ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت بار دیگر به حذف یارانه ثروتمندان مکلف شد

دولت موظف به حذف سه دهک بالای درامدی از فهرست یارانه بگیران شده است. قانونی که برای پنجمین سال پیاپی به دولت تفویض می‌شود اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

شورای نگهبان، اجرایی شدن حذف پردرآمدترین دهک‌های یارانه‌‌ای را تایید کرد. دولت حسن‌ روحانی، رئیس جمهوری ایران برای پنجمین سال پیاپی موظف به حذف سه‌دهک پردرآمد جامعه از یارانه‌بگیران شد.

دولت جمهوری اسلامی تاکنون به بهانه‌های مختلف از جمله عدم دسترسی به اطلاعات دقیق حساب بانکی افراد از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه خودداری کرده است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) یکشنبه ۱۸ اسفند از تایید شورای نگهبان برای اجرایی شدن حذف سه دهک پردرآمد، از یارانه در بودجه ۹۹ خبر داد. بدین ترتیب دولت برای پنجمین سال پیاپی ملزم به حذف یارانه سه دهک‌ پردرآمد جامعه شده است.

طبق بند یک تبصره ١۴ لایحه بودجه سال ۹۹ که به وضعیت قانون هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دارد، «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌گردد نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، با ارایه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند».

به نوشته ایرنا کمیسیون تلفیق مجلس پیش از ارسال لایحه بودجه به شورای نگهبان با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۹۹ برای شناسایی و حذف سه دهک بالای درامدی از فهرست یارانه بگیران موافقت کرده  و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به اجرای این قانون شده است.

شورای نگهبان به‌دنبال شیوع ویروس کرونای جدید و تعطیلی مجلس و طبق دستور علی خامنه‌ای، رهبر ایران لایحه بودجه ۹۹ را در دست بررسی دارد.

تصویب قانون حذف دهک‌های پردرآمد به سال ۹۲ برمی‌گردد. در آن‌سال کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به‌خاطر کسری بودجه دولت، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن دولت می‌تواند کسری بودجه در رابطه با پرداخت یارانه‌ها را با حذف سه دهک بالای یارانه بگیران جبران کند.

دولت اما تاکنون به بهانه‌های مختلف از جمله عدم دسترسی به اطلاعات دقیق حساب بانکی افراد از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه خودداری کرده است. در تیر ۹۸  هیات دولت آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سال ۹۸ درباره هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد که در آن دولت موظف شده بود با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی نسبت به شناسایی و حذف سه دهک درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

 طبق اظهارات «علی ربیعی» سخنگوی دولت، قرار بود از مهر ۹۸ یارانه ۲۰۰ هزار خانوار یعنی جمعیت حدود ۸۰۰ هزاری نفر قطع و به تدریج نسبت به شناسایی و حذف سه دهک با درآمد بالا از فهرست یارانه اقدام شود. مسئله‌ای که اتفاق نیفتاد.

با تکیه بر اظهارات پیشین سخنگوی دولت مبنی بر جمعیت ۳۰ میلیون نفری این سه دهک، دولت جمهوری اسلامی از ۹ سال گذشته تاکنون سالانه ۱۶ هزارمیلیارد تومان از بودجه‌های عمومی و محل افزایش درآمد سوخت را به جیب ثروتمندان واریز کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    این حرفها و شعارها برای عوامفریبی است. کدام ثروتمند یارانه میگیرد؟! این مبلغ چه اهمیتی برایش دارد؟ همه را حذف کردند. میخواهند یارانه همان تهیدستان را ندهند؟ این حرفها خنده آور است. یارانه ثروتمندان را قطع کنند ؟!

  • حقیقتگو

    ستون های حکومت آخوندی برپای باج دادن وجذب حمایت ثروتمندان استواربوده ومی باشد و این باج دادن چه ارگان های حکومتی وچه به سپاه پاسداران و چه بسیج و چه عناصرحکومتی و ارگان های مذهبی و چه به ثروتمندان بوده است که برای حفظ حکومت آخوندی و رهبرش تمامی چپاولگران و دزدان میلیاردهائی وچه زمین خواران وکوه خواران و مزارع کشاورزی و منابع ومعادن خواری را مورد حمایت و پشیبانی همه شکل وفرمی قرارداده است ..اگردانسته آتشی همیشه برافروخته خانه وجان و مال و ثروت تان را تهدید می کند باید هم به ماموران آتشنشانی هرآنچه طلب کنند بپردازید و باج بدهید...آخوندهای گدا و تک تومانی و روضه خوان بدرستی میدانستند و میدانند نه علوم سیاسی و نه ازعاوم اقتصادی ونه ازعلوم کشورداری موردی می دانستند ومی دانند و درحقیقت محض چپاولگران و ثروتمندان هستند که برای منافعشان شده است درنگه داشتن حکومت آخوندی برسرقدرت چنین وچنان کرده اند ...حالا یارانه ماهی 45000هزارتوامان برافراد ثروتمند تنها یک نوع قاقالی حکومت بوده است ..