ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمادگی ایران برای پرتاب یک «ماهواره تصویربرداری» به فضا

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد مجلس آماده‌ است تا برای پرتاب‌های بیشتر «بودجه خوبی» در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهد.

وزارت ارتباطات و سازمان فضایی ایران از آمادگی برای پرتاب «ماهواره‌ تصویربرداری ظفر» با ماهواره‌بر سیمرغ، به فضا خبر دادند. همزمان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد مجلس آماده‌ است تا برای پرتاب‌های بیشتر «بودجه خوبی» در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهد.

سازمان فضایی ایران پیشتر اعلام کرده بود با تکمیل ساخت و پرتاب ماهواره‌های «ظفر»، «پارس یک» و «ناهید یک» تا پایان دی، یکی از این ماهواره‌ها در «دهه فجر» به فضا پرتاب خواهد شد. عکس از خبرگزاری مهر

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۹ دی در توییتر اعلام کرد ماهواره «ظفر» برای پرتاب به پژوهشگاه فضایی ایران تحویل شده است.

براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران این ماهواره روز یکشنبه از سوی تیم طراح و مرکز تحقیقات دانشگاه علم و صنعت رونمایی شده و در نوبت پرتاب قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات در توییتر نوشت: «ماهواره‌های ظفر» (شامل یک ماهواره و یک ماهواره‌بر) تست‌های موفق خود را پشت سر گذاشته‌اند و امروز راهی پایگاه فضایی می‌شوند تا به زودی فرآیند قرار گرفتن آن‌ها در مدار طی شود.

طبق اعلام حسین بلندی، رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران، در طراحی و ساخت این ماهواره‌ها حدود ۴ تجهیز از خارج از کشور تهیه و مابقی تجهیزات نیز در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند.

در همین رابطه مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در «مراسم تحویل دو ماهواره تصویربرداری ظفر ۱ و ۲ به سازمان فضایی» نیز از پرتاب ماهواره ظفر با ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد و گفت: سه ایستگاه زمینی در ماهدشت، چرمشهر و قشم برای هدایت، کنترل و دریافت و ارسال داده به این ماهواره پیش‌بینی شده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از او نوشت: «این ماهواره پس از تحویل‌گیری به پایگاه فضایی جهت قرارگیری در مدار زمین منتقل خواهد شد و قرار است با عمر عملکردی حداقل ۱,۵ سال در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد».

رئیس سازمان فضایی ایران همچنین به ماموریت‌های ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی ظفر شامل تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشات فضایی اشاره کرد و در اظهاراتی جالب توجه گفت: امیدواریم با قرار گرفتن ظفر در مدار زمین بتوانیم پاسخگوی «نیازهای جامعه» باشیم.

اعلام آمادگی مجلس برای حمایت مالی بیشتر از پروژه‌های فضایی

همزمان محمد زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در شرایطی که به‌نظر می‌رسد به‌رغم گسترش فقر در کشور، بودجه کشور به سمت پروژه‌های نظامی سرریز شده است، از آمادگی مجلس برای «حمایت مالی» از نهادهای مرتبط با پروژه‌های پرتاب ماهواره به فضا همچون سازمان فضایی ایران خبر داد.

به نوشته ایسنا زاهدی ایران را با کشورهایی چون آمریکا، روسیه و چین مقایسه کرد و با اشاره به سابقه کشورهای دارای فناوری فضایی و تاکید بر اینکه این کشورها برای کاهش خطا، سالانه بیش از ۲۰ پرتاب ماهواره دارند، گفت: باید در حوزه پرتاب، پرتابگرها و موشک‌های آن سرمایه‌گذاری شود تا تعداد پرتاب‌ها را در سال افزایش دهیم و ما به عنوان مجلس شورای اسلامی آماده هستیم که «بودجه خوبی» را در اختیار سازمان فضایی و یا سایر نهادها و وزارت دفاع بگذاریم تا بر روی پرتاب‌ها مطالعاتی انجام دهند.

احتمال تکمیل ساخت و پرتاب ماهواره‌های «ظفر»، «پارس یک» و «ناهید یک» تا پایان دی پیشتر از سوی سازمان فضایی ایران اعلام شده بود.

ایران تاکنون پرتاب‌های ماهواره‌ای موفق و ناموفقی را تجربه کرده است. ۲۵ دی سال گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد یک موشک حامل ماهواره «پیام» به فضا پرتاب شده، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره آن هم نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد.

در شهریور ۹۸ نیز گزارش‌هایی از انفجار یک راکت بر روی سکوی پرتاب در مرکز فضایی امام خمینی منتشر شد اما مسئولان جمهوری اسلامی پس از آن یک ماهواره سالم را به نمایش گذاشتند. وزیر ارتباطات ایران با انتشار سلفی خود با این ماهواره گفت که ماهواره ناهید هنوز به وزارت دفاع تحویل داده نشده است.

شائبه‌هایی درباره دست‌داشتن ایالات متحده در این انفجار نیز مطرح شد اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور آن را رد کرد. دولت ایالات متحده استفاده از موشک بالستیک برای پرتاب این ماهواره‌ها را ناقض تعهدات ایران در چارچوب مصوبات شورای امنیت می‌داند.

کارشناسان می‌گویند این موشک‌های پرتابگر با تکنولوژی مشابه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای تولید می‌شوند.

مقامات جمهوری اسلامی اما همواره اعلام کرده‌اند آزمایش‌های فضایی ایران مقاصد نظامی ندارد.

ایران در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار توانست برای مدت کوتاهی یک ماهواره‌ مخابراتی را در مدار زمین قرار دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.