ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انقباض تجارت خارجی ایران در فروردین ۹۹

کاهش منابع ارزی و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد حجم صادرات و واردات ایران در نخستین ماه سال کاهش بیابد.

با تکیه بر تازه‌ترین آمار گمرک می‌توان دریافت که در فروردین ۹۹  به دلیل کاهش منابع ارزی و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا حجم صادرات و واردات ایران در مقایسه با سال قبل کاهش یافت. علاوه بر این ارزش صادرات نیز از واردات جا ماند و نتیجه‌اش این شد که در فروردین ۹۹ تراز تجاری ایران منفی ۲۷۹ میلیون دلار به ثبت رسید.

در فروردین ۹۹ به دلیل کاهش منابع ارزی و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا حجم صادرات و واردات ایران در مقایسه با سال قبل کاهش یافت. علاوه بر این ارزش صادرات نیز از واردات جا ماند و نتیجه‌اش این شد که در فروردین ۹۹ تراز تجاری ایران منفی ۲۷۹ میلیون دلار به ثبت رسید. (عکس: آرشیو)

 حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران پنجشنبه  ۱۸ اردیبهشت در مصاحبه با اقتصاد آن‌لاین درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران گفت:

«برخی از مرزهای ایران با عراق در دو هفته اخیر باز شده. صادرات به ارمنستان با رعایت مسائل بهداشتی و اسکورت در حال انجام است، ضمن اینکه جمهوری آذربایجان نیز مرزهای خود را به روی محموله‌های صادراتی ایران گشوده، اما در مورد ترکیه همچنان مرزهای زمینی بسته است و حمل بار صادراتی از طریق ریلی درحال انجام است.»

ترکیه از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ محدودیت‌هایی برای تردد مسافران و کامیون‌های باری به خارج از کشور، از جمله ایران و برعکس ایجاد کرد. اوایل اسفند که ویروس کرونا ابتدا در قم و سپس در استان‌های گیلان و تهران شیوع پیدا کرد، دولت ترکیه  ۱۴۰۰ کامیون این کشور را که در ایران به سر می‌بردند فراخواند. کامیون‌داران در مرز قرنطینه شدند و سپس اجازه ورود به ترکیه را دریافت کردند. روزانه ۱۳۰ واگن قطار بین دو کشور کالا جابجا می‌کند. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه مصاحبه با اقتصاد آن‌لاین گفت:

«مرز ترکمنستان فعلا بسته است. طرف ترکمن اما، تأسیسات بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی را نصب کرده و تا دو هفته دیگر، کار فراهم‌سازی مقدمات انجام خواهد شد. همچنین مرز افغانستان باز است و کار حمل محموله‌های صادراتی در حال انجام است. ضمن اینکه مرز پاکستان برای پذیرش کالاهای صادراتی نیز به‌صورت سه روز در هفته و در روزهای زوج باز است.»

 به گفته زادبوم، تجارت با روسیه، قزاقستان، کویت، قطر و عمان برقرار است و بنادر وضعیت بهتری دارند. در همان حال کشورهای خلیج فارس نیز اصرار دارند که حمل کالا به‌صورت کانتینری باشد و فعالیت لنج‌های سنتی محدود شده است.

مجموعه این فروبستگی‌ها سبب شد که در فروردین سال جاری ورود کالا به ایران از صدور کالا پیشی بگیرد. بر اساس آمار گمرک حجم تجارت ایران در فروردین ۹۹ معادل ۳میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار ثبت شده است.

در یک ماه نخست سال ۹۹ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد چین، با رقمی بیش از ۵۲۳ میلیون دلار و سهم نزدیک به ۳۲ درصد از کل ارزش صادرات صورت گرفته است. دومین مقصد کالاهای ایرانی نیز امارات بود. صادرکنندگان توانستند ارزش صادرات خود به این کشور را به ۳۵۵ میلیون دلار برسانند. سهم امارات از کل ارزش صادرات، نزدیک ۲۱ درصد است. عراق که در ماه‌های اخیر دومین مقصد صادرات ایران بود، در ماه نخست سال ۹۹ به پله سوم تنزل کرده است. ارزش صادرات به عراق در ماه فروردین ۲۵۹ میلیون دلار و سهم آن از صادرات به نزدیک ۱۶ درصد می‌رسد. افغانستان با ۱۲۵ میلیون دلار صادرات و سهم ارزشی بیش از ۷ درصدی در پله چهارم و ترکیه با ۷۲ میلیون دلار ارزش صادراتی و سهم بیش از ۴ درصدی از کل ارزش، در جایگاه پنجم ایستاده است.

در یک ماه نخست سال ۹۹ چین با اختصاص رقمی بیش از ۳۹۹ میلیون دلار و سهمی نزدیک به ۲۱ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای امارات با ۳۹۴ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۰ درصد، ترکیه با ۲۴۶ میلیون دلار و سهم نزدیک به ۱۳ درصد، هند با ۱۶۴ میلیون دلار و سهم بیش از ۸ درصد و هلند با ۱۰۸ میلیون دلار و سهم بیش از ۵/ ۵ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: https://www.radiozamaneh.com/501563

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.