ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروی دریایی آمریکا: فاصله کمتر از ۱۰۰ متر یعنی تهدید

فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با قایق‌های تندرو سپاه ملاک قابل اندازه‌گیری تعیین کرد: صد متر فاصله. کمتر از آن یعنی: تهدید و احتمالاً شلیک.

نیروی دریایی آمریکا به همه کشتی‌هایی که در خلیج‌فارس و دریای عمان تردد دارند هشدار داد از ناوهای جنگی آمریکا ۱۰۰ متر فاصله بگیرند. در غیر این صورت «به عنوان تهدیدی که ممکن است اقدام دفاعی قانونی در پی داشته باشد»، مواجه می‌شوند.

۱۵ آوریل ۲۰۲۰: چهارشنبه ناآرام در خلیج فارس: قایق‌های تندرو سپاه به یک کشتی جنگی آمریکا نزدیک می‌شوند

رئیس جمهوری آمریکا اوایل اردیبهشت/ آوریل سال جاری به نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در خلیج فارس در مقابله با قایق‌های تندرو سپاه پاسداران دستور تیر داد. در آن زمان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قایق‌های سپاه پاسداران «با سرعت و به قصد ایجاد مزاحمت» به کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس نزدیک شده‌اند.

یک مقام  دولت آمریکا که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفت بیانیه نیروی دریایی آمریکا به معنای تغییر قواعد درگیری نیست.

ربکا ریباریچ، یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هم گفت، کشتی‌های  جنگی آمریکا در حال ماموریت‌های معمولی خود در آب‌های بین‌المللی بر اساس قوانین بین المللی هستند و به دنبال درگیری نیستند اما فرماندهان آمریکایی در شرایطی که ضروری باشد، حق دفاع را برای خود محفوظ می‌دانند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که دستور ترامپ مبنی بر برخورد با قایق‌های تندرو سپاه پاسداران بر حق دفاع از خود نیروی دریایی آمریکا تأکید کرده است. تا پیش از این اقدامات دفاعی برای دور کردن شناور از ناو جنگی شامل آژیر هشدار، شلیک منور و در نهایت شلیک اخطار است تا شناور نزدیک مجبور به تغییر مسیر شود. در این بین اقدام نیروهای آمریکا برای مشخص کردن فاصله، در پی دستور تیر رئیس جمهوری رویکرد تازه‌ای است.

فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در بیانیه‌ای گفت که این دستورالعمل «به منظور افزایش امنیت، به حداقل رساندن ابهام و کاهش خطر محاسبه اشتباه » صادر شده است. یک مقام ارتش آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که در یک مورد قایق‌های سپاه فقط ۹ متر از ناو جنگی آمریکا فاصله داشتند.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران هم در واکنش به دستور رئیس جمهوری آمریکا گفته است چنانچه کشتی‌های آمریکایی به شناورهای سپاه بیش از حد نزدیک شوند، هدف قرار می‌گیرند. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه چند روز بعد در اطلاعیه‌ای ادعا کرد نیروهای ایالات متحده در دو نوبت در روزهای  ۱۸ و ۱۹ فروردین با «بی‌توجهی به اخطار نیروهای سپاه و اعمال رفتاری پرخطر» سد راه یک کشتی سپاه (کشتی شهید سیاوشی) شده‌  بودند.

با خروج آمریکا از برجام و بعد از حمله به نفتکش‌ها در بندر الفجیره، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای تأمین امنیت ناوبری در خلیج فارس  و دریای عمان ائتلاف‌های نظامی تشکیل داده‌اند و عملاً دسترسی ایران به تنگه هرمز را محدود کرده‌اند.

همزمان با این تحولات این احتمال وجود دارد که با انتقال سوخت با نفتکش‌های ایرانی از بندر عباس به ونزوئلا، تنش از خلیج فارس به دریای کارائیب هم برسد. نیروی دریایی آمریکا چهار گشتی جنگی را برای مقابله با نفتکش‌های ایرانی به دریای کارائیب اعزام کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.