ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران اعتصابی زغال‌سنگ کرمان به بخشی از خواسته‌هایشان دست یافتند

هفت روز اعتصاب بیش از سه هزار کارگر شرکت ملی زغال سنگ کرمان نتیجه داد و پس از یک نشست هفت ساعته در اداره کار کرمان، توافقنامه‌ای برای عملی شدن برخی از خواسته‌ها به امضا رسید.

هفت روز اعتصاب بیش از سه هزار کارگر شرکت ملی زغال سنگ کرمان نتیجه داد و پس از یک نشست هفت ساعته در اداره کار کرمان، توافقنامه‌ای برای عملی شدن برخی از خواسته‌های کارگران به امضا رسید. با این وجود،‌ مدیریت هنوز بر سر واگذاری سهام زغال‌سنگ کرمان در بورس ــ یکی از دلایل اعتراض‌ها ــ تأکید دارد.

اعتصاب کارگران زغال سنگ کرمان- ۱۴ تا ۲۲ اردیبهشت ۹۸

رضا اسماعیلی، مدیرکل اداره کار استان کرمان اعلام کرد با امضای توافقی که در نشست اداره کار، بعد از ظهر دوشنبه ۲۲ اردیبهشت به دست آمده است،‌ کارگران از سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت کار را از سر گرفته اند.

بیش از سه هزار کارگر شرکت زغال سنگ کرمان از ۱۴ اردیبهشت در سه معدن هشونی، همکار و پابدانا با خواست عدم واگذاری معدن به بخش خصوصی، تضمین امنیت شغلی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، و اعمال ضریب سنوات کاری کارگران از ۱,۵ به ۲ برای کاهش سن بازنشستگی دست به اعتصاب، تجمع و راهپیمایی زدند. در روزهای بعد بیش از هزار تن از کارگران با برپایی چادر در محوطه شرکت تحصن کردند.

بعد از ظهر دوشنبه ۲۲ اردیبهشت در هفتمین روز اعتصاب برای رسیدگی به مطالبات کارگران، نشستی با شرکت مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان، مدیر کل اداره کار، نمایندگان شوراهای اسلامی کارگران سه معدن هشونی، همکار و پابدانا، و فرمانداران این سه شهر، در اداره کار کرمان برگزار شد. مطابق صورت‌جلسه امضاشده به کارگران وعده داده شده است طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود.

شرکت زغال سنگ کرمان زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فولاد است و این صندوق قصد دارد شرکت زغال سنگ کرمان را به شرکتی به نام دالاهو واگذار و سهام آن را در بازار بورس عرضه کند.

رضا مسرور، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، در جلسه دوشنبه حضور داشت. او واگذاری شرکت به بخش خصوصی را انکار کرد:

«موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی مطرح نیست و شرکت دالاهو شرکت سرمایه‌گذاری صندوق فولاد است و ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به صندوق فولاد است. بنابراین کارگران نباید نگران واگذاری شرکت به بخش خصوصی باشند.»

صندوق بازنشستگی فولاد یکی از «بازیگران اصلی بورس اوراق بهادار تهران» خوانده می‌شود و رضا مسرور که در بهمن ۹۸ به عنوان مدیرعامل آن منصوب شده، پیش‌تر رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری کیش، و عضو هیات مدیره شستا بوده است.

مسرور در نشست دوشنبه از عرضه سهام زغال سنگ کرمان در بورس دفاع کرد و آن را به نفع کارگران و در راستای افزایش شفافیت و بازده دارایی‌های شرکت خواند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد درباره توافقنامه‌ی امضا شده گفت تا آن جا که قانون اجازه دهد خواست‌های کارگران عملی می‌شود.

او درباره برخی دلایل اعتراض، از جمله کاهش سن بازنشستگی کارگران از خود سلب مسئولیت کرد و افزود: «البته باید توجه داشت که برخی از خواسته‌های کارگران نه تنها از حوزه اختیارات صندوق بلکه از حوزه اختیارات دولت نیز خارج است و نیاز به مصوبه مجلس دارد.»

درباره خواست امنیت شغلی کارگران، صدا و سیما به نقل از مسرور نوشته است که «هرگز تعدیل نیرو نخواهیم داشت». همچنین قرار است هیات مدیره معدن و شوراهای اسلامی کار طرحی برای تبدیل قراردادهای یک ساله کارگران به قرارداد پنج ساله ارائه دهند.

زغال‌سنگ کرمان در حالی قرار است در بورس عرضه شود که کارشناسان اقتصادی بازده بسیار بالای بازار بورس (۱۸۰ درصد در سال گذشته و ۶۰ درصد از ابتدای سال جاری) را فشار مضاعفی بر بخش رو به ویرانی تولید می‌دانند.

بخش تولیدی اقتصاد به دلیل تحریم‌ها و بحران ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا به شدت ضربه خورده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.