ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همتی: وارد شدن به لیست سیاه FATF در نرخ ارز بی‌تأثیر است

رئیس بانک مرکزی می‌گوید بعید است که ایران وارد لیست سیاه FATF شود و اتفاق بدی رخ نخواهد داد. او می‌گوید برگزاری جلسه FATF بهانه‌ای برای افزایش نرخ ارز است اما تأثیری بر آن نخواهد داشت.

رئیس بانک مرکزی ایران در مورد قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF خوش‌بین است و معتقد است چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. او معتقد است که اگر چنین اتفاقی هم بیفتد تأثیری بر نرخ ارز نخواهد گذاشت.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی سه‌شنبه ۲۹ بهمن در حاشیه مراسم سالانه «اقتصاد مقاومتی» در مورد احتمال افزوده شدن نام ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: «بعید است که ایران وارد لیست سیاه FATF شود؛ با این حال، حتی اگر این اتفاق نیز رخ دهد، تأثیری در نرخ ارز نخواهد داشت.»

همتی افزود: «نوسانات اخیر نرخ ارز به دلیل این است که برخی به بهانه برگزاری جلسه FATF تلاش می‌کنند در بازار ارز التهاب ایجاد کنند این در حالی است که بارها اعلام کرده‌ایم این موضوع تأثیری بر این بازار نخواهد داشت.»

نشست FATF از یکشنبه گذشته ۲۷ بهمن در پاریس آغاز شده است و تا جمعه دوم اسفند ادامه خواهد داشت.

FATF آخرین بار در مهرماه سال جاری برای ششمین مرتبه به ایران مهلت چهارماهه داد تا لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تأیید کند. این مهلت پایان بهمن‌ماه است. ایران هنوز دو لایحه «پالرمو» و CFT را تصویب نکرده است. دولت حسن روحانی با آن‌ها موافق است اما این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده‌اند. مخالفان می‌گویند اگر این لوایح تصویب شوند، کمک‌های مالی ایران به گروه‌هایی نیابتی‌اش در نقاط مختلف به‌ویژه در خاورمیانه با مشکل روبه‌رو خواهد شد. موافقان می‌گویند اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد کشورهایی مانند روسیه و چین نیز نمی‌توانند با جمهوری اسلامی مبادلات تجاری انجام دهند.

حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران یکشنبه گذشته اعلام کرد که تصویب این لوایح «از توان دولت خارج است».

پالرمو، معاهده سازمان ملل متحد علیه «جرائم سازمان‌یافته فراملی» (جلوگیری از قاچاق انسان، قاچاق مهاجران غیرقانونی و مقابله با قاچاق سلاح گرم) است که در سال ۲۰۰۱ تصویب شد. CFT پیمانی بین‌المللی برای «مقابله با تأمین مالی تروریسم» است که سازمان ملل آن را در سال ۱۹۹۹ تصویب کرد.

رئیس بانک مرکزی ایران با اشاره به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: «برخی می‌گویند که سطح مقاومت ۱۴ هزار تومان نرخ ارز شکسته شده است اما باید به یاد داشت که در یک سال گذشته حدود سه بار این سطح شکسته شده اما بانک مرکزی توانست بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها متعادل شود و باز هم این اتفاق می‌افتد. درخواست من این است افرادی که وارد این بازار می‌شوند ریسک آن را بپذیرند، اما باید توجه داشت که بانک مرکزی مراقبت لازم را برای بازار ارز دارد.»

به‌رغم ادعای رئیس بانک مرکزی اقتصاددانان می‌گویند کارشکنی مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب FATF بر افزایش قیمت ارز تأثیر داشته است.

قیمت دلار در روزهای اخیر از مرز ۱۴ هزار تومان گذشت. این میزان افزایش نرخ ارز خط قرمز بانک مرکزی ایران محسوب می‌شد. روز گذشته دوشنبه ۲۸ بهمن هر دلار آمریکا در بازار تهران تا ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان خرید و فروش شد. این نرخ صبح امروز، سه‌شنبه ۲۹ بهمن به ۱۴ هزار و ۳۶۰ تومان رسید.

عبدالناصر همتی پیش از این نیز مدعی شده بود که تصمیم نشست FATF در مورد ایران نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی ایران داشته باشد. او در اینستاگرام خود نوشته بود به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا اغلب بانک‌های خارجی همکاری لازم را با بانک‌های ایرانی ندارند و به همین دلیل بانک مرکزی ایران تبادل‌های ارزی خود را از طریق مکانیسم‌های غیرقابل تحریم انجام می‌دهد و بنا بر این اقدام FATF تأثیری نخواهد داشت.

او روز سه‌شنبه نیز در این‌باره گفت: «این‌که چه اتفاقی بیفتد مشخص نیست. یک احتمال وجود دارد که [ایران] وارد لیست سیاه شود اما احتمال قوی‌تر این است که در این لیست قرار نگیرد. هر اتفاقی که رخ دهد باید توجه داشت که مبادلات تجاری و ارزی ما از طریق مسیرهای تحریم‌ناپذیر انجام می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.