ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ذوب‌شدن یخ‌ها زیست‌بوم جدیدی در جنوبگان ایجاد می‌کند

رشد یک جلبک بر سطح برف‌های در حال آب‌شدن بخش‌هایی از جنوبگان، آن را سبزرنگ کرده و می‌تواند با فراهم آوردن منبع غذایی، گونه‌های دیگر را به آنجا بکشاند.

روند فزاینده گرمایش زمین به ذوب‌شدن یخ‌های قطب جنوب سیاره انجامیده است. اکنون دانشمندان می‌گویند که بر اثر این ذوب‌شدن، یک اکوسیستم جدید در جنوبگان زمین به وجود آمده است.

کوه‌های الس‌ورث، جنوبگان ــ عکس: Wayne Morris / Shutterstock

یافته‌های بررسی مشترک شش‌ساله‌ زیست‌شناسان دانشگاه کمبریج بریتانیا و سازمان نقشه‌برداری جنوبگان این کشور نشان می‌دهد که رشد یک جلبک بر سطح برف‌های در حال آب‌شدن بخش‌هایی از جنوبگان، این سطح را سبزرنگ کرده و می‌تواند با فراهم آوردن یک منبع غذایی، گونه‌های دیگر را به آنجا بکشاند.

به گفته پژوهشگران، این سطح جلبکی در آینده افزایش خواهد یافت، چراکه گرمایش زمین قلمروی مناسب برای رشد جلبک را افزایش خواهد داد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، این پژوهش مبنا قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن، سرعت سبز شدن جنوبگان بر اثر تغییرات اقلیمی اندازه گرفته شود. جنوبگان با این تغییر زیست‌بوم می‌تواند پناهگاهی برای گونه‌های جانوری جدید باشد.

جنوبگان در سال‌های اخیر به طرز فزاینده‌ای گرم شده و کمتر جایی روی زمین به اندازه قطب جنوب در حال گرم‌شدن است.

 این منطقه به طور متوسط ۳ درجه گرم‌تر از ۵۰ سال پیش است. تقریباً ۹۰ درصد یخچال‌های ساحل غربی جنوبگان در ۵۰ سال اخیر افت مساحت قابل توجهی داشته‌اند.

فوریه سال جاری مشخص شد که یک  کوه یخی ۳۰۰ کیلومتر مربعی ــ به اندازه شهر مشهد ــ از یخچال «جزیره آناناس» جنوبگان جدا شده است.

 گاردین نیز پیشتر گزارش داده بود که دمای جزیره سیمور در دماغه شمالی جنوبگان برای اولین بار از تاریخ ثبت دما به بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد رسیده.

بر اساس گزارش سالانه سازمان ملل درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای در ۲۰۱۹ که ۲۶ نوامبر سال گذشته منتشر شد، انتشار این گازهای عامل گرمایش زمین باید تا ۲۰۳۰، دست‌کم ۵۵ درصد کاهش یابد. و کشورها باید برنامه‌های رادیکال‌تری نسبت به آنچه در توافق اقلیمی پاریس (۲۰۱۵) معین شده بود، در پیش بگیرند.

توافق پاریس از دولت‌ها خواسته است که افزایش دما را «تا حد خوبی زیر ۲ درجه سلسیوس» نگه دارند، اگرچه تعهد اصلی مبتنی بر نگه داشتن افزایش دما در مرز ۲ درجه است.

کارشناسان و فعالان محیط زیست و متخصصان پنل اقلیمی سازمان ملل نسبت به نابسنده‌بودن توافق پاریس هشدار داده‌اند و می‌گویند که افزایش دمایی معادل ۱,۵ درجه تمام تأثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی را به همراه خواهد آورد.

همین حالا تغییرات اقلیمی قطب شمال را دگرگون کرده است. قطب شمال تا تابستان سال ۲۰۵۰ در برخی تابستان‌ها دیگر یخ نخواهد داشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.