ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نگرانی جمعی از کنشگران مدنی درباره وضعیت گلرخ ایرایی در زندان

جمعی از کنشگران مدنی و فعالان سیاسی روز جمعه ۲۶ اردیبهشت‌کل با انتشار بیانیه‌ای نگرانی و اعتراض خود را درباره تضییع حقوق و در خطر قرار گرفتن جان گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، اعلام کردند.

جمعی از کنشگران مدنی و فعالان سیاسی روز جمعه ۲۶ اردیبهشت‌، با انتشار بیانیه‌ای نگرانی و اعتراض خود را درباره تضییع حقوق و در خطر قرار گرفتن جان گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، اعلام کردند.

گلرخ ایرایی، عکس از آرشیو

در این بیانیه به که امضای ۵۴ نفر از فعالین مدنی و سیاسی رسیده، آمده است:

«جان و سلامت گلرخ ایرایی در زندانی که بیشتر به شکنجه‌گاه شباهت دارد و اصل تفکیک جرایم و نیز اصول بهداشتی در آن رعایت نشده، مسئولان آن از درک ارزش جان، سلامت و حق آدمی تماما بی‌بهره‌اند و هم و غمی جز زجر دادن زندانی و خانواده‌هایشان ندارند، شدیدا در خطر است. مسلما مسئولیت هر تهدید جانی، جسمی و روحی و تضییع حقوق زندانی به‌طور ویژه بر عهده هر مقام و مسئولی است که با اعزام زندانی به مرخصی مانع‌تراشی کند و باید قانونا در مقام متهم قرار گرفته و پاسخگو باشد.»

امضاکنندگان این بیانیه، ضمن محکوم کردن صدور حکم ناعادلانه دادگاه علیه گلرخ ایرایی، نگرانی خود را از در خطر قرار گرفتن جان این زندانی سیاسی و عقیدتی به‌ دلیل شیوع کرونا در زندان قرچک ورامین ابراز داشته و خواستار اعزام این زندانی سیاسی به مرخصی شده‌اند.

گلرخ ایرایی نخستین بار اوایل شهریور ماه ۱۳۹۳ به همراه همسرش آرش صادقی از سوی مأموران امنیتی بازداشت شد و در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، به دلیل نوشتن داستان منتشر نشده‌ای در دفترچه شخصی‌اش، به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» متهم و به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. او در سوم آبان ۱۳۹۵ مجددا در منزل خود بازداشت شد و بدون دریافت احضاریه کتبی، برای اجرای حکم شش سال حبس تعزیری روانه زندان اوین شد.

این زندانی سیاسی با پایان دوران محکومیت خود نهایتا در فروردین ‌ماه ۹۸ از زندان آزاد شد اما هشت ماه بعد مجددا از بابت پرونده‌ای دیگر در روز ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۹۸ بازداشت و به زندان قرچک ورامین فرستاده شد.

کنشگران مدنی و فعالان سیاسی در بیانیه خود اعلام کرده‌اند گلرخ ابراهیمی ایرایی هنگامی که در زندان اوین در حال گذران دوران حبس خود بود، طی پرونده‌سازی به قصد سرکوب و فشار بیشتر متهم به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» شد و در بیدادگاه انقلاب در روندی کاملا ناعادلانه، مغرضانه و بدون در نظر گرفتن حقوق متهم و بی‌توجهی به ضوابط و موازین حقوقی مجموعا به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) دو سال و یک ماه حبس و محرومیت مذکور قابل اجراست.

این زندانی سیاسی اما علی‌رغم گذراندن قریب به هفت ماه یعنی نزدیک به یک سوم از مدت حبس خود در شرایط غیرانسانی زندان قرچک ورامین، از استفاده از حق مرخصی خود محروم مانده است.

در بیانیه کنشگران و فعالان سیاسی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در زندان قرچک آمده است: 

«در زندان قرچک چند تن از زندانیان در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند و مسئولان ذی‌ربط در راستای صیانت جان و سلامت زندانیان هیچ‌گونه تدبیری اتخاذ نکرده‌اند. همچنین، زندان قرچک بدون رعایت پروتکل‌های ویژه وضعیت بحرانی کرونا زندانی جدید الورود را پذیرش می‌کند و جان زندانیان را بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد.»

این فعالان مدنی در بیانیه خود خواستار اعزام به مرخصی این زندانی سیاسی شده‌اند:

«در وضعیت بسیار بحرانی ویروس کرونا در زندان‌ها، نه تنها شماری از زندانیان عادی، سیاسی و عقیدتی از زندان‌های مختلف مشمول مرخصی شده‌اند بلکه مدت مرخصی آنها بعضا تمدید شده است. این در حالی‌ست که گلرخ ایرایی که تا این لحظه از حقوق بدیهی یک زندانی محروم بوده، با وجود آنکه شرایط قانونی مرخصی را داراست، به دلیل اغراض سیاسی به بهانه‌های واهی از حق مرخصی محروم مانده است.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.