ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران رکورد زد

بازرسان سازمان نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک ماه بیش از ده بازدید پیش‌بینی نشده را از ایران درخواست کرده‌ و در کل ۳۳ بازرسی «ناگهانی» را انجام داده‌اند.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان آژانس در سال ۲۰۱۹ با ۳۳ بازرسی «ناگهانی» رکود بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران را شکستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بلومبرگ سه‌شنبه ۵ مه/۱۶ اردیبهشت با تکیه بر اسناد مرتبط با گزارش «اجرای ضمانت‌ها»ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۹، اعلام کرد بازرسان آژانس در سال گذشته تا یک‌دهم برابر بازدیدهای خود را نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش دادند و رکود بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران را شکستند.

به نوشته بلومبرگ بازرسان این سازمان نظارتی در یک ماه بیش از ۱۰ بازدید پیش‌بینی نشده را درخواست کردند و در کل ۳۳ بازرسی «ناگهانی» را انجام دادند. بارزسی «ناگهانی» از تاسیسات هسته‌ای ایران پس از امضای توافق برجام ممکن شد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۹ «به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در قالب توافق هسته‌ای برجام ادامه داده» و «ایران بارها به بازرسان آژانس اجازه داده از روند افزایش دخایر هسته‌ای و سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم بازدید کنند».

 افزایش بازدیدهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌توان با کاهش گام به گام تعهدات جمهوری اسلامی ایران به توافق‌ هسته‌ای و افزایش سطح غنی‌سازی و ذخائر اورانیوم غنی‌شده، مرتبط دانست. رکوردشکنی آژانس در سال ۲۰۱۹  و همچنین اشاره به همکاری مقامات ایران با آژانس از این جهت قابل توجه است که این سازمان اخیرا در گزارشی جداگانه به شورای حکام اعلام کرده که ایران دسترسی بازرسان به دو سایت اعلام‌نشده را فراهم نکرده و به پرسش‌های بازرسان درباره فعالیت هسته‌ای‌اش پاسخ نداده است.

پس از این اقدام، کاظم‌غریب‌آبادی نماینده ایران در یادداشتی به آژانس اعلام کرد این سازمان در درخواست خود برای توضیح و دسترسی به دو مکان، به اسناد «جعلی» نهادهای اطلاعاتی اسرائیل استناد کرده و لذا ایران خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند. آژانس خواهان بازرسی از انبار تورقوزآباد و تأسیسات هسته‌ای نطنز و مکانی در دشت لوت است.

براساس اعلام رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سازمان در سال ۲۰۲۰ نیز به‌رغم شیوع کرونا به بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت. یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۱۸ مارس/ ۲۸ اسفند در مصاحبه با هاآرتص اعلام کرده با آنکه به دلیل شیوع کرونا در برنامه‌های سفر بازرسان آژانس اخلال‌هایی ایجاد شده، اما این نهاد بین‌المللی به انجام فعالیت‌های پادمانی‌اش در ایران ادامه می‌دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    به زودی با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران از ان پی تی خارج می شه و بمب اتم می سازه بعد دیگه هیچکس نمی تونه هیچ شکری بخوره