ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنوبگان یک‌روزه ۳۰۰ کیلومتر مربع کوچکتر شد

تصاویر جدید ماهواره‌ای نابودی یک کوه یخی ۳۰۰ کیلومتر مربعی در جنوبگان را نشان می‌دهد. کمتر جایی بر روی زمین به سرعت قطب جنوب در حال گرم شدن است.

تصاویر جدید ماهواره‌ای متلاشی شدن یک کوه یخی ۳۰۰ کیلومتر مربعی متعلق به یخچال طبیعی «جزیره آناناس» در غرب شبه‌جزیره جنوبگان را نشان می‌دهد. کمترجایی بر روی زمین به سرعت قطب جنوب در حال گرم شدن است.

تصویر ماهواره‌ای از کوپرنیکوس؛ تصویر از توئیتر سازمان فضایی اروپا (ESA)

پژوهشگران پیش از این در سال ۲۰۱۹ دو شکاف بزرگ را در یخچال «جزیره آناناس» شناسایی کرده بودند. سازمان فضایی اروپا حالا تصاویری ماهواره‌ای از سیستم دیده‌بانی زمین با نام کوپرنیکوس به دست آورده که انهدام یک کوه یخی ۳۰۰ کیلومتر مربعی را نشان می‌دهد: مساحتی معادل وسعت شهر مشهد.

این تکه عظیم یخ در ۹ فوریه جدا شد. تصاویر متحرکی که سازمان فضایی اروپا ارائه داده نشان می‌دهد که این قطعه عظیم یخ پس از جدایی از یخچال  طبیعی ظرف مدت یک روز می‌شکند و به قطعاتی کوچک‌تر تبدیل می‌شود.

— Copernicus EU (@CopernicusEU) February 6, 2020

شبه جزیره جنوبگان سریع‌‌تر از سایر نقاط زمین در حال گرم شدن است. این منطقه به طور متوسط ۳ درجه گرم‌تر از ۵۰ سال پیش است. تقریباً ۹۰ درصد یخچال‌های ساحل غربی جنوبگان در ۵۰ سال اخیر افت مساحت قابل توجهی داشته‌اند.

متخصصان اقلیمی سازمان ملل هشدار داده‌اند که بر اثر گرمایش زمین، سطح آب دریاهای آزاد به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین علل افزایش سطح آبها سرعت زیاد ذوب یخچال‌های شمالگان و جنوبگان بر اثر افزایش دمای آبها است.

در ژانویه سال جاری پژوهشگران گزارش دادند آب با گرمای بی‌سابقه زیر یخچال طبیعی توئتز در جریان است. این یخچال که در همسایگی جزیره آناناس است با شدت زیاد در حال آب شدن است و مسئول ۴ درصد افزایش سطح دریاها در جهان است.

ظاهراً راه برگشتی وجود ندارد. گاردین پیشتر گزارش داده بود که دمای جزیره سیمور در دماغه شمالی جنوبگان برای اولین بار از تاریخ ثبت دما به بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد رسیده.

گرمایش زمین در جهان:

گرمایش زمین در ایران:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    کارخانه های اتومبیل سازی و سوخت فسیلی فقط یک جنبه از بحران محیط زیست است. عادت هایی مرسوم و "پیش پا افتاده" مانند گوشت خوری و حتی تغذیه با لبنیات نیز تاثیرات تخریبی عظیمی (در سطوحی کلان و دراز مدت) بر محیط زیست دارد. پاک کردن جنگل ها برای کشت بیشتر, استفاده از پلاستیک, و .... از همهء اینها مهمتر این برخورد و دیدگاه ابزار گرایانه به طبیعت و محیط زیست است که تمدن بشری را بدین بحران کشانده است. برای تقابلی راه گشا و موثر با این بحران عظیم باید کلیت این بحران, و جوانب گوناگون و متفاوت آن را درک کرد و به قول سهراب سپهری: "...چشمها را باید شست, جور دیگر باید دید."

  • حقیقتگو

    دم کارخانه های اتومبیل سازی گرم ...حتی چینی ها وهندی های دوچرخه سوار هم اتومبیل دار شده اند...تنها چین وهدوستان که چهل سال پیش چنین مصرف هیولائی سوخت فسیلی را نداشتند حالا به بزرگترین خریداران سوخت فسیلی تبدیل شده اند ..ایران چهل سال پیش را با حالا مقایسه کنید...درترافیک های عظیم تهران وحومه که صدها وهزارها خودرو با موتورهای روشن سوخت می سوزانند. ..راه بندان ترافیکی اتوبان تهران کرج با مسافت چهل کیلومتر و چهارلاین که هزارها اتومبیل دران گرفتتارند واگرهرکدامشان چهارسلیندر برسوزنادن سوخت داشتند حجمی غیرقابل تصور گرما ایجاد می کند..و این مورد تنها یک باره نیست بلکه هرروزه چنین است ...فقط ارقام حمل سوخت فسیلی که روزانه ازخلیج فارس به کشورهای مصرف کننده میرسد هیولائی است ..تولیدات کشورهای صنعتی که برپایه سوخت فسیلی هم هیولائی است ..

  • آخرالزمان

    اگر یخهای جنوبگان همگی آب شوند, سطح اقیانوس ها در جهان, سطح آب در دنیا, حدود دو متر افزایش خواهد داشت.