ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ما هر کدام جزئی از کل هستیم»

زنان معترض، زنان زندانی؛ پرونده‌ای درباره نقش و حضور زنان ایران در اعتراضات مدنی در متن جامعه و در درون زندان.

امسال هشتگ #EachForEqual برای ۸ مارس، «روز جهانی زنان» انتخاب شده و هدف کمپین روز جهانی زن را تلاش تک تک فردی برای برابری معرفی کرده‌اند. این هدف از این باور سیاسی گرفته شده که وظیفه اجتماعی هر فرد این است که تغییر ایجاد کند.

در بیانیه کارزار جهانی روز زنان آمده: «ما هر کدام جزئی از کل هستیم. عملکرد فردی ما، گفت‌وگو‌های ما، رفتار و ساختار‌ ذهنی ما بر جامعه بزرگ‌تر اطرافمان اثر می‌گذارد.» این ایده تاکید می‌کتد که «همه با هم، می‌توانیم تغییر را به وجود آوریم. همه با هم می‌توانیم کمک کنیم تا جهانی مبتنی بر برابری جنسیتی بنا شود.»

زنان معترض، زنان زندانی بارها سنگین انواع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را حمل می‌کنند

زنان ایرانی برای تحقق این شعار در سالی که گذشت، هزینه‌های زیادی پرداخته‌اند. با وجود ممانعت‌ها و ممنوعیت‌ها، با تمام سرکوب‌ها و شکنجه‌ها، صدای اعتراض زنان ایرانی هم در حوزه برابری جنسیتی و مسایل زنان، هم در مسایل کلان سیاسی و اجتماعی بلند بوده است. بهای این مبارزه هم آزار و اسارت بوده است.

در تمام اعتراضات مدنی سال گذشته، از اعتراض‌های کارگری گرفته تا اعتراض‌های سیاسی آبان‌ماه و سایر کنش‌های اعتراضی صنفی و مدنی، زنان حضور ملموس و آشکاری داشته‌اند تا جایی که حضور پررنگ آنان مقامات حکومتی را واداشته که بگویند زنان رهبری اعتراضات را به عهده داشته‌اند.

به مناسبت ۸ مارس، زمانه مجموعه‌ای از مطالب را برای تاکید بر نقش و حضور زنان ایرانی در اعتراضات مدنی در متن جامعه و در درون زندان تهیه کرده است که هدف از آن ارائه تصویری از شیوه مبارزه فردی و جمعی زنان در تمام عرصه‌هاست.

زنان زندانی: همبسته با اعتراضات

نسیم روشنایی - مادری، آنی که مقامات مقدس‌اش می‌خوانند، همان حربه‌ای است که با آن مادران زندانی سیاسی را رنج مضاعف می‌دهند.

نسیم روشنایی - کشتارهای دهه ۶۰، قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰، کشتار کهریزک در دهه ۸۰، کشتار مردم در اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و کشتار گسترده در اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ را از یاد نبرده‌ایم. زنان زندانی نیز در زندان‌ها در برابر این کشتارها سکوت نکرده‌اند.

نسیم روشنایی - در خواندن نامه‌ها و بیانیه‌ها، «تحریم انتخابات به مثابه یکی از شیوه‌های کنشگری» را دومین رشته پیوند زنان زندانی یافتیم.

نسیم روشنایی - چه رشته‌هایی زنان زندانی سیاسی را به همدیگر و به مردم ستمدیده ‌پیوند می‌دهد؟ از درون زندان چه می‌کنند و چه می‌خواهند؟ اعتراض‌شان به چه مواردی است؟

سپیده قلیان، فعال مدنی که اخیرا از زندان آزاد شده است در یک رشته توییت با عنوان «در بند ۷ زندان قرچک ورامین چه می‌گذرد؟» گزارشی از وضعیت زنان محبس در این بند داده است.

مینا خانی - در گرماگرم قطعی اینترنت پس از شروع اعتراضات آبان ماه ۹۸ تصویری از سپیده‌ قلیان، سپیده قلیان روی زمین نشسته‌است و پلاکاردی را به دستش گرفته‌است که روی آن نوشته شده: «قیمت بنزین را ۳۰۰ درصد گران کردید؛ دستمزد‌ها را هم زیاد کردید؟»

نعیمه دوستدار - روایت نیلوفر بیانی از شکنجه جنسی، قطعه مکمل پازلی با قطعات بی‌شمار است که زنان با روایت‌های خود از ذهنیت و عملکرد نهادهای امنیتی و قضایی ایران جمهوری اسلامی نسبت به زنان

زنان معترض: پیش‌برندگان و پیوندسازان

مهدیه گلرو - این بار هم زنان ایرانی در خیابان‌ها فریاد زدند و خلاف پنداشت حکومت و متفاوت با کلیشه زن ظریف و شکننده ظاهر شدند.

چرا حکومت در اعتراضات آبان ۹۸ تلاش کرده که نقش زنان را به عنوان‌ «لیدر» اعتراضات اخیر پررنگ کند و تصویر واقعی زنان در این اعتراضات چه بوده است؟ پاسخ امید شمس، پژوهشگر و نویسنده.

چرا حکومت در اعتراضات آبان ۹۸ تلاش کرده نقش زنان را به‌عنوان‌ «لیدر» اعتراضات پررنگ کند و تصویر واقعی زنان در این اعتراضات چه بوده؟ پاسخ اشرف باقری، ناشر و نویسنده و پروانه حسینی، پژوهشگ

چرا حکومت در اعتراضات آبان ۹۸ تلاش کرده که نقش زنان را به عنوان‌ «لیدر» اعتراضات اخیر پررنگ کند و تصویر واقعی زنان در این اعتراضات چه بوده است؟ پاسخ فاطمه اختصاری، شاعر به این سوالات.

 چرا حکومت در اعتراضات آبان ۹۸ تلاش کرده که نقش زنان را به عنوان‌ «لیدر» اعتراضات اخیر پررنگ کند و تصویر واقعی زنان در این اعتراضات چه بوده است؟ پاسخ‌های مریم حسین‌خواه و فاطمه مسجدی، فعالان حقوق زنان به این سوالات.

هوشیار دهقانی - پرچم دموکراتیسم در ایران در دست زنان است. در وجود و حضور نیرومند آنان آزادی و عدالت به یک خواسته تبدیل می‌شود.

گلسا حسن‌زاده - چرا به حضور زنان در اعتراضات خیابانی به عنوان امری «فوق‌العاده» و نه «عادی» نگاه می‌کنیم؟

مرمر مشفقی- حیرت و شگفتی هرباره از میزان حضور زنان در اعتراضات اخیر نشان می‌دهد که تا چه اندازه جامعه‌ مردانِ صاحب‌نظر و فرهیخته از حضور زنان در اعتراضات سیاسی ناآگاه است

نسیم روشنایی- مهرورزی و مقاومت کنار هم در خیابان‌ها جریان داشت. زنان خارج از کوی با غذا دادن به دانشجویان و معترضان همراه و یاور معترضان بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.