ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوع بیماری‌های کشنده دیگر در سایه عالم‌گیری کرونا قرار گرفته است

در حالی‌که تمرکز جهان بر

در حالی‌که تمرکز جهان بر مهار و پیامدهای اقتصادی ویروس جدید کرونا است، بیماری‌های کشنده دیگر در سایه کوویدـ۱۹ قرار گرفته‌اند و خطر مرگ جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

مالی، آفریقا، سپتامبر ۲۰۱۵ ـ کارزار پیشگیری از ویروس ابولا در یک بازار ـ عکس از شاتراستاک

مجله اشپیگل آلمان در گزارشی تفصیلی که جمعه ۱۹ اردیبهشت / ۸ مه منتشر کرده نوشته است که تلاش‌ها برای مهار ویروس کوویدـ۱۹ ضروری است اما تمرکز جهانی بر روی این بیماری، مبارزه با بیماری‌های تهدید‌کننده زندگی را کاهش داده است.

براساس این گزارش، چنین شرایطی می‌تواند پیامدهای مهلکی داشته باشد. کارشناسان از آن بیم دارند که میلیون‌ها نفر در ماه‌ها و سال‌های آینده جان خود را نه از ویروس کوویدـ۱۹ که از بیماری‌های قابل درمان دیگر از دست بدهند و اقدامات موفق دولت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این‌باره در معرض خطر نابودی قرار گیرند.

این مسئله شامل بسیاری از کشورهای فقیر می‌شود که سال‌ها با بیماری‌های عفونی بسیار مسری مانند سل، «اچ‌آی‌وی» (عامل بیماری ایدز) یا سرخک مبارزه کرده‌اند. همین امر در مورد بیماری‌های مناطق گرمسیر مانند مالاریا نیز صدق می‌کند. بسته به هر کشور خطرات جدید در مورد بیماری‌های شناخته‌شده متفاوت است و این در حال حاضر به دلیل بحران کرونا دوباره در حال افزایش است.

به‌عنوان نمونه، تخمین زده می‌شود که هر سال ۱۰ میلیون نفر مبتلا به سل می‌شوند. هر ساله حدود ۱,۵ میلیون نفر بر اثر این بیماری می‌میرند و فقط در هند روزانه هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

کارزار بین‌المللی «Stop TB Partnership» تخمین می‌زند که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ حدود ۶,۳ میلیون مورد دیگر ابتلا به سل در سراسر جهان و ۱,۴ میلیون مورد مرگ بر اثر این بیماری، ثبت خواهد شد.

در حالی‌که سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ماه آوریل هشدار داد که ۱۱۷ میلیون کودک در سراسر جهان نمی‌توانند علیه سرخک واکسینه شوند، ده‌ها کشور برای جلوگیری از گسترش ویروس کوویدـ۱۹،  واکسیناسیون را متوقف کرده‌اند. همچنین کمبود منابع واکسن وجود دارد. پیش از این شیوع سرخک در بنگلادش، نپال و پاکستان وجود داشته است که می‌تواند کشنده باشد.

این موضوع برای مقابله با مالاریا نیز خطرناک است. در اواخر ماه آوریل، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شمار تلفات مالاریا در آفریقا می‌تواند امسال دو برابر شود. این افزایش احتمالاً از حدود ۳۸۶ هزار مورد فوت به ۷۶۹ هزار مورد خواهد بود. مالاریا به‌طور عمده در کشورهای فقیر گرمسیر و نیمه‌گرمسیر مشاهده می‌شود. این بیماری عامل عمده مرگ در بسیاری از کشورهاست.

تجربه‌های شیوع بیماری‌های دیگر در آفریقا نیز نگران‌کننده است. به‌عنوان مثال، شیوع ابولا در گینه، لیبریا و سیرالئون از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به حدی مانع از مبارزه با مالاریا شد که شمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری بسیار افزایش یافت.

انتظار می‌رود اثرات عالم‌گیری ویروس کوویدـ۱۹ بسیار بیشتر از این‌ها باشد. تاکنون نزدیک به چهار میلیون نفر در جهان به کوویدـ۱۹ مبتلا شده و حدود ۲۷۱ هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.