند مخابره گزارش‌های مربوط به این اعتراضات در ایران شد اما با اتصال مجدد آن روز به روز اخبار جدیدی درباره وسعت اعتراضات و همچنین سرکوب خشونت‌بار معترضان و بازداشت‌های گسترده منتشر می‌شود.

حسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته است تعداد بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه در ایران حدود هفت هزار نفر است. طبق اعلام نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان، آمار شهرهایی که در اعتراضات شرکت داشته‌اند بسیار بیش از آمار اعلام شده در رسانه‌هاست.

محمد جواد کولیوند، نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس هم روز ۹ آذر ماه فاش کرد دامنه اعتراضات به گرانی بنزین به ۷۱۹ نقطه از ایران رسیده است.

چندین سازمان حقوق بشری در اقداماتی جداگانه‌ از جامعه جهانی خواسته‌اند در برابر سرکوب گسترده شهروندان معترض در ایران سکوت نکنند. آنها خواستار تحقیقات مستقل و پاسخگویی مسئولان در ایران شده‌اند.

همچنین بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، شمار جان‌باختگان اعتراضات آبان دست‌کم ۳۲۴ تن است.

همزمان موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها ادامه دارد.

فعالان و سازمان‌های حقوق بشری در روزهای اخیر همچنین از قطع ارتباط بسیاری از بازداشت شدگان در سراسر ایران با دنیای خارج از زندان و همین‌طور عدم دسترسی بسیاری از آنان به وکیل خبر داده‌اند.

آخرین خبرها از استان خوزستان حاکی از آن است که صدها شهروند معترض در شهرهای اهواز، خرمشهر، امیدیه، ماهشهر و سربندر به صورت دسته‌جمعی بازداشت و زندانی شده‌اند که در سایه سکوت نهادهای دولتی و قضایی از یک‌سو و تهدید و ارعاب خانواده‌های این زندانیان توسط نهادهای امنیتی از سوی دیگر، بسیاری از آنها همچنان احراز هویت نشده‌اند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، از گستردگی تجمعات اعتراضی در ۱۵ شهر این استان خبر داده بود.

کریم دحیمی، فعال مدنی عرب در گفت‌وگو با رسانه‌ها در مورد آمار معترضان بازداشت شده در استان خوزستان گفته است که بیش از ۸۰۰ نفر از شهروندان این استان در شهرهای مختلف بازداشت و زندانی شده‌اند.

او گفته که در بین بازداشت‌شدگان تعدادی از افراد ۱۴، ۱۵ و ۱۷ ساله حضور دارند.

این فعال عرب همچنین از انتقال برخی بازداشت شدگان خوزستانی به زندان یزد خبر داده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده از سازمان حقوق بشری هه نگاو، روز شنبه ۲۳ آذر ماه در ادامه موج بازداشت معترضان در ایران، دو شهروند دیگر در جوانرود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

به نوشته همین منبع، روز یک‌شنبه ۲۴ آذر ماه نیز سه شهروند دیگر در شهر اسلام‌آباد غرب به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری آبان ماه از سوی نهادهای اطلاعاتی شناسایی و بازداشت شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه نگاو در اوایل آذر ماه شمار افراد بازداشت شده در شهرهای کردنشین ایران را بیش از ۵۰۰ تن برآورد کرده بود.

طبق اعلام منابع محلی در شیراز، تاکنون بیش از ۳۰۰ تن از شهروندان شرکت کننده در اعتراضات از سوی مأموران امنیتی بازداشت و زندانی شده‌اند. بسیاری از این بازداشت شدگان هم اکنون در زندان پیربنو شیراز که ویژه جرایم مواد مخدر است، نگهداری می‌شوند.

به گفته منابع محلی برخی از بازداشت شدگان در شیراز هم اکنون در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ و دیگر بازداشتگاه‌های تحت نظارت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نگهداری می‌شوند.

از تبریز نیز خبر می‌رسد که هم اکنون بیش از ۷۰ تن از معترضان در زندان مرکزی این شهر در بازداشت به سر میبرند.

حسین عبدی، فرمانده نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی اوایل آذر ماه از بازداشت ۴۸ نفر از «عوامل اصلی اغتشاشات» و ۲۲ نفر از «تخریب‌گران اموال دولتی و اماکن عمومی» در تبریز خبر داده بود.

قوه قضاییه ایران اما همچنان از انتشار آمار دقیق بازداشت شدگان در سراسر ایران خودداری می‌کند.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز ۱۶ آذر در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور با غیر واقعی خواندن آمارهای منتشر شده در خصوص جان باختگان و بازداشت شدگان آبان ماه از سوی نهادهای بین‌المللی، اعلام کرد که از آمار دقیق بازداشت شدگان اطلاع دقیقی ندارد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.