ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیستان و بلوچستان: کمبود ذخایر خونی و نبود سوخت بالگردها

مسئولان از سویی می‌گویند ذخایر خونی استان با مشکل مواجه است و از سوی دیگر می‌گویند مشکلی در این زمینه وجود ندارد. بالگردهای امدادرسان نیاز به سوخت دارند. حجم آسیب‌ها زیاد است.

در حالی‌که گفته می‌شود ذخایر خونی استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان رو به پایان است و مردم نیاز فوری به اهدای خون دارند، برخی از مسئولان استان می‌گویند ذخایر خونی تأمین شده و مشکلی وجود ندارد. بالگردهای کمک‌رسان نیز سوخت ندارند. مسئولان استان از حجم بالای خسارت‌ها بر اثر سیل و آبگرفتگی می‌گویند.

سیل در سیستان و بلوچستان ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

سهیلا خسروی، مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان پنج‌شنبه ۲۶ دی اعلام کرد که این استان به دلیل سیل با روند کاهشی اهدای خون روبه‌روست و اگر چنین ادامه یابد مردم دچار مشکل خواهند شد.

سهیلا خسروی گفت: «پیش از این هم سیستان و بلوچستان تنها ۶۰ درصد خون خود را تهیه می‌کرد. در این روزها به دلیل سیلاب و به دلیل فصل سرما خون‌گیری سازمان کاهش یافته است. بنابراین ذخایر ما تنها تا سه روز آینده تأمین است و پس از آن امکان نگرانی وجود دارد.»

به‌گفته او در این روزها مراجعه افراد برای خون‌دهی یک سوم ایام گذشته شده است و نیاز سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان این است که به اندازه مصرف ۵ روز ذخیره داشته باشد.

مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان پیش از این نیز نسبت به ذخایر خونی این استان هشدار داده بود.

اما در مقابل، بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون از تأمین خون مورد نیاز مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان از طریق شبکه خون‌رسانی کشور خبر داد و گفت: «در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر توزیع خون در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان نداریم و حضور مردم کلیه نگرانی‌ها را در خصوص تأمین ذخایر برطرف کرده است.»

در همین حال، رسول راشکی، رئیس جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز روز پنج‌شنبه گفت هم‌اینک سنگین‌ترین اتفاقات در کنارک و چابهار رخ داده و هفت بالگرد کار امداد هوایی را در این منطقه انجام می‌دهند.

راشکی مشکل اصلی را تهیه سوخت بالگرد عنوان کرد و گفت: «باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا مشکل حل شود.»

روز گذشته، چهارشنبه ۲۵ دی عباسعلی ارجمندی، مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که امدادرسانی هوایی به سیل‌زدگان به‌دلیل بارندگی متوقف شده است.

علی زینی‌وند، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان وبلوچستان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که میزان بارندگی در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان از جمله فنوج به ۲۲۶ میلی‌متر رسیده که باعث سرریز شدن سدهای منطقه شد و بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دشت چابهار شده است.

به‌گفته معاون استاندار سیستان و بلوچستان میانگین بارندگی در سیل اخیر این استان در طول ۲۴ ساعت را فراتر از ۱۲۵ میلی‌متر دانست در حالی که میانگین سالانه در طول ۵۰ سال گذشته توسط ایستگاه‌های باران‌سنجی ۱۱۳ میلی‌متر بوده است.

زینی‌وند حجم آسیب‌ها را زیاد دانست و گفت: «دسترسی ۸۹۰ روستا به جاده قطع شده بود که تاکنون ۵۰۰ راه دسترسی بازگشایی شده همچنین برق ۸۷۳ روستا نیز قطع که ۴۷۳ روستا وصل شده است. شبکه آب ۲۴۵ روستا نیز بر اثر سیل قطع شده که تنها آب ۵۳ روستا تاکنون وصل شده است.

حجم تخریب راه‌های روستایی به گونه‌ای است که بسیاری از روستاها راه دسترسی ندارند و به وسیله هلی‌کوپتر امداد رسانی می‌شوند.

نیازمندی‌های ضروری مردم سیل‌زده سبد غذایی، بسته‌های بهداشتی، آب معدنی، چادر، لوازم خانگی ضروری و وسایل گرم‌کننده عنوان شده است.

سیستان و بلوچستان از شش روز پیش گرفتار بارش‌های سنگین و سیل و طوفان است. ریزش سنگین باران و رگبار، وقوع تندباد لحظه‌ای، بارش برف، مه‌گرفتگی، کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا و یخبندان شبانه از مهمترین پدیده‌هایی بودند که در شش روز گذشته سیستان و بلوچستان را درگیر کردند.

بر اساس آمار رسمی تاکنون یک نفر در این استان بر اثر سیل جان خود را از دست داده است اما برخی سایت‌های غیررسمی شمار کشته‌شدگان را بیشتر عنوان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    عجب داستانی است ! ولی امر مسلمین جهان تازه 200 میلیون یورو برای سپاه قدس گذاشتندتا برای بشار اسد و ساختن گنبدهای طلایی و صحن دوهکتاری و ... در عراق و غزه هزینه شود و به حزب الله سیدحسن نصرالله سلاح و کمک مالی بدهند !پیش از این هم صدها میلیارد دلار دادند. حوزه علمیه قرار است در سوریه بسازند. در همین جا جامعت المصطفی العالمین ساختند که برای افریقا و جاهای دیگر آخوند پرورش دهند برای حوزه های علمی داخلی هم کم هزینه نمی کنند ! موشک درست میکنند سایت هسته ای درست میکنند و .... ! دیگر چقدر هزینه کنند ؟! ای ملت فتنه گر قدردان باشید. چهل سال است که دارند اسرائیل و امریکا را نابود میکنند و فلسطین را نجات میدهند !