ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی روحانی از قهر مردم با انتخابات

با نزدیک شدن انتخابات مجلس، به‌رغم رد صلاحیت‌های گسترده حسن روحانی از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند چون به‌گفته او «شرایط حساس» است. او از سرکوب اعتراضات ۹۶ و ۹۸ حمایت کرد.

در حالی‌که کمتر از یک ماه به انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده، رد صلاحیت‌های گسترده این بار نیز بسیاری از کاندیداها را غربال کرد. در چنین شرایطی حسن روحانی مدام مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب می‌کند. او این بار نیز از یک سو با «حساس» خواندن شرایط از مردم خواست با شرکت در انتخابات مشکلات خود را بیان کنند و از سوی دیگر نگرانی خود را از رد صلاحیت‌ها و کاهش اعتماد مردم به حکومت اعلام کرد. روحانی اما همچنان از سرکوب اعتراضات ۹۶ و ۹۸ حمایت کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در همایش استانداران و فرمانداران ـ دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ ـ عکس از ایرنا

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دوشنبه ۷ بهمن در همایش استانداران و فرمانداران که در وزارت کشور برگزار شد از «جمهوریت» نظام و «احترام به رأی مردم» سخن گفت و قانون اساسی جمهوری اسلامی را برپایه «همه‌پرسی» و «رفراندوم» دانست تا چنین نشان دهد که در نظام «مردم بر سرنوشت خود حاکم‌اند».

روحانی در سخنان خود بیشتر مشکلات کشور را ناشی از فشارهای آمریکا دانست و با بیان این‌که «فشاری که امروز روی کشور ما است، از هر زمان دیگری بیشتر است»، وضعیت کشور را چندان بد ندانست و گفت «در این شرایط سخت جز یک ماه، از اردیبهشت‌ماه روند ما در مسئله تورم، مسیر کاهشی بوده است»، «۶ ماهه اول [سال] رشد اقتصادی ما مثبت بود» و «امسال رشد اقتصادی ما البته بدون نفت، انشاءالله منفی نخواهد بود».

روحانی در سخنان خود به اعتراضات گسترده دی‌ماه ۹۶ نیز اشاره کرد و سرکوب آن را نه توسط نیروهای امنیتی که به دلیل «حضور مردم» دانست و گفت: «این اتفاقات ۹۶ بود که دشمنان ما را تشویق کرد عده‌ای با هدف دیگری آمدند و نمی‌فهمیدند چه می‌کنند. ما برابر این حوادث که پیش آمد، به کدام قدرت افتخار کردیم؟ این مردم ما بودند که آمدند. که مردم را دعوت کردیم در ۹۶ خیابان بیابند جواب بدهند و ۹۸ دعوت کردیم بیایند جواب بدهند.»

اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ در ایران علیه گرانی و فساد آغاز شد و به‌زودی به ده‌ها شهر گسترش یافت و تبدیل به تظاهرات ضدحکومتی شد. در آبان‌ماه ۱۳۹۸ نیز اعتراضات مردمی علیه گرانی بنزین آغاز شد و پس از مدت کوتاهی به بیش از ۱۰۰ شهر کشیده شد. این اعتراضات نیز به تظاهرات علیه حکومت تبدیل شد. در اعتراضات دو سال اخیر هزاران نفر کشته و بازداشت شدند. حسن روحانی در تمامی این موارد اعتراضات را به «دشمنان» نسبت داد و از سرکوب آن‌ها حمایت کرد.

روحانی روز دوشنبه همچنین از مسئولان برگزاری انتخابات خواست تا با کاهش رد صلاحیت‌ها و مدارای بیشتر کاری کنند که مردم به انتخابات جذب شوند. او با ابراز نگرانی از این‌که انتخابات به «تشریفات» تبدیل شود، گفت: «یادمان نرود روز مشکل همه باید باهم باشیم؛ بگذارید روز انتخابات همه باهم باشیم. (...) ما تک‌حزبی نیستیم ما نظام چند حزبی هستیم. احزاب آزاد هستند (...)همه ما در یک شرایط بسیار حساسی قرار گرفته‌ایم. نباید بگذاریم آمریکا پیروز شود.»

حسن روحانی ضمن بیان این‌که «در رقابت انتخاباتی مشکل و نقص داریم»، از مردم خواست تا با وجود رد صلاحیت‌ها در انتخابات شرکت کنند: «از تمام ملت ایران خواهش می‌کنم؛ امروز روزی است که باید پای صندوق رأی برویم حتی اگر که گلایه داریم، ناراحتیم و مشکلاتی باشد و بگویید جایی دقیق عمل و اجرا نشده است. با صندوق رأی قهر نکنیم حتی اگر این که شما در تهران به‌جای ۳۰ نامزد ۲۰ تا ۱۵ داشته باشید یا در جایی که ۶ نامزد دارد ۴ نامزد داشته باشید. در انتخابات اگر هم دیدیم نقص و ایرادی است خواهش می‌کنم روز انتخابات دوم اسفند یک روز تاریخی و یوم‌الله است کاری نکنیم که صف‌ها خلوت باشد بگذاریم همه پای صندوق بیایند.»

برای بزرگ شدن اینفوگرافیک بر روی آن کلیک کنید

در روزهای گذشته انتقادهای دولت و اصلاح‌طلبان از رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداها توسط شورای نگهبان بالا گرفته است. رد صلاحیت‌ها باعث انتقاد حسن روحانی در جلسه هیئت دولت و هشدار او نسبت به امکان کاهش مشارکت مردم در انتخابات اسفند شده بود. شورای عالی اصلاح‌طلبان نیز با انتقاد از رد صلاحیت‌ها نتیجه انتخابات را «قابل‌پیش‌بینی» خوانده است. اصلاح‌طلبان می‌گویند بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای مطرح‌شان رد صلاحیت شده‌اند. صلاحیت‌ ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس نیز پذیرفته نشده است.

در این زمینه مشاجره‌هایی میان روحانی و اعضای دولتش با عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز رخ داد. روحانی در نشست با استانداران و فرمانداران درباره رد صلاحیت‌ها گفت به‌عنوان رئیس‌جمهوری اقداماتی انجام داده‌ و نامه‌هایی نوشته اما «مصلحت ندیده» این نامه‌ها را منتشر کند.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بیست و نهمین جلسه خود که دوم بهمن با حضور دبیران کل احزاب برگزار شد، ضمن انتقاد از رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان و ضمن انتقاد به نحوه اعلام مواضع سخنگوی شورای نگهبان در مواجهه با اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده، رفتار شورای نگهبان را «نقض بی‌طرفی این نهاد» و «عاملی برای بی‌اعتمادی به نهاد انتخابات و جایگاه مجلس» خواند.

شورای عالی اصلاح‌طلبان اعلام کرد که با رد صلاحیت‌های گسترده امکانی برای ارائه لیست از سوی آن‌ها وجود ندارد.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.