ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمادگی طرف‌های متخاصم برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه

نماینده سازمان ملل اظهار امیدواری کرد که در ژنو امکانی برای غلبه بر «سوءظن بسیار بسیار عمیق» بین طرفین متخاصم در جنگ سوریه به وجود آید. در همان حال کشاکش قدرت‌های بزرگ همچنان ادامه دارد.

گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از آمادگی طرف‌های متخاصم در جنگ داخلی سوریه برای آغاز دور تازه‌ای از گفت وگوهای صلح در ژنو و توافق بر سر قانون اساسی تازه‌ای برای آن کشور خبر داد. پدرسون احتمال داد که وقفه در درگیری‌ها در سوریه ممکن است امکانی برای غلبه بر «سوءظن بسیار بسیار عمیق» بین طرفین متخاصم به وجود آورد.

گیر پدرسون، نماینده سازمان ملل امیدوار است در ژنو امکانی برای غلبه بر «سوءظن بسیار بسیار عمیق» بین طرفین متخاصم در جنگ سوریه به وجود آید. در همان حال کشاکش قدرت‌های بزرگ همچنان ادامه دارد. (عکس: خانه‌ای در مناطق جنگ زده سوریه. شاتر استاک)

به گزارش شبکه الجزیره گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه سه‌شنبه ۱۹ مه/ یکم خرداد در جمع خبرنگاران گفت:

«طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه اعلام کردند هرگاه همه‌گیری ویروس کرونا اجازه دهد، به ژنو می‌آیند. آن‌ها بر سر دستور کار نشست بعدی به توافق رسیده‌اند.»

پدرسون درباره تاریخ برگزاری نشست ژنو و سایر جزئیات از جمله موضوع نشست احتمالی سکوت کرد اما در همان حال یادآور شد که برگزاری یک کنفرانس ویدیویی بی‌‌فایده است و میسر هم نیست.

فرستاده ویژه سازمان ملل یک بار دیگر در نشست خبری سه‌شنبه ۱۹ مه/ یکم خرداد خود از روسیه و ایالات متحده آمریکا خواست از برگزاری مذاکرات صلح ژنو حمایت کنند.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه طرحی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ تنظیم کرد که زمینه‌ساز تشکیل دولت انتقالی وحدت ملی، تهیه قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه است. اما مذاکرات صلح ژنو در سال ۲۰۱۹ ناتمام ماند و به ثمر نرسید.  گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید اکنون یک بار دیگر امکانی به وجود آمده برای غلبه بر «سوءظن بسیار بسیار عمیق» بین طرفین متخاصم.

شامگاه گذشته پدرسون در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که روسیه و آمریکا به عنوان دو قدرت اصلی می‌توانند نقش مهمی در از سرگیری مذاکرات صلح بین طرف‌های متخاصم در جنگ داخلی سوریه ایفا کنند. پدرسون گفت:

«از زمانی که جنگ آغاز شده فرصت‌های زودگذر بسیاری برای انتقال از درگیری به یک مسیر سیاسی از دست رفته است و این فرصت‌های از دست رفته با از سرگیری خشونت‌ها و تشدید درگیری‌ها در بین بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی همراه شده است. ما نباید این الگو را تکرار کنیم.»

در ۹ سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد ۱۲ نشست در قزاقستان (موسوم به نشست‌های آستانه) و ۸ نشست در ژنو با حضور طرف‌های متخاصم و قدرت‌های منطقه‌ای و همچنین نمایندگانی از آمریکا و روسیه برگزار شده است اما هیچیک از این نشست‌ها به صلح نینجامیده، بلکه کانون درگیری‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کرده و به این ترتیب صرفاً وقوع درگیری‌ها را مدتی به تعویق انداخته است. آخرین نشست آستانه که قرار بود دو ماه قبل در تهران برگزار شود،اما به سبب همه‌گیری کرونا به شکل کنفرانس ویدیویی برگزار شد، ناموفق بود تا آن حد که در شورای امنیت سازمان ملل این گمان به وجود آمد که اجلاس آستانه در روند صلح سوریه دیگر نقش مهمی ایفا نمی‌کند و به یک معنا مرده است.

قبل از برگزاری این اجلاس، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با وجود شیوع کرونا ویروس برای دیدار با بشار اسد به سوریه سفر کرده بود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم به اسد هشدار داده بود که از حمله مجدد به استان ادلب خودداری کند وگرنه ترکیه وارد عمل می‌شود.

شامگاه گذشته کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در پاسخ به درخواست گیر پدرسون برای حمایت آمریکا از مذاکرات صلح ژنو خواهان برقراری توافق آتش‌بس سراسری در سال ۲۰۱۵ شد و از شورای امنیت خواست دولت اسد را وادار کند از رفتارهای غیرسازنده دست بردارد و با آتش‌بس سراسری موافقت کند. در مقابل واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل خواهان رفع تحریم‌های اقتصادی خفه‌کننده شد که به گفته او مانع از دسترسی سوریه به دارو و امکانات بهداشتی در شرایط همه‌گیری کرونا شده است. نبنزیا همچنین از عقب‌نشینی آمریکا از شمال سوریه انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.