ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجارت زمینی ایران و ترکیه از سرگرفته شد

ایران و ترکیه با در نظر داشتن پروتکل‌های بهداشتی بخشی از مرز زمینی بازرگان را برای عبور ۶۰ کامیون در روز بازگشایی کردند.

ایران و ترکیه با در نظر داشتن پروتکل‌های بهداشتی بخشی از مرز زمینی بازرگان را برای عبور ۶۰ کامیون در روز بازگشایی کردند.

با شیوع کرونا تردد کامیون‌ها بی مرزهای ایرلن و ترکیه متوقف شد و روابط تجاری دو کشور را تحت تأثیر قرار داد

از سه روز قبل با هدف بازگشایی مرز بازرگان و تقویت تجارت دوجانبه محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری اسلامی و روشار پکان، وزیر بازرگانی ترکیه با یکدیگر وارد گفت‌وگو شده بودند. سرانجام مقامات دو کشور بر لزوم از سرگیری مبادلات مرزی و حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور با هدف توسعه روابط تجاری به توافق رسیدند.

ترکیه از آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ محدودیت‌هایی برای تردد مسافران و کامیون‌های باری به خارج از کشور، از جمله ایران و برعکس ایجاد کرده بود. اوایل اسفند که ویروس کرونا ابتدا در قم و سپس در استان‌های گیلان و تهران شیوع پیدا کرد، دولت ترکیه ۱۴۰۰ کامیون این کشور را که در ایران به سر می‌بردند فراخواند. کامیون‌داران در مرز قرنطینه شدند و سپس اجازه ورود به ترکیه را دریافت کردند. روزانه ۱۳۰ واگن قطار بین دو کشور کالا جابجا می‌کند.

مهرداد سعادت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه هشدار داده بود که توقف کامیون‌ها پشت مرز سبب بلاتکلیفی در صادرات و تعهدات تولیدکنندگان نسبت به بازارهای هدف شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ۴۵ کامیون حامل هندوانه، خرما، کیوی و محصولات تجاری پس از انتظار در یک صف کیلومتری در مرز اجازه ورود به خاک ترکیه را پیدا کردند.

به گفته حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در دو هفته اخیر برخی از گذرگاه‌های مرزی ایران با عراق باز شده. صادرات به ارمنستان با رعایت مسائل بهداشتی و اسکورت در حال انجام است، ضمن اینکه جمهوری آذربایجان نیز مرزهای خود را به روی محموله‌های صادراتی ایران گشوده است.

مرز افغانستان باز است و تجارت با روسیه، قزاقستان، کویت، قطر و عمان هم بیش و کم برقرار است. مرز ترکمنستان اما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در آن کشور همچنان مسدود است.

با تکیه بر تازه‌ترین آمار گمرک می‌توان دریافت که در فروردین ۹۹ به دلیل کاهش منابع ارزی و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا حجم صادرات و واردات ایران در مقایسه با سال قبل کاهش یافت. علاوه بر این ارزش صادرات نیز از واردات جا ماند و نتیجه‌اش این شد که در فروردین ۹۹ تراز تجاری ایران منفی ۲۷۹ میلیون دلار به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.