ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان فرماندهی ارتش افغانستان را تهدید به حمله کرد

طالبان هشدار داده‌اند که از این پس مراکز فرماندهیِ «حمله‌های تعرضی» ارتش افغانستان از حمله‌ در امان نخواهند بود. کابل نیز روند آزادی زندانیان طالب را متوقف کرد. توافق آمریکا و طالبان شکننده شده است.

در پی حمله طالبان به ولایت پکتیا افغانستان، این گروه هشدار داد که مراکز فرماندهی ارتش افغانستان از این پس در امان نخواهند بود. دولت افغانستان نیز اعلام کرد که روند آزادی زندانیان گروه طالبان را متوقف کرده است. اکنون پایداری توافق صلح آمریکا و طالبان مورد تردید قرار گرفته است.

نیروهای طالبان ـ عکس از آرشیو

یک مهاجم گروه طالبان صبح پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۴ مه قصد داشت با خودروی بمب‌گذاری‌شده به ساختمان ارتش در شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا حمله کند که به‌گفته وزارت کشور افغانستان خودرو او توسط نیروهای ارتش منفجر شد و در جریان آن پنج غیرنظامی کشته و ۱۵ غیرنظامی و پنج سرباز ارتش زخمی شدند.

ساعاتی بعد، ذبیخ‌الله مجاهد از سخنگویان طالبان این حمله را پاسخی به اعلام و آغاز حمله‌های تعرضی نیروهای دولتی در برابر طالبان دانست و گفت در این حمله تلفات سنگینی به نیروهای ارتش افغانستان وارد شده و هیچ غیرنظامی‌ای در جریان آن کشته نشده است.

وزارت کشور افغانستان پیش از این شبکه حقانی و لشکر طیبه را مسئول این حمله دانسته بود.

ذبیخ‌الله مجاهد همچنین هشدار داد که مراکز فرماندهی «حمله‌ها تعرضی» نیروهای دولتی، از این به بعد از جمله مکان‌هایی خواهند بود که از حمله‌های این گروه در امان نخواهند بود.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت / ۱۲ مه در واکنش به حمله‌های تروریستی به کابل و ننگرهار به نیروهای ارتش دستور داد که در برابر گروه طالبان از حالت دفاعی به حالت تعرضی تغییر موضع بدهند.

مهاجمان مسلح روز سه‌شنبه به «بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی» در غرب کابل که پزشکان بدون مرز آن را اداره می‌کنند حمله کردند و ۲۵ نفر را کشتند. ساعتی پس از این حمله، یک مراسم خاکسپاری در ولایت ننگرهار نیز هدف حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله نیز ۲۴ نفر کشته و ۶۸ نفر مجروح شدند.

مسئولیت این دو حمله‌ را گروه «دولت اسلامی» (داعش) به‌عهده گرفته است اما دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول این حمله‌ها می‌داند.

طالبان دستور اشرف غنی به ارتش برای انجام حمله‌ها تعرضی را جنگ‌طلبانه توصیف کرده‌اند.

توقف آزادی زندانیان طالب

از سوی دیگر دفتر شورای امنیت ملی افغانستان پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۴ مه اعلام کرد که دولت روند آزادی زندانیان گروه طالبان را تا آزادی کامل یک‌هزار زندانی نیروهای دولتی از زندان‌های این گروه، متوقف کرده است.

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در این‌باره گفت: «تا زمانی که طالبان تمامی زندانیان ما را آزاد نکنند، ما مجبور نیستیم که با وجود خشونت‌های طالبان، زندانیان‌ آن‌ها را آزاد کنیم.»

فیصل در مورد آزادی زندانیان طالب هیچ‌گونه تعهدی را متوجه دولت ندانست و تأخیر طالبان در آزادی زندانیان دولتی را اقدامی عمدی به‌منظور ناکامی روند صلح خواند.

جاوید فیصل دوشنبه ۲۲ اردیبهشت / ۱۱ مه گفته بود که طالبان ۱۷۱ نفر از زندانی‌های خود را آزاد کرده‌اند که تنها ۱۰۵ نفر از این زندانیان نیروهای امنیتی بودند. این در حالی است که به‌گفته فیصل طالبان می‌بایست تاکنون دست‌کم ۲۰۰ نفر از نیروهای امنیتی افغان آزاد می‌کردند و برای آغاز مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان آماده می‌شدند.

سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید در ازای آزادی پنج زندانی طالب می‌بایست یک زندانی دولتی از سوی طالبان آزاد می‌شد، در غیر این صورت روند آزادی زندانیان از سوی دولت افغانستان نیز متوقف می‌شود.

طالبان می‌گویند تاکنون در ۱۲ مرحله ۲۷۶ زندانی دولتی را آزاد کرده‌اند اما دولت افغانستان می‌گوید شمار زیادی از افراد آزادشده غیرنظامی هستند.

کابل تاکنون یک‌هزار زندانی گروه طالبان را در ۲۸ ولایت این کشور آزاد کرده‌ است.

«توافق صلح آمریکا و طالبان در خطر است»

در حالی‌که طالبان دخالت در دو حمله اخیر به کابل و ننگرهار را انکار کرده‌اند، وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن این حمله‌ها از دولت افغانستان و طالبان خواست برای بازداشت و محاکمه عوامل این رویداد با هم همکاری کنند.

با این حال، با افزایش حمله‌های خونین در افغانستان، توافق صلح آمریکا و طالبان نیز مورد تردید قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۴ مه به‌نقل از چهار منبع آگاه شامل یک مقام آمریکایی، یک نماینده کنگره آمریکا، یک دیپلمات اروپایی و یک مقام پیشین افغانستان، که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت این حمله‌ها احتمال تضعیف روند صلح تا رسیدن به هرگونه آشتی میان دولت افغانستان و طالبان را بیشتر می‌کنند.

یکی از این مقام‌های آمریکایی گفته است دولت آمریکا پس از امضای توافق‌نامه آمریکا و طالبان در‌ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۹ فوریه حمله‌های گسترده علیه طالبان را به حالت تعلیق درآورد، اما اعلام محمد اشرف غنی مبنی بر از سرگیری عملیات می‌تواند چرخه خشونت را آغاز کند. این مقام افزود این تصمیم می‌تواند تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر توافق صلح بگذارد.

او همچنین تأکید کرد که واشنگتن هنوز تصمیم دارد شمار سربازان خود در افغانستان را از حدود ۱۳ هزار نفر به ۸ هزار نفر کاهش دهد و سپس ارزیابی کند که آیا تعداد آن‌ها را کمتر خواهد کرد یا خیر.

ارزیابی این مقام آمریکایی اما این است که شرایط برای انجام این اقدام آماده نیست.

نماینده کنگره آمریکا نیز می‌گوید: «اگر افغان‌ها حمله‌ها را ادامه دهند، من نمی‌دانم چگونه می‌توان به توافق [صلح] ادامه داد. معلوم نیست که ادامه خشونت‌ها چگونه به ایالات متحده اجازه می‌دهد که شمار سربازان خود را به زیر ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش دهد.»

مذاکرات صلح بین طرف‌های افغان هنوز انجام نشده است. یک مقام ارشد پیشین افغانستان به رویترز گفت حمله‌های روز سه‌شنبه به غنی «پوششی» برای «سرپیچی» از مذاکرات صلح آمریکا و طالبان داد زیرا او و دولتش توافق‌نامه آمریکا و طالبان را «چوب حراج» می‌دانند.

این مقام سابق افغانستان می‌گوید تصمیم اشرف غنی برای احیای عملیات تهاجمی از سوی بسیاری از چهره‌های مخالف پشتیبانی می‌شود و آن‌ها معتقدند تنها هدف واشنگتن این است که نقشه خروج نیروهای آمریکایی را حفظ کنند تا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر وارد دوره دوم شود.

یک دیپلمات اروپایی مستقر در کابل نیز گفت با توجه به وحشت افکار عمومی افغانستان از خشونت‌های روز سه‌شنبه، مواضع اشرف غنی معقول است. این دیپلمات افزود: «اکنون تصمیم با آمریکاست که آیا به نیروهای افغان کمک می‌کند تا حمله‌های خود را تشدید کنند. این می‌تواند به نابودی [توافق] و بازگشت به حالت جنگ منجر شود.»

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۴ مه اعلام کرد که پس از امضای توافق صلح گروه طالبان با آمریکا، این گروه ۳۷۱۲ حمله در افغانستان انجام داده است. بنا به این گزارش، در این حمله‌ها افزون بر نیروهای دولتی، ۴۶۹ غیرنظامی کشته و ۹۴۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.