ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به آینده موکول شد

وضعیت معیشتی بازنشستگان وخیم‌تر شده. یک مقام کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران می‌گوید وعده‌های دولت برای حل مشکل آنها «توخالی» است.

با گذشت ۵۰ روز از آغاز سال ۹۹ هنوز افزایش سنواتی مستمری بازنشستگان که طبق قانون می‌بایست دست‌کم یک بار در سال اعمال شود، صورت نگرفته است. به علاوه، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز در چند سال گذشته به تعویق افتاده است. بار دیگر معضل کمبود بودجه، و خودداری دولت از پرداخت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی، دامن بازنشستگان را گرفته. دولتمردان و مسئولان سازمان تامین اجتماعی کماکان وعده‌ می‌دهند اما این وعده‌ها تحقق نیافته است. یک عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران از وخیم‌تر شدن وضعیت معیشت بازنشستگان خبر می‌دهد و وعده‌های دولت را «توخالی» می‌خواند.

افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی بازهم به آینده موکول شد ــ عکس: آرشیو

روز جمعه ۱۹ اردیبهشت خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان «خبرهای خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی» نوشت که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به زودی «خبر خوشی» به بانشستگان تامین اجتماعی می‌دهد. خبر خوش این است که مدیرعامل تامین اجتماعی قرار است «به زودی افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹، افزایش سقف وام و تسهیلات و بودجه زیارتی وسیاحتی و همچنین اجرای متناسب سازی (همسان سازی حقوق) بازنشستگان» را اعلام کند.

بازنشستگان سال‌هاست به پائین‌بودن مستمری بازنشستگی برای تامین هزینه‌ معیشت و هزینه‌های کمرشکن درمان و بهداشت معترضند، آخرین بار در بهمن ۹۸ قصد تجمع مقابل مجلس را داشتند که با اعمال خشونت از برگزاری تجمع آنان ممانعت شد.

افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به نحوی وابسته به حداقل دستمزد تعیین‌شده توسط شورای عالی کار است و نباید از حداقل دستمزد کارگران کمتر باشد. شورای عالی کار دستمزد سال ۹۹ را با تاخیری یک ماهه در اواخر فروردین، یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین کرد که به نسبت مزد سال ۹۸، ۲۱ درصد افزایش یافته است.

مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مطابق مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی باید حداقل معادل دستمزد تعیین‌شده توسط شورای کار باشد و «سازمان‌ مکلف‌ است‌ میزان‌ کلیه‌ مستمری‌های‌ بازنشستگی‌، ازکارافتادگی‌ کلی‌ و مجموع‌ مستمری‌ بازماندگان‌ را در فواصل‌ زمانی‌ که‌ حداکثر از سالی‌ یکبار کمتر نباشد با توجه‌ به‌ افزایش‌ هزینه‌ زندگی‌ با تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ به‌ همان‌ نسبت‌ افزایش‌ دهد.»

در کنار این، قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که هشت سال پیش تصویب و ابلاغ شده اما به دلیل عدم تامین منابع مالی، روی کاغذ باقی مانده است. در صورت اجرای این قانون، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق بازنشستگان کشوری همسان می‌شود.

مطابق گفته‌های مسئولان وزارت کار و تامین اجتماعی، حدود ۷۰ درصد از سه میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته این سازمان حداقل‌بگیرند.

دولت حداقل مستمری بازنشستگان کشوری را دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرده اما افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را به تعویق انداخته است.

علی اکبر عیوضی، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران به افزایش هزینه‌ها بویژه هزینه مواد خوراکی در چند ماه گذشته اشاره کرده و می‌گوید: «اگر بخواهند مستمری بازنشستگان را به مانند حداقل دستمزد کارگران به نسبت سال قبل ۲۱ درصد افزایش دهند، دردی دوا نخواهد شد. نگاه کنید به تورم بالای ۴۰ درصد و تورم بیشتر مواد غذایی.»

عیوضی معتقد است حداقل مستمری بازنشستگان باید با بازنشستگان کشوری برابر باشد.

او اما به افزایش متناسب حقوق بازنشستگان امیدوار نیست: «دولت به هیچ وجه نگران معیشت کارگران بازنشسته و اوضاع بحرانی سازمان تامین اجتماعی نیست و نمایندگان مجلس نیز به نظر نمی‌رسد توان آن را داشته باشند که دولت را مجاب کنند که حداقل بخشی از بدهی ۲۶۰ هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد.»

بسیاری از بازنشستگان کار می‌کنند. بازنشستگان حداقل‌بگیر که اندوخته‌ای ندارند ناگزیرند یک یا دو شغل داشته باشند تا اندکی از هزینه‌های زندگی‌شان را پوشش دهند. بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور (۲۵ مهر تا ۲۵ آبان۱۳۹۵)، ۹۰۰ هزار بازنشسته شامل ۱۱۱ هزار بازنشسته زن پس از ۳۰ سال کار به اشتغال مجدد روی آورده‌اند. این میزان با افزایش هزینه‌های زندگی در چهار سال اخیر افزایش یافته است. در آبان ۹۸، منابع وزارت بهداشت از اشتغال حدود یک و نیم میلیون بازنشسته بالای ۶۰ سال خبر دادند.

یک بازنشسته ۶۹ ساله که برای تامین هزینه زندگی خانواده سه نفره‌اش دو جا کار می‌کند، در آبان ۹۸ به زمانه گفت مجموع درآمد او اکنون چهار میلیون تومان است و ناگزیر است بسیاری از اقلام کالا و خدمات را از سبد مصرف خود حذف کند: «سعی می‌کنیم بیشتر حاضری بخوریم.»

بازنشسته دیگرگفت مستمری‌اش یک میلیون و ۶۶۰ و هزینه زندگی‌اش چهار میلیون تومان است و تنها قادر است مواد غذایی حداقلی را تامین کند: «ماهی حداکثر یک بار مرغ می‌خوریم.»

بازنشستگان نیازمند اکنون به نیروی کار ارزان کارفرماها تبدیل شده‌اند. آن‌ها در مشاغل مختلفی مانند سرایداری، در بنگاه‌های املاک و نمایشگاه‌های خودرو پادویی می‌کنند و یا در کارگاه‌های زیرزمینی استثمار می‌شوند. آن دسته از بازنشستگان که کار پیدا نمی‌کنند هم به دستفروشی روی آورده‌اند.

مصطفی سالاری مدیرعامل تامین اجتماعی چند روز پیش وعده داده بود «به زودی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی برای اعمال افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان مستمری بگیر به هیأت دولت ارسال» شود. در این میان بحث بر سر این است که چه کسی (دولت یا سازمان تامین اجتماعی) باید اعتبار لازم برای افزایش مستمری بازنشستگان و همسان‌سازی حقوق آن‌ها را بپردازد.

عیوضی درباره وعده‌ها می‌گوید: «به وعده‌های دولت هیچ امیدی نیست، کارگران و بازنشستگان مجبورند فقط تاسف بخورند بر وعده‌هایی که همگی توخالی از آب درآمده و تحقق نیافته است.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید «به زودی پیشنهاد» این سازمان در زمینه میزان و نحوه افزایش مستمری‌ها برای هیات دولت ارسال خواهد شد، ۸۰ نماینده مجلس نیز با امضای طرحی خواستار آن شده‌اند که سازمان تامین اجتماعی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از «منابع موجود و در اختیار خود» طی سه سال اجرایی کند.

دولت ۲۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار و در تامین هزینه‌های دستگاه دولتی نیز با مشکل مواجه است. سازمان تامین اجتماعی هزار میلیارد تومان کسر بودجه دارد و در ماه‌های پایانی سال ۹۸ اعلام کرد حتی توان پرداخت مستمری کنونی بازنشستگان و از کارافتادگان را ندارد.

چه دولت چه سازمان تامین اجتماعی، محل پرداخت پول اما روشن است: فروش حاصل کار و زحمت بیمه‌شدگان تامین اجتماعی. به نظر می‌آید در بهترین حالت، دولت قصد دارد بخشی از درآمد حاصل از فروش سهام سازمان سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شستا در بورس را به افزایش اندکی در مستمری‌های بازنشستگان این سازمان اختصاص دهد.

در همین راستا، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مذاکرات متعدد خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای اقتصاد و صنعت معدن و تجارت، رئیس سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع معدنی، معاونین سازمان برنامه و بودجه اشاره کرده و «از حسن نظر و اعلام موافقت اولیه ایشان در واگذاری اوراق بهادار، سهام و دارایی شرکت‌های دولتی جهت اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان» قدردانی کرده است. او وعده داده «تلاش می‌کنیم که افزایش حقوق امسال را طی ماه آینده اجرایی کنیم.»

در همین زمینه:

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    تنها راه نجات هفتاد ملیون ایرانی کارگروبازنشسته البته با خانواده هایمان که تحت پوشش سازمان هستیم این است که دست به یک قیام ملی ومیلیونی برای احقاق حقمان بزنیم زیرا با انشاالله وماشاالله و... کاری صورت نمیگیرد. قوه قضاییه هم که دیدیم توخالی از آب درآمدوازاول هم معلوم بود و... قبل ازاینکه همین نان خشک وخالی هم در سفره اتان برای خوردن نداشته باشید قیام باید کرد. آیا ما هفتاد ملیون ایرانی که درزیر خط فقرمطلق مرده گی میکنیم، چیزی برای از دست دادن داریم؟ پس باید بپاخواست.

  • علیرضا یعقوبی

    من با ۶۷ سال سن مستمری بگیر تامین اجتماعی شعبه ۲۵ تهران هستم شماره بیمه ۲۰۰۵۲۱۶۰ است حقوق من ۱۵۵۰م ویارانه ۹۱ ت جمع.۱۶۴۰ م است با داماد عروس ونوه ۲ تا.مستاجرم این مدت هرچه داشتم فروختم وآبروداری کردم حتی ماشین .باورکنید ۱۰بار بیشتر رفتم کانون برای وام ۳ یا ۴ م اخر دیدن من سر میزنم میگه بیا بفرستم مشهد .مشهد پول نمیخواهد .میگه امام رضا درست. میکنه .دیدم اگر ۳۰۰ بار برم فایده نداره باید یکی سفارش بکنه یا نامه بیاری یا...... ‌..امدم دست خالی یک جوان مرد انسان پیدا بشه سفارش بکنه در این روز وشب عزیز سفارش یک وام ۴ تا ۵ م بکنه اگر پیدا بشه .من ۴۰ سال سابقه کار ساختمان سازیدارم از کار فراری نیستم ساختمان سازی از ۰ تا ۱۰۰ کار کردم فنی شرکت بزرگ کار کردم برام کاری پیدا بشه میشه خبری بشه

  • مریم

    لعنت بر دولت روحانی اختلاسگر و بی دین که به مستمری بگیران تامین اجتماعی که جزء آسیب پذیرترین اقشار کشور هستن رحم نمیکنه و عمدا میخواد با این فشارها ه بایدیوانه وار و مض باعث ایجاد اغتشاش در کشور بشه.لعنت خدا و مستمری بگیران تامین اجتماعی به این نانجیب های نامسلمان و فاسد و بی دین و خدانترس و خدانشناس.انشاالله آه مظلوم دامن گیر خودشون و خانواده هاشون میشه.

  • حسن خصوصي

    واقعاً جاي تاسفه كه ميليارد ميليارد ثروت اين ملت يا دزديه ميشه يا خرج كشورهاي ديگه ميشه ولي وقتي نوبت به اين مردم نجيب ميرسه گريه وزاري مسئولين به آسمانه وبه كساني كه ساله بيمه پرداخت كردن وچيز جز حق قانوني وشرعي وعرفيشمن ميخوان اين جور جفا ميشه ننگ بر شما كه مايعه ننگ بشريتيدايكاش كمي وجدان شرف انسانيت وانصاف داشتيد

  • کارافتاده

    هیجکس نیست ی جواب قطعی به ما بده همیشه سالهاست سرکردان هستیم سرنوشت ما شده@ شاید@ باید@ انشاالله @امیدواریم@ احتمالا@ باید صبر کردن @ب قران کناه زاده ی فقر است جرا دولت این رفتار رو میکنه مکه ما بیش حانوادمون غرور نداریم

  • احسان

    خطاب به ALiabd این فرد بیشرم, بی حیثیتی که شما "قدرش" را می دانید, همانی بود که به ما میگفت خس و خاشاک. یادتان هست؟ همانی بود که در دولتش دکل های نفتی "گم" میشد, و طلای مملکت کامیون, کامیون از کشور بیرون میرفت. این مردک نسناس آنقدر دزد, وقیح, پررو و پست فطرت است که هنوز ماشین هایی را که در دوران ریاست جمهوری در اختیارش بود, پس نداده و انگار ارث پدرش هست, هنوز از آنان (وسایلی که دولتی, عمومی و شخصی نیستند) مانند وسایل شخصی خود استفاده می کند. وقاحت و بیشرمی خاصی می طلبد که دزد, آدمکش نسناسی مانند احمقی نژاد "قدر شناسی" شود. اما به هر حال بیشرمی, پست فطرتی و جنایتکاری از خصائل همیشگی *** بوده است, از روزی که سینما رکس را آتش زدند و ۶۰۰ نفر را زنده زنده سوزاندند تا به قدرت برسند, تا امروز که ویروس کرونا زمینهء ریشه کن شدن ویروس اسلام را دارد فراهم می آورد.

  • احسان

    جناب همایون مطمئن باشید و هیچ شکی به خود راه ندهید که همان "امام" تریاکی, منقلی, آدمکشی که چشم امید به آن دارید رئیس کل تمامی دزدان و آدمکشان جمهوری طاعونی اسلامی است. امید بستن به چنین لجن هایی مانند ولی وقیح, مثل انتظار داشتن به روشنایی آسمان در ساعت ۱۲ شب است. غیر منطقی, بیهوده و اتلاف وقت. من به شما قول میدهم تا جمهوی جهنمی اسلامی سرنگون نشود, نه بازنشستگان, نه معلمان, نه پرستاران, نه کارگران و نه هیچکس دیگر غیر از امت بی شرف, دزد و جنایتکار حزب الله پولی به دستش نمیرسد. هر چند که حالا هم با این ویروس کرونا حتی پرداخت حقوق و پول خون مردم به بسیج و حزب الله هم سخت شده و باید منتظر ریزش در صفوف آنان نیز باشیم. مجو ای هموطن از ایزدِ تقدیر بخت خود طلب کن بخت را از جنبش بازوی سخت خود

  • Aliabd

    ملتی که قدراحمدی نژادرانداشته باشد ودلش را باشعار پوچ خوش کند بایدتاوان کوتاه فکریش راپرداخت کند

  • همایون

    حقیقت این است که مدیرعامل تامین اجتماعی را دولت انتخاب میکند پس تعهد همسان سازی هم با دولت است . ضمن اینکه دولت هم بدهکار است به ما . نتیجه اینکه حق الناس به گردن دولت است . من فکر میکنم حضرت امام خامنه ای اشراف کامل دارد به این حق الناس پس باید ورود کند و دستور بدهد تا جلوی این حق الناس گرفته شود

  • Aliabd

    دولت ازضعیف ترین قشرجامعه صدقه یاپول اجباری دریافت می‌کند. رئیس واعضاء این دولت بخاطر فقر پروری و مظلول ستیزی باید درگینس ثبت شوند

  • نقی

    در حقیقت امر افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به آیندهء پس از سرنگونی ج.ا. موکول شود, چونکه این رژیم با این انبوه گسترده از مشکلات لاینحل اقتصادی, اجتماعی که در مقابلش دارد غیر از قول های دروغین و وعده های الکی کار دیگری از دستش برنمی آید.

  • نظری

    باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات اگر دولت بدهی خودش به تامین اجتماعی را نمی دهد واین باعث ضایع شدن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی میشود ما شکایت به کجا ببریم

  • بتزنشسته

    خدایا بازنشستگان را از شر این ظالمان نجات ببخش،تا کی باید بازنشستگان باید در چنگال این دیو صفتان که ثروتشان ومقام شان از خون وعرق بازنشستگان است، گرفتار شوند.

  • علی

    یعنی اینهمه بودجه کمر شکن که در این مملکت مصرف میشه بودجه اضافه کردن حقوق ۳۵۰۰۰۰۰ باز نشسته تامین اجتماعی بودجه ناچیزی میخواهد کافیه از تبلیغات یا بودجه های کم ضروری کم کنند وبه بودجه اضفه حقوق رسیدگی کنند بهرحال آه این خانواده ها دامن آنها را میگیره خودانند وخدای خودشان

  • farid

    جواد سلیمانی که همسرش را در در شلیک سپاه به هواپیما از دست داده است با انتشار یک توئیت نسبت به اظهارات امیرعلی حاجی زاده واکنش نشان داد و نوشت: «حاجی زاده، بیشتر حرف بزن! اینکه قصد داشته اید ۴۰۰ نقطه از مواضع آمریکا را موشک باران کنید و حریم هوایی را نبستید نشانه جنایت شماست!!» حامد اسماعیلیون، یکی دیگر از افرادی که همسر و دختر خودش را از دست داده است: «مسافران بیگناه یک هواپیما درگور خفته اند، قاتلان به نام قهرمان ملی دردفاع ازبیت رهبری درتلویزیون ظاهر میشوندومعترضان به جنایت در زندانند.وزیرخارجه?! همچنان به مذاکره مشغول است و من فریادمیزنم: دخترمن کجاست؟همسرمن کجاست؟شرارتی به اسم جمهوری اسلامی که از رسوایی باکی ندارد.#دادخواهی. آقای اسماعیلیون در یک توئیت دیگر درباره ظریف و حاجی زاده نوشت که «مردانی که هر روز صبح دست در خون کودکان می زنند و برخی می خواهند این دو را به عنوان قهرمان ملی به تاریخ ما تحمیل کنند!.» مادر امیرحسین سعیدی نیا هم که پسرش را از دست داده نیز در یک توئیت درباره ظریف نوشت: «جواد ظریف برای هر لحظه لبخند زیبای پسر من چقدر قیمت گذاشتی؟!