ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای نظامی در نوسود و ماکو ۱۰ کولبر را کشته و زخمی کردند

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی با شلیک مستقیم به سوی کولبران در منطقه مرزی نوسود استان کرمانشاه یک کولبر را کشته و ۸ کولبر را زخمی کردند. در مناطق مرزی ماکو نیز یک کولبر را زخمی کردند.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی همچنان به شلیک مستقیم به سوی کولبران ادامه می‌دهند. آن‌ها در روزهای اخیر ۱۰ کولبر را در مناطق مرزی نوسود کرمانشاه و ماکو آذربایجان غربی کشته و زخمی کرده‌اند.

کولبران - عکس از آرشیو

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه، در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهر نوسود واقع در استان کرمانشاه، هشت کولبر زخمی و یک کولبر کشته شدند.

بر اساس این گزارش، نام کولبر کشته‌شده احمد صحرایی است که ۲۴ سال سن داشت. هویت هشت کولبر زخمی‌شده عظیم امین‌زاده، جبار محمدی، زاهد نوری، جلال نوری، شاهد اداک، رسول هوشی، شادمان سیدی و طاها سلمانی عنوان شده است.

در روزهای گذشته همچنین یک کولبر به نام ارکان عباسی در نزدیکی روستای دیبک از توابع شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی با شلیک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی زخمی شده است.

نیروهای نظامی در حالی همچنان به روی کولبران شلیک مستقیم می کنند که رسول خضری، نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲ دی اعلام کرد که طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران به شکل مشروط و با قید سه تبصره در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

در بندهای یک، دو، چهار و هفت این طرح مأموران مجازند تنها در برابر کولبری که با سلاح سرد یا گرم به آن‌ها حمله کند، و برای حفظ سلاحی که جهت انجام مأموریت در اختیار آن‌ها است، شلیک مستقیم کند.

یک هفته قبل از آن پنج کولبر در ارتفاعات صعب‌العبور اورامانات در مریوان در برف و کولاک جان خود را از دست دادند.  فرهاد خسروی، نوجوان اهل روستای نی‌بخش مرکزی مریوان، همراه برادر ۱۷ساله خود آزاد خسروی، حین کولبری در گردنه‌ «ته‌ته» در مسیر سروآباد کردستان گرفتار بهمن شدند. آزاد جان‌ باخت و فرهاد مفقود شد. پس از چهار روز جست‌وجو جمعه ۲۹ آذر بخشدار اورامان اعلام کرد که جسد این نوجوان کولبر در محلی به نام گناوه پیدا شده است.  ظاهراً مرگ این دونوجوان در تسریع بررسی طرح دوفوریتی منع تیراندازی به کولبران بی‌تأثیر نبود.

شنبه ۱۲ بهمن نیز منابع محلی در کردستان ایران از گم شدن ۲۳ کولبر در مسیرهای کولبری خبر دادند. کولبران در برف و بوران گرفتار آمده بودند و ساکنان روستاهای نزدیک به مسیر کولبران هم با هرچه که داشتند به جست‌وجوی نان‌آوران رفته بودند. جست‌وجوها تا صبح یکشنبه ادامه داشت. ۲۰ کولبر زنده پیدا شدند و بقیه جان باختند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می‌آورند و سالانه ده‌ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می‌شوند.

دولت ایران از تابستان ۲۰۱۷ پس از افزایش اختلاف میان تهران و اربیل بر سر همه‌پرسی استقلال کردستان مرزهای کولبری را مسدود و آمد و شد کولبران را سخت‌تر کرد.

شبکه حقوق بشر کردستان دی امسال گزارش کرد در سال ۲۰۱۹، ۷۹ کولبر و کاسبکار کرد بر اثر شلیک ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی یا سوانح طبیعی و عدم امنیت جان خود را از دست داده‌اند. ۵۷ تن از کولبران با شلیک مستقیم ماموران مرزبانی کشته شدند. در همین دوره ۱۶۵ کولبر هم مجروح شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.