ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عباس در شورای امنیت: رد «معامله قرن»، تأکید بر صلح با اسرائیل

محمود عباس در شورای امنیت گفت طرح «معامله قرن» آمریکا به صلح نمی‌انجامد و آن را رد می‌کند. عباس اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین به توافق اسلو پایبند است و اسرائیل را به‌رسمیت می‌شناسد.

محمود عباس در شورای امنیت سازمان ملل طرح «معامله قرن» آمریکا برای صلح میان فلسطین و اسرائیل را محکوم کرد و گفت این طرح‌ خواسته‌های فلسطینی‌ها را نادیده می‌گیرد. او گفت تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان به توافق‌نامه اسلو پایبند است و صلح همچنان امکان‌پذیر است اما نه فقط با میانجی‌گری آمریکا.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در هنگام سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل علیه طرح «معامله قرن»

سه‌شنبه ۲۲ بهمن / ۱۱ فوریه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حالی از تریبون شورای امنیت مخالفت فلسطین با طرح «معامله قرن» را اعلام کرد که ساعاتی پیش از آن هزاران فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه علیه این طرح تظاهرات کردند و شعارهای «سرقت قرن»، «فلسطین فروشی نیست» و «مرگ بر معامله قرن» سر دادند.

آن‌ها همچنین حمایت خود از محمود عباس را اعلام کردند و خواهان رأی شورای امنیت علیه طرح «معامله قرن» شدند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود عباس عصر روز سه‌شنبه در شورای امنیت گفت: «ما طرح اسرائیل و آمریكا را كه حقوق مشروع فلسطینی‌ها را زیر سئوال می‌برد، رد می‌كنیم. ما این طرح را رد می‌کنیم زیرا بر اساس آن شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) جزئی از فلسطین نخواهد بود و همین امر برای رد آن کافی است.»

عباس تأکید کرد که این امر موجب می‌شود که فلسطین «یک کشور پراکنده»، بدون کنترل هوایی و کنترل دریایی باشد.

عباس با بیان این‌که «طرح آمریکا، موجب تثبیت نظام نژادپرستی می‌شود و به جای مجازات اشغالگری به او پاداش می‌دهد»، افزود: «چه کسی از بین شما چنین دولتی را قبول خواهد کرد؟»

هدف محمود عباس از مخالفت با طرح «معامله قرن» در شورای امنیت سازمان ملل جذب بیشتر کشورها علیه این طرح بود. او گفت: «این طرح به صلح نمی‌انجامد و قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.»

به‌گفته عباس، مخالفت گسترده فلسطینی‌ها با این طرح «به دلیل آن است که آمریکا شهرک‌سازی‌های اسرائیل و الحاق اراضی فلسطینی را به‌رسمیت شناخته و قانونی می‌داند.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر استقبال فلسطین «از هر کسی در هر جای جهان که با طرح آمریکا در اراضی فلسطین مخالفت کند» تأکید کرد و افزود: «ایالات متحده آمریکا دیگر نمی‌تواند تنها میانجی برای صلح در خاورمیانه باشد.» او بدون ارائه جزئیات بیشتر از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و اعضای شورای امنیت خواست تا كنفرانس بین‌المللی صلح را ترتیب دهند.

عباس صلح میان فلسطین و اسرائیل را همچنان ممکن دانست و بر پایبندی تشکیلات خودگردان فلسطین به توافق‌نامه اسلو در سپتامبر سال ۱۹۹۳ و شناسایی موجودیت اسرائیل تأکید کرد.

توافق اسلو نخستین موافقت‌نامه رودروی حکومت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود که به امضای دو طرف رسید. این توافق تشکیل حکومت خودگردان فلسطین را به‌عنوان یک نهاد اداری موقت مقرر کرد. ساف در این توافق دولت اسرائیل را به‌رسمیت شناخت و کاربرد خشونت را محکوم کرد، اسرائیل نیز ساف را به‌عنوان نماینده قانونی مردم فلسطینی به‌رسمیت شناخت.

قبل از جلسه شورای امنیت، اعضای اتحادیه اروپا در این نهاد، شامل بلژیک، فرانسه، آلمان، استونی و همچنین لهستان به‌عنوان عضو سابق، در بیانیه مشترکی بر تعهد خود برای دستیابی به راه حل دو کشور مستقل تأکید کردند. آن‌ها از جمله از ایجاد «یک کشور واحد، مستقل، دموکراتیک و پایدار» برای فلسطینی‌ها دفاع کردند.

برای فلسطینی‌ها و بسیاری از حامیان آن‌ها، طرح «معامله قرن» نامتعادل و بسیار مطلوب اسرائیل است.

محمود عباس در آغاز ماه جاری میلادی گفته بود که «ما طرح آمریکا کاملاً رد می‌کنیم زیرا تمامی بیت‌المقدس (اورشلیم) را پایتخت اسرائیل دانسته است (...) اما ما همچنان به صلح باور داریم، صلحی مبتنی بر راهکار بین‌المللی با موافقت چهارجانبه (آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، سازمان ملل).»

اتحادیه کشورهای عرب نیز۱۲ بهمن / یکم فوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «معامله قرن» آمریکا و ‌اسرائیل را رد می‌کند «زیرا حداقل حقوق و آمال مردم فلسطین را نادیده می‌گیرد».

پیش از برگزاری جلسه شورای امنیت و سخنرانی محمود عباس گفته می‌شد که این نشست به‌دلیل آن‌که فلسطینی‌ها قصد دارند قطعنامه‌ای را در شورای امنیت علیه طرح آمریکا به جریان اندازند، زیر فشار آمریکا لغو شده است اما صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین فشار آمریکا را بی‌اساس خواند و در توئیتی نوشت: «ما روند مشورت با کشورهای مختلف را به شکلی ادامه می‌دهیم که با اصول قطعنامه مغایرت نداشته باشد. گزارش‌های مبنی بر رد قطعنامه توسط گروه عربی و جنبش عدم تعهد و خارج شدن آن از دستور کار، بی‌اساس است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا  ۸ بهمن / ۲۸ ژانویه‌ طرح خود را برای صلح در خاورمیانه، موسوم به طرح «معامله قرن» همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید معرفی کرد.

طرح ترامپ بدون هیچ گونه مذاکره و گفت‌وگویی با طرف‌های فلسطینی ارائه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.