ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی مطهری: شورای نگهبان نماینده بلی‌قربان‌گو می‌خواهد

علی مطهری در پاسخ به سخنان سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود مطهری همه موارد رد صلاحیت خود را نگفته، اعلام کرد که اگر «هرچه شما می‌فرمایید» می‌گفت تأیید صلاحیت می‌شد.

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه‌ای گفته بود علی مطهری همه موارد رد صلاحیت خود را اعلام نکرده است. مطهری در پاسخ نوشته است اگر تمام موارد را می‌گفت به ضرر شورای نگهبان تمام می‌شد.

علی مطهری، نماینده مجلس دهم در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان و رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس یازدهم گفته بود که علی مطهری، نماینده مجلس دهم، همه موارد رد صلاحیت خود را به بیرون منعکس نکرده است.

کدخدایی در این‌باره گفته بود:

«کارشناسان مواردی را که در پرونده است مطرح می‌کنند. برخی آقایان مواردی را که ما به آن‌ها استناد نکرده‌ایم، ولی در پرونده بوده به‌عنوان دلیل ردصلاحیت می‌گویند که درست نیست. (...) ایشان (علی مطهری) با یکی از همکاران ما صحبت کرده و در آن فرصت برخی مطالب مطرح و بحث شده است. همان روز که تشریف آوردند، خبرنگاران هم در شورا حضور داشتند، می‌توانستند از خبرنگاران نیز برای حضور در آن جلسه دعوت کنند تا همه موارد را بشنوند و به بیرون منعکس کنند. چرا از این کار خودداری کردند؟ حتی آن روز حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نیز نشدند.»

علی مطهری در یادداشتی به کدخدایی پاسخ داده و نوشته است که این موضوع را برای اولین‌بار است که می‌شنود:

«موضوع خبرنگاران اصلاً به من گفته نشد که می‌توانید خبرنگار به داخل جلسه ببرید. فقط زمان خروج، یک نفر به من گفت می‌توانید با خبرنگار مصاحبه کنید. من ملاحظه شورای نگهبان را کردم. اگر به خبرنگار می‌گفتم به این دلایل مرا رد صلاحیت کرده‌اند، به ضرر شورای نگهبان تمام می‌شد و شاید اصلاً منتشر نمی‌کردند.»

این نماینده مجلس رد صلاحیت خود را به‌دلیل اظهارنظر شخصی خلاف قانون انتخابات دانست و افزود:

«روزی که من به دعوت شورای نگهبان به آن‌جا رفتم و جلسه‌ای با حضور یکی از حقوق‌دان‌ها و کارشناس پرونده برگزار شد، آن آقای حقوق‌دان سه مورد از اظهارنظر‌های بنده را به‌عنوان دلیل ردصلاحیت ذکر کرد که دلایل سستی بود و من پاسخ دادم و او جوابی نداشت. اگر موارد دیگری غیر از اظهارنظر هم بوده، چرا در آن جلسه به من نگفتند؟ الان هم خوب است آن موارد را به بنده و مردم اعلام کنند. (...) این را بدانید که اگر من به آن عضو حقوق‌دان می‌گفتم که درست می‌فرمایید، اظهارنظر‌های من غلط بوده، هرچه شما می‌فرمایید، تأیید صلاحیت می‌شدم.»

در انتخابات مجلس یازدهم با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، اصولگرایان در مرحله نخست انتخابات حدود ۲۳۰ کرسی مجلس یازدهم را تصرف کردند. ۵۰ نماینده مستقل نیز به مجلس یازدهم راه یافته‌اند. سهم اصلاح‌طلبان تا دور دوم انتخابات مجلس یازدهم که شهریورماه برگزار می‌شود تنها یک کرسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه روز گذشته خود هم از ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس یازدهم دفاع کرد و هم از نظارت استصوابی شورای نگهبان.

علی مطهری از جمله نمایندگانی است که در هفته‌های اخیر علیه نظارت استصوابی شورای نگهبان بارها اظهارنظر کرده است. او شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ در یکی از توئیت‌های خود خطاب به کدخدایی و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان موضعگیری کرد و گفت: «سال‌ها مطلق‌العنان تحت عنوان مبهم "نظارت استصوابی" هر کاری که خواسته‌اید کرده‌اید.»

کدخدایی در توئیتی که پاسخ تلویحی به مطهری قلمداد شد، مخالفت با نظارت استصوابی را مصداق «فرار از قانون و آنارشیستم» دانست.

نمایندگان مجلس ۱۴ اردیبهشت‌ماه طرحی را برای اصلاح قانون انتخابات تصویب کردند که به‌موجب آن از اختیارات شورای نگهبان و دیگر نهادها برای رد صلاحیت نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات کاسته می‌شود. کدخدایی در مصاحبه خود، درباره احتمال ردشدن مصوبات مجلس در مورد تعدیل نظارت شورای نگهبان گفت: «مصوبه‌ای که خلاف قانون اساسی و موازین شرع باشد نمی‌تواند تأیید شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    سگ ها که بنابه خصلتشان هرانسانی که برایشان استخوانی می اندازد برایشان محترم است و حمایت ودفاع وهمراهی ازوی را می پذیرند هرچه که چنین انسانی دزد و یا قاتل و زورگیر باشد واگرروزی همچنین انسانی نه استخوانی برای انها بیندازد و اقدام به ضرب وشتم انها کند و نیازی به سگ ها نداشته باشد ..عوعو کنان اعتراض می کنند ای انسان تورا چه میشود که ما تصورکردیم تو ما را دوست ولازم داری ومگردردفاع وحمایت ازتو کوتاهی کردیم .؟ جناب مطهری وبسیاری ازقماش ایشان که استخوان های حکومتی را نصیب شان میشده و برای حکومت ورهبر ومجلس چنین وچنان می کرده اند ومداحی اسلام میکردند سرنوشت سگ های اخراجی نصیب شان شده است وگرنه اگرایشان به مجلس راه می یافت به انتقاد کردن عوعو ورانه برعلیه شورای نگهبان برنمی خواست ...مجلس دربست به سپاه تعلق دارد همچنین حکومت هم سپاه تعلق داشته ودارد...و خامنه ای و شورای نگهبان هردواسخدامی بنگاه تحت رهبری سپاه پاسداران هستند ...