ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وبینار: ویروس عالم‌گیر و هندسه بحران‌های ما

چهار وبینار با ارائه پرویز صداقت، اقتصاددان، در مورد بحران‌های کنونی ایران در سطوح اقتصادی، اجتماعی و ژئوپلتیکی و پی‌آمدهای عالم‌گیری ویروس کرونا بر سطوح مختلف این بحران‌ها.

پرویز صداقت، اقتصاددان
  • بازخوانی بحران‌های کنونی ایران در سطوح اقتصادی، اجتماعی و ژئوپلتیکی
  • پی‌آمدهای عالم‌گیری ویروس کرونا بر سطوح مختلف بحران‌ها
  • ماتریس ریسک در اقتصاد ایران و چشم‌اندازهای کوتاه و میان‌مدت

این مضامین و سرفصل‌هایی هستند که پرویز صداقت، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصاد سیاسی در چهار وبینار یا جلسه آنلاین آنها را طرح می‌کند.

جلسه‎ اول: از شکنندگی مالی تا سقوط معیشتی

  •  توضیح درباره نکات مفهومی و روش‌شناسی بحث
  • تشریح ابعاد مختلف بحران اقتصادی ایران با توجه به تأثیرگذاری شیوع فراگیر ویروس کرونابحران مالی

جلسه دوم: بحران فقر و شکاف طبقاتی

  •  فقر و نابرابری

جلسه سوم: زوال زیست‎محیطی، رکود و سرمایه‎برداری

  • بحران زیست‌محیطی
  •  بحران رکود و تقاضای مؤثر
  •  بحران فرار سرمایه

ماتریس ریسک- از بحران‎های اقتصادی-اجتماعی تا بحران هژمونی جهانی

  • تشریح بحران سیاسی و اجتماعی
  • تشریح بحران ژئوپلتیک و جهانی

جلسه چهارم: ماتریس ریسک و چشم‌اندازهای موجود

  • جلسه‌ی پایانی و جمع‌بندی

برای دسترسی به محتوای هر جلسه، کافی است روی شماره جلسه مورد نظر خود کلیک کنید.

جلسه‎ اول: از شکنندگی مالی تا سقوط معیشتی

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جلسه دوم: بحران فقر و شکاف طبقاتی

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جلسه سوم:

زوال زیست ‎محیطی، رکود و سرمایه ‎برداری /

از بحران‎ های اقتصادی-اجتماعی تا بحران هژمونی جهانی

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جلسه چهارم: ماتریس ریسک و چشم اندازهای موجود

جلسه‌ی پایانی و جمع‌بندی

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

وبینارهای دیگر:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناظری

    جناب حمید (پالیزی) شما مطمئن باشید که اگر ظل الله در همکاری با کاشانی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه مصدق کودتا نکرده بود, دیگر بهانه ای برای حضور روح الله نیز پیش نمی آمد. در مورد "به اجبار حقنه کردن" هم باز مثل اینکه سوراخ دعا را گم کرده اید و این سایت را با "حزب رستاخیز" اشتباه گرفته اید. سوای اینکه چگونه در یک فضای مجازی آیا اصلا امکان "حقنه کردن" موجود باشد؟! که این یکی نیز باز بیشتر از شاهکاری های فرافکنی آن حضرت است, تا هر چیز دیگر. اگر کوچکترین آشنایی با متون استاد صداقت را داشتید, میدانستید که نظریات و تحلیل های ایشان, بدون اغراق اگر نه بی نظیر ترین, یکی از بدیع ترین تحلیل های کنونی از اقتصاد-سیاسی جامعه ایران است. اما به نظر میرسد که شما قبل از فهم و درک نظریات استاد, شاید لازم باشد قبل از هر چیز مقداری زبان فارسی یاد بگیرید و فهم و درک تفاوت بین "سخنت" و "سخنت". موفق باشید.

  • حمید

    مصیبت دو شد: یکی نقصان مایه و دیگر شماتت همسایه منجمی به خانه در آمد. یکی مرد بیگانه را دید با زن او به هم نشسته. دشنام و سقط گفت و فتنه و آشوب خاست. صاحبدلی که بر این واقف بود گفت: تو بر اوج فلک چه دانى چیست - که ندانى که در سرایت کیست شیّادی گیسوان بافت که من علویم و با قافله حجاز به شهری در آمد که از حج همی‌آیم و قصیده‌ای پیش ملک برد که من گفته‌ام. نعمت بسیارش فرمود و اکرام کرد تا یکی از ندمای حضرت پادشاه که در آن سال از سفر دریا آمده بود گفت من او را عید اضحی در بصره دیدم! معلوم شد که حاجی نیست. دیگری گفتا پدرش نصرانی بود در ملطیه، پس او شریف چگونه صورت بندد؟!، و شعرش را به دیوان انوری در یافتند. ملک فرمود تا بزنندش و نفی کنند تا چندین دروغ در هم چرا گفت. گفت: ای خداوند روی زمین یک سخنت دیگر در خدمت بگویم اگر راست نباشد به هر عقوبت که فرمایی سزاوارم. گفت: بگو تا آن چیست؟ گفت: غریبی گرت ماست پیش آورد-دو پیمانه آب است و یک چمچه دوغ اگر راست می‌خواهی از من شنو- جهان‌دیده بسیار گوید دروغ ملک را خنده گرفت و گفت: از این راست تر سخن تا عمر او بوده باشد نگفته است. فرمود تا آنچه مأمول اوست مهیا دارند و به خوشی برود. حالا چه مصلحتی در بین است که هفته هاست این نوشته را به اجبار می خواهید به خوانندگان خود حقنه کنید؟ واقعا دهها سال زندگی در غرب و تجربه روزانه حق انتخاب شهروندان باعث شده که چیزی بیاموزیم؟!! ظاهرن جواب همان جواب رهبر بزرگ انقلاب شکوهمند ضد امپرالیستی خلقهای خاورمیانه، اخوند روح الله خمینی که قرار بود دمکراسی را برای ما به ارمغان بیاورد.فقط یک هیچ بزرگ است و بس خدا قوت رفیق. منجمی به خانه در آمد. یکی مرد بیگانه را دید با زن او به هم نشسته. دشنام و سقط گفت و فتنه و آشوب خاست. صاحبدلی که بر این واقف بود گفت: تو بر اوج فلک چه دانى چیست - که ندانى که در سرایت کیست

  • نقی

    گفت و گویی بین دو اقتصاددان اروپایی (ایرلندی و یونانی) در مورد بحران اقتصاد جهانی و غیره. 'There is a glimmer of hope': economists on coronavirus and capitalism Greece’s former finance minister Yanis Varoufakis and Irish economist David McWilliams on the hope for a global new deal Guardian Wed 6 May 2020 ***

  • سراوان

    با تشکر دوباره از اقای صداقت ۱-لطفا سوال ها را مستقیم به پاسخگوی اصلی بدهید. گرداننده جلسه سوال ها را کوتاه شده وبعضا بدون محتوی منتقل می کند. ۲-برای مشارکت در مباحث اصلی مثل اقتصاد سیاسی ایران این وسیله یعنی نوشتن سوال یا نظر در این صفحه با نوشتن حرف به حرف بسیار مشکل و ناکافی است. ایا امکان مشارکت صوتی نیست؟ اما در باره بخش دوم گفتار ایشان : انچه که ماهییت و شکل اقتصاد ورشکسته جمهوری را تعیین مکند نه مکانیسم های بازار و سرمایه از جمله قواعد نیو لیبرالیسم وخصوی سازی بلکه ضروت های قدرت سیاسی سرکوبگر است. اگر لازم باشد بر اساس اصل ۴۴ خصوصی میکنند و با ز اگر لازم باشد همان بخش دو باره مصادره میشود. خصوصی ساز و دولتی کننده یکی است. سوال: ایا شما با قرار گرفتن تمام اقتصاد ایران در دست حکومت ( دولت) جمهوری اسلامی موافقید؟ ------------------- ویراستار -کاربر گرامی ممنون از نظر شما. متاسفانه امکان مشارکت صوتی وجود ندارد. امکان طرح سوال شما با ادبیاتی که نوشتید ممکن نبود. گرداننده جلسه هیچ سوالی را بدون انتقال محتوا و مضمون اصلی آن نپرسیده است.

  • سراوان

    با تشکر از اقای صداقت در بخش اول گفتار ایشان در نقد رانتی خواندن اقتصاد جمهوری اسلامی از دولتی بودن درامد نفت حتی اگر این دولت ادمکشان جمهوری اسلامی باشد دفاع کردند و گفتند بدون نفت دولتی ایران پاکستان و افغانستان میشد. سوال: چرا افقانستان و نه ترکیه یا کره جنوبی که بدون نفت در امد سرانه ای تا پنج برابر ایرانیان دارند. نروژ هم نفت دارد کسی هم نمیگوید باید درامد نفت انجا غیر دولتی باشد تفاوت پایه ای در کنترل اجتماعی در مصرف این درامد است در حالی که در نروژ پول نفت صرف رفاه عمومی میشود در جمهوری شکنجه وکشتار ما صرف کشتن مردم سوریه و موشک لات های سپاه پاسدارن میگردد. توضیح چگونگی اقتصاد ورشسکته ایران حتی در سطح کار گاهای کوچک هم بدون در هم امیخته گی سرکوب گرانه با حاکمیت سیاسی ممکن نیست.... با احترام

  • فرهاد

    ورود بنگاه های دولتی در فاز جدید خصوصی سازی ها به بورس را با توجه به حباب قیمت ها، چگونه می توان با مفهوم انباشت اولیه توضیح داد؟

  • فریبرز

    خدمت دوستان و رفقای گرامی رادیو زمانه متاسفانه این حقیر کماکان ناچار است که هر روز سر کار برود و هر چند که بسیار مایلم در وبینار استاد صداقت حضور داشته باشم, اما امکانش نیست. فقط میخواستم از طرف خودم و احیانا دیگر دوستانی که شرایطی مانند من دارند و با وجود تمایل, نمیتوانند حضور داشته باشند, درخواست کنم که اگر میشود به صورت کتبی سر خط مباحث ایشان و یا اگر امکانش هست متن کل سخنرانی را (که میدانم بسیار وقت میبرد و کلی زحمت است) در سایت منتشر کنید. سپاس −−−−−−−−−−−− ویراستار: ممنون از توجه شما، ویدئوی وبینار در همین جا در دسترس خواهد بود. پس از وبینار هم می‌توانید آن را ببینید. همچنین در اینستاگرام زمانه به فاصله کمی این وبینار منتشر می‌شود.