ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان پس از توافق با آمریکا بیش از ۳۷۰۰ حمله انجام دادند

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان می‌گوید طالبان پس از توافق صلح با آمریکا در حملات متعدد خود ۴۶۹ غیرنظامی را کشته‌اند. شمار کشته‌شدگان حمله به بیمارستان نوزادان در کابل افزایش یافت.

آمار ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان نشان می‌دهد در بیش از دو ماه و نیمی که از توافق صلح طالبان و آمریکا می‌گذرد حملات طالبان افزایش یافته است و ۴۶۹ غیرنظامی در این حملات جان خود را از دست داده‌اند. آمار حمله خونین روز سه‌شنبه به مرکز درمانی «صدبستری دشت برچی» در غرب کابل افزایش یافت و حمله تازه‌ای نیز به ولایت پکتیا انجام شد.

اعضای مسلح طالبان در غرب ولایت فراه، ولایت همجوار با ایران ـ عکس از آرشیو

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۴ مه اعلام کرد که پس از امضای توافق صلح گروه طالبان با آمریکا، این گروه ۳۷۱۲ حمله در افغانستان انجام داده است.

بنا به این گزارش، در این حملات افزون بر نیروهای دولتی، ۴۶۹ غیرنظامی کشته و ۹۴۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

همچنین در این مدت نیروهای دولتی ۱۵۹۳ عملیات دفاعی انجام داده‌اند که منجر به کشته‌شدن ۲۱۳۴ طالب شده‌است. در این عملیات‌ ۱۶۹۱ طالب زخمی و ۱۷۳ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

توافق‌نامه آمریکا و طالبان‌ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۹ فوریه، پس از ۱۸ ماه گفت‌وگوهای سخت دو طرف در دوحه پایتخت قطر، امضا شد. براساس این توافق‌نامه، آمریکا در مدت ۱۳۵ روز شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده‌ نیروهای آمریکایی و ائتلاف نیز در جریان ۹,۵ ماه پس از آن پایگاه‌های‌شان در افغانستان را ترک خواهند کرد. طالبان نیز تعهد کرده‌اند که رابطه‌ خود را با دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان از جمله القاعده قطع می‌کنند. همچنین توافق‌نامه فوریه به عملیات نظامی بین نیروهای آمریکایی و گروه طالبان پایان داد و مهلت ۱۰ مارس را برای آغاز مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان تعیین کرد. این مذاکرات هنوز آغاز نشده است و برخی از آن می‌ترسند که ادامه خشونت‌ها توقف توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان شود.

شورای امنیت ملی افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که طالبان از اول مارس به‌طور متوسط ۵۵ حمله در روز انجام داده‌اند و تلفات در میان نیروهای امنیتی افغانستان در برخی از مناطق کشور دو برابر شده است.

دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش اخیر خود گفته بود که پس از توافق صلح میان طالبان و آمریکا، حملات طالبان به نیروهای افغانستان افزایش داشته است.

در یکی از حملات خونین اخیر در افغانستان مهاجمان مسلح روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت به «بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی» در غرب کابل که پزشکان بدون مرز آن را اداره می‌کنند حمله کردند. وزارت صحت افغانستان ابتدا اعلام کرد که در این حمله ۱۶ نفر از جمله دو نوزاد کشته و ۱۶ نفر دیگر نیز مجروح شدند. سپس شمار کشته‌شدگان به ۲۵ نفر افزایش یافت. ساعتی پس از حمله مهاجمان در کابل، یک مراسم خاکسپاری در ولایت ننگرهار نیز هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله ۲۴ نفر کشته و ۶۸ نفر دیگر مجروح شدند.

طالبان مسئولیت حملات به ننگرهار و کابل را به‌عهده نگرفتند و مدعی شدند که گروه «دولت اسلامی» (داعش) این حملات را انجام داده‌ است. با این حال دولت افغانستان معتقد است که این حملات از سوی طالبان صورت گرفته است. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان روز گذشته (چهارشنبه) گفته بود که گروه طالبان با انکار این حمله نمی‌تواند خود را برائت دهند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان شامگاه چهارشنبه در دیدار از «بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی» که در منطقه هزاره و شیعه نشین کابل قرار دارد با بیان این‌که این حمله به‌شکل هدفمند بخشی از جامعه‌ افغانستان را مورد حمله قرار داده است، گفت «هیچ کس نمی‌تواند ما (ملت) را به تفرقه و مقابله با یکدیگر بکشاند». اشرف غنی در این دیدار افزود: «من امروز هزاره هستم و شیعه هستم».

روز گذشته، چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۳ مه وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای حملات مرگ‌بار در کابل و ننگرها را محکوم کرد و از دولت افغانستان و از طالبان خواست برای بازداشت و محاکمه عوامل این حادثه «فجیع، تروریستی و هولناک» با هم همکاری کنند.

در آخرین حملات از این دست، وزارت کشور افغانستان پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۴ مه اعلام کرد که صبح پنج‌شنبه یک مهاجم انتحاری با خودرو پر از مواد منفجره می‌خواست بر ساختمان این وزارتخانه در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا حمله کند اما پیش از رسیدن به هدف، نیروهای ارتش او را شناسایی کرده و از پا در آوردند. با این حال در این انفجار پنج غیرنظامی کشته، ۱۵غیرنظامی و پنج نظامی نیز زخمی شدند.

وزارت کشور افغانستان شبکه حقانی و لشکر طیبه را مسئول این حمله دانسته است اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را به‌عهده نگرفته ‌است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بسیاربسیار حقیقت بارتربود که اگرعنوان این خبر که " طالبان پس از توافق با آمریکا بیش از ۳۷۰۰ حمله انجام دادند" به طالبان با توافق و حمایت امریکا بیش از ۳۷۰۰ حمله انجام دادند" تغییرمی یافت ...برخلاف تصورتوهمی که بسیاری ازهموطنان چه درداخل و چه درخارج ازایران همچنان دربرگرفته است و ظهورحکومت طالیبان به رهبری خمینی را به انقلاب خواسته مردم تشبیه می کنند...اگرشاه و مقامات حکومتی اش همچون مقامات حکومت فعلی افغانشتان که سرسختانه می کوشند که حکومت طالیبان برافغانستان ظاهرنشود ایران را راها وبه خارج متواری نشده بودند طلیبان های خمینی هم با حمایت امریکا واروپا درایران همان میکردند که طالیبان درافغانستان هم برحکومت افغانستان وهم برمردم افغانستان روا کرده ومی کند - وقتی امپریالیست ها بنابه منافع ومصلحت شان درکره زمیم خواری و کشورخواری و تقسیم آنها بین خودشان به توافق رسیده اند نه گماشتگانی را می شناسند که سالها همه گونه به انها خدمت کرده اند ونه مردم ونه تمدن وفرهنگ وآینده ورفاه شان را می شناسند و ازبزرگ وکوچگ را شخم می زنند و نهال های باوری جدیدی درآنجا می کارند ...امریکا واروپائی که اززندگی وتردد مورچه ها باخبرند وحتی هرنوددقیقه وجب وبه جیب کره زمین با صدها ماهواره اسکن می کنند نمی دانند چگونه وازکجا وبا چه پولی طالیبان مقادیرنجومی جنگ افزارو مواد منفجره تهیه می کند؟ !!