ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل نسبت به ازسرگیری درگیری‌ها در یمن

درگیری‌ بر سر تصاحب مرکز استان الجوف، ده‌ها هزار تن دیگر از مردم یمن را آواره کرده و مانع امدادرسانی صلیب سرخ جهانی و هلال احمر یمن به بیماران و نیازمندان شده است. 

نماینده سازمان ملل متحد در یمن نسبت به از سرگیری مناقشات نظامی میان شورشیان حوثی و نیروهای دولتی هشدار داد و خواهان توقف بی‌قید و شرط و فوری درگیری‌ها در استان الجوف شد. درگیری‌های اخیر ده‌ها هزار تن دیگر از مردم یمن را آواره کرده و مانع امدادرسانی صلیب سرخ جهانی و هلال احمر یمن به بیماران و نیازمندان شده است.

پس از توقف یک‌ماهه درگیری‌ها در یمن، نیروهای دولتی یمن با پشتیبانی ائتلاف سعودی و شورشیان حوثی با حمایت جمهوری اسلامی ایران، مناقشات نظامی را در استان الجوف از سر گرفته‌اند. سازمان ملل می‌گوید ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق درگیری از بیم جانشان خانه و زندگی خود را ترک کرده و به سمت استان مأرب فرار کرده‌اند. نماینده سازمان ملل در یمن از طرف‌های درگیر خواست تفنگ‌ها را ساکت کنند و به سر میز مذاکره برگردند (عکس از Mohammed HUWAIS / AFP)

یمن پس از آرامش نسبی یک ماهه دوباره وارد دور جدیدی از مناقشات میان حوثی‌ها و نیروهای دولتی شده است. شورشیان حوثی که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند اخیرا پس از درگیری‌های سنگین با نیروهای دولت یمن، به پشتیبانی ائتلاف عربی (به رهبری عربستان سعودی)، شهر الحزم، مرکز استان الجوف را تصرف کردند. طرفین پیش از این درگیری‌ها، نسبت به کاهش تنش تمایل نشان داده بودند. مسئله‌ای که آرامش نسبی را برای مدت کوتاه یک ماه بر یمن حاکم کرده بود.

در شرایطی که مناقشات نظامی در الجوف ده‌ها هزارنفر از ساکنان این استان را به سمت استان مأرب آواره کرده است، مارتین گریفیتز، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، خواهان بازگشت یمن به آرامش شد. او روز شنبه ۷ مارس/ ۱۷ اسفند به خبرنگاران گفت یمن بر سر یک دوراهی قرار گرفته است:

«به نظر من یمن در یک تقاطع حیاتی قرار دارد: یا ما تفنگ‌ها را ساکت می‌کنیم و پروسه سیاسی را پی می‌گیریم یا با عقب‌گرد به دامن یک درگیری وسیع می‌افتیم».

گریفیتز در بازدید از استان مأرب گفت: «درگیری‌ها باید در همین لحظه متوقف شوند. ماجراجویی نظامی و تلاش برای تصاحب مناطق بیشتر بیهوده‌اند و فقط یمن را به سال‌های بیشتری از جنگ می‌کشانند».

فروکش شدن آتش جنگ در یمن دیری نپایید و به‌نظر می‌رسد تلاش‌ها برای ازسرگیری گفتگوهای سیاسی بی‌نتیجه مانده‌اند. مسئله‌ای که زندگی و جان مردم را تهدید می‌کند.

طبق اعلام صلیب سرخ جهانی پس از درگیری‌های شدید الجوف ده‌ها هزار نفر با ترک خانه و کاشانه‌شان، از این استان فرار کرده‌اند. این سازمان روز شنبه اعلام کرد به اتفاق هلال احمر یمن به ۷۰ هزار نفر شامل ۱۰ هزار خانوار امدادرسانی کرده و اقلامی از جمله غذا، چادر، پتو و لوازم بهداشتی را برای این آوارگان تامین کرده است.

با این‌وجود و براساس بیانیه فوق «در استان الجوف افزایش درگیری‌ها مانع امدادرسانی به بیماران و افراد نیازمند شده است».

براساس اعلام سازمان ملل تنها در روز یکم مارس/۱۱ اسفند دست کم ۲۱۰۰ خانواده آواره روز ۱ مارس به مآرب رسیده‌اند.

بیشتر نقاط استان الجوف تحت کنترل حوثی‌هاست اما مرکز این استان که تنها ۱۵۰ کیلومتر از مرز با عربستان فاصله دارد، پیش از این تحت کنترل نیروهای دولتی قرار داشت. از دست دادن شهر راهبردی الحزم بدین معنا خواهد بود که شورشیان حوثی اکنون تهدیدی برای شهر نفتی مآرب به‌حساب می‌آیند.

یمن از ۲۰۱۴ تاکنون صحنه جنگ داخلی ست. شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی در این کشور علیه دولت یمن و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی، می‌جنگند. جنگی که با تحمیل «بدترین بحران انسانی» به یمن، میلیون‌ها نفر از ساکنان آن را آواره کرده و در معرض بیماری، گرسنگی و قحطی قرار داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.