ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس قوه قضاییه خواستار شناسایی مقصران شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی شد

ابراهیم رئیسی از سازمان قضایی نیروهای مسلح خواسته است تا در رسیدگی به این ماجرا با جمع‌آوری مستندات، نتیجه را به صورت مستمر به رئیس قوه قضاییه اعلام کند.

در پی واکنش‌ها به اقرار ستاد کل نیروهای مسلح ایران مبنی بر شلیک اشتباهی به هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، رئیس قوه قضاییه با انتشار پیامی خواستار پیگیری قضایی این موضوع شد.

عکس از آرشیو

در پیام ابراهیم رئیسی که صبح روز شنبه ۲۱ دی ماه خطاب به سازمان قضایی نیروهای مسلح نوشته شده، از این سازمان خواسته شده است تا با جمع‌آوری مستندات، نتیجه را به صورت مستمر به رئیس قوه قضاییه اعلام کند:

«سازمان قضایی نیروهای مسلح در اسرع وقت با دریافت و جمع‌آوری مستندات مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان هواپیمایی کشور و اخذ توضیح از مقامات مسئول مطلع، نسبت به شناسایی واقعیت قضایی مقصران بروز این حادثه ناگوار اقدام و برابر ضوابط و مقررات قانونی، رسیدگی و نتیجه را به صورت مستمر به اینجانب منعکس کنند.»

ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز شنبه ۲۱ دی ماه/ ۱۱ ژانویه با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد به دلیل خطای انسانی و شلیک اشتباه، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی مورد اصابت پدافند هوایی ایران قرار گرفته است.

در توضیح بیشتر این «خطای انسانی»، ستاد کل نیروهای مسلح گفته است چون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تهدید کرده بوده که به اهدافی در خاک ایران حمله خواهد کرد، تحرکات هوایی در منطقه زیاد شده بوده که این موجب “حساسیت بیشتر” پدافند هوایی جمهوری اسلامی شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده از اشتباه فاجعه بار سقوط هواپیمای اوکراینی متاسف است و تحقیقات برای شناسایی و پیگرد قانونی این «فاجعه بزرگ» و «اشتباه فراموش نشدنی»، ادامه دارد.

روحانی گفته است نتیجه تحقیقات داخلی نیروهای مسلح نشان می‌دهد متاسفانه موشک‌های شلیک شده به دلیل خطای انسانی باعث سقوط وحشتناک هواپیمای اوکراین و مرگ ۱۷۶ انسان بی‌گناه شده است.

هواپیمای مسافربری نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین و ساعاتی پس از حملات موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد عراق سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح روز شنبه ۲۱ دی ماه با اشاره به پذیرش شلیک اشتباه از سوی نیروهای مسلح در صفحه توئیتر خود نوشت:

«یک روز غم‌انگیز. نتیجه‌گیری اولیه تحقیقات داخلی توسط نیروهای مسلح: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد. عمیقا پشیمانیم، پوزش و عرض تسلیت به مردم ما، به خانواده‌های همه قربانیان و سایر ملل تحت تأثیر.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.