ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ستیز بر سر هزینه‌های ایران در سوریه

هزینه مالی حضور جمهوری اسلامی در سوریه، به محل دعوای لفظی حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم بدل شده است.

هزینه مالی حضور در سوریه و حفظ حکومت بشار اسد، برای جمهوری اسلامی، به محل دعوای لفظی حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بدل شده است. فلاحت‌ پیشه در یک مصاحبه اعلام کرد ایران به رژیم سوریه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی کرده است. شریعتمداری، اظهارات فلاحت‌پیشه را «عوامانه»، دروغ و همسو با «دشمن» خوانده و گفته او «خزانه دولت را از دخل بقالی تشخیص نمی‌دهد».

دیدار اسد و خامنه‌ای که بدون حضور وزیر خارجه و با حضور فرمانده سپاه قدس برگزار شد - عکس از آرشیو

اظهارات حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به رژیم بشار اسد، به واکنش حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان منجر شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در مصاحبه با برنامه اینترنتی رودررو به سفرش به سوریه اشاره کرد و گفت:

«زمانی که به سوریه رفتم عده‌ای گفتند هزینه درست کردم! ولی باز هم تکرار می‌کنم ما شاید ۲۰  تا ۳۰ میلیارد دلار به سوریه پول دادیم و باید از سوریه پس بگیریم. پول این ملت آنجا هزینه شده است.»

به دنبال انتشار این مصاحبه در وبسایت‌های خبری، حسین شریعتمداری، پنج‌شبه یکم خرداد در یادداشتی در روزنامه کیهان، ‌هم‌موضع با مقامات جمهوری اسلامی، کمک‌های مالی ایران به رژیم سوریه را تکذیب کرد و اظهارات فلاحت‌پیشه را «سخیف» و «عوامانه» و ناشی از «کم‌دانی» او خواند.

مدیرمسئول روزنامه امنیتی کیهان با استفاده از مسئله معافیت سپاه پاسداران در گزارش‌دهی درباره بودجه و هزینه‌های خود، فلاحت پیشه را به دروغگویی و «کمک‌رسانی به ترامپ» متهم کرد و نوشت: «معلوم نیست این عدد و رقم را از کجا آورده است. ادعای ایشان در حالی است که آمریکا به عنوان اصلی‌ترین دشمن جمهوری اسلامی ایران که در این موارد به اغراق‌گویی شهرت دارد، مدعی است که ایران ۱۶ میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده است. یعنی آمریکا ادعا می‌کند در کل منطقه۱۶ میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم (البته به دروغ) و حتی نه اینکه این ۱۶میلیارد دلار را به این یا آن کشور یا این و آن گروه مقاومت داده باشیم. این مبلغ کلان از کجا تهیه شده و به سوریه داده شده است؟ ظاهراً آقای فلاحت‌پیشه فرق میان خزانه دولت و دخل بقالی سر کوچه خودشان را نمی‌داند و تصور می‌کند به همان آسانی که بقال سر کوچه دست توی دخل می‌کند و فلان مبلغ را به شاگردش می‌دهد تا مثلاً برای ناهار دوتا دیزی آبگوشت بخرد، می‌توان از خزانه دولت هم برداشت کرد»

شریعتمداری به صورت تلویحی فلاحت‌پیشه را تهدید کرد و نوشت: «چه انگیزه‌ای داشته‌اید که حتی در دروغگویی علیه وطنتان روی دست آمریکا نیز بلند شده‌اید؟ خوشبینانه‌ترین احتمال درباره اظهارات سخیف آقای فلاحت‌پیشه، کم‌دانی و عوامی ایشان است و احتمالات دیگر اگرچه با برخی از شواهد همراه است ولی ان‌شاءالله که صحت نداشته باشد».

مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند به درخواست رسمی دولت سوریه در چهار سطح راهبردی، عملیاتی، تاکتیکی و فنی به ارتش اسد کمک می‌کنند. با وجود این، علاوه بر حضور نظامی ایران از طریق سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) و شبه‌نظامیان وابسته‌ به آن در سوریه، کمک‌های مالی ایران به سوریه بارها تایید شده است.

برایان هوک، مسئول «کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا» ۹ آبان / ۳۱ اکتبرگذشته در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه میزان این کمک‌ها را ۱۶ میلیارد دلار اعلام کرده و گفته بود: «ایران ۱۶ میلیارد دلار خرج شبه‌نظامیانش در عراق و سوریه کرده است».

به‌رغم ادعای حسین شریعتمداری، سپاه قدس علاوه بر دریافت بودجه‌های یک نهاد فرا دولتی، به خزانه دولت نیز دسترسی بی‌حد و حصر دارد. سال گذشته به‌دنبال ترور قاسم سلیمانی، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به مجلس دستور داد ۲۰۰ میلیون یورو خون‌بهای سلیمانی را تحت عنوان بودجه جداگانه، از جیب ملت ایران و به صورت مشخص از صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    جناب "حقیقتگو" شما مختارید هر گونه که مایل هستید, و دوست دارید یاداشت این حقیر را تعبیر نمایید. حرف من این است که کمک های ج.ا. در جهان عرب به ضرر مردم عرب است. اما شما "نتیجه گیری" می کنید که این یعنی ثروت مردم ایران را خرج جهان عرب کردن خوب و مشروع است!!! امیدوارم که حمل بر جسارت نشود, ولی این حقیر خیلی بیشتر از شما در ارتباطات روزانه با اهالی کردستان و دیگر نقاط محروم ایران هستم و آگاه از کمک های که باید به این مناطق برسد و نمی رسد. اما نکته اساسی در یادداشت من این بود که مردم عرب (خواهران و برادران عراقی, لبنانی, سوریه ای,..ما) مهمترین و طبیعی ترین متحدین ما علیه ج.ا. هستند. اما هنوز نیز مطمئن نیستم که این نکته ای اساسی و کلیدی برای شما مفهوم است, یا نه؟ به نظر شما بهترین راه مبارزه با نژاد پرستی ایرانی, که کلیهء اعراب را "سوسمار خوار" و بدتر می پندارد و معرفی می کند چیست؟ آیا بین ما (مردم ایران) و خواهران و برادران عرب ما در عراق, لبنان, سوریه,...می شود یک اتحاد مبارزاتی علیه ج.ا. ایجاد کرد؟ امیدوارم چنانکه وقت داشته باشید, لطفا این پرسش ها را بی پاسخ نگذارید. با احترام

  • حقیقتگو

    جناب هموطن عزیزم نقی ...میفرمائید اگرمیلیاردهائی رهبرناپدری حکومت مردم ایران به لبنان وسوریه وعراق وغیره اختصاص داده میدهد صرف جنایت کردن وکشتن مردمان این کشورها نمیشد وصرف ساخت وسازدراین کشورها میشد مانعی نداشت ..اگردرایران هم مطابق آن مقادیرمیلیاردها دلاری نجومی صرف مسکن وخانه و مدرسه و درمانگاه وبیمارستان و همچنین رفع رفاه مردمان بی بضاعت و کم درامد وبیکارو آوراه و کارگران بدون حقوق شده بود وتمامی دیگرفاجعه ها درخوزستان وسیستان وبلوچستان وکردستان شده بود و مشکلی مردم ایران نداشته اند مسلم بود کمک به دیگرکشورها امری انسان دوستانه بود..شما حاضرید که حقوق و درآمد شغلی تان را صرف حمایت ازهمسایه و درساخت وسازخانه اش کنید وهمزمان فرزندان شما درفقروزجرمالی بسربرند؟ چراروسیه با ثروت های کلانش ازمنابع ومعلدن وفروش اسلحه وغیره حاضرنبوده ونیست آنچه به مردم روسیه تعلق دارد درسوریه ولبنان وفلسطین وغیره کمک مالی کند؟ بی خبرید درروستا ها ودهات های چه برمردم می گذرد؟ بی خبرید که بازنشستگان چنین وچنان رفتارشده ومیشود که حقوق بازنشستگی شان قدری بیشترنکنند؟ بی خبرید که مردم دربسیاری ازمناطق خرمشهرو سیستان وبلوچستان اب آشامیدنی ندارند؟ آیا ترکیه هم برطبل مسلمانی می کوبد کدام همچنین مقادیرنجومی میلیاردها دلاری رهبرناپدری حکومت ایران به دیگرکشورها اختصاص داده است ؟

  • سادات

    در پاسخ به آقای حسین شریعتمداری خودفروش و وطن‌فروش باید گفت که دست بردن در بودجه کشور برای شاه‌دزدان جمهوری اسلامی، از دست بردن در دخل بقالی سر کوچه راحت است. در طول دهه‌های گذشته، جمهوری اسلامی اگر نگوییم کل بودجه، بلکه قسمت اعظم بودجه کشور را صرف شیعه گستری فرقه ضاله ولایت فقیه کرده است. صاحب بقالی سر کوچه، که دست در دخل خود می‌برد، میلیاردها بار شرف دارد به دزدان جمهوری اسلامی که دست در جیب مردم ایران می‌کنند. همین اواخر، دولت کثیف روحانی با ایجاد مصنوعی نوسان قیمت ارز و طلا صدها هزار میلیارد تومان از مردم ایران دزدید، تا بانکها را از ورشکستگی کامل برهاند. بعد این خودفروش بی‌مقدار، دم از مشکل بودن تامین هزینه‌های میلیاردی می‌زند!!!!!!!!!!!! بانکهای ایران چرا به ورشکستگی رسیدند؟ پولهای بانکها کجا رفته بودند؟ حسابهای میلیارد دلاری آقایان که در کشورهای مختلف پر از پول هستند، از کدام منابع تغذیه می‌شوند. این بی‌شرفِ بی‌پدر و خیانت پیشه، با اعتراض به این گماشته نظام در مجلس، در حال دادن آدرس غلط است. در طول دهه‌های گذشته، جمهوری اسلامی بیش از سه چهارم بودجه کشور را از کشور خارج کرده است. بحث بر سر 20 یا 30 میلیارد نیست، مقادیر بسیار بسیار بالاتر و نجومی تر هستند.

  • Nader

    در حالی‌که دیوارهای شهر با آگهی فروش چشم و کلیه و مغز و استخوان تزئین شده، پولها و سرمایه‌های مردم کجاست؟ فلاحت‌پیشه ۲۷اردیبهشت ۹۹: «باز هم تکرار می‌کنم ما شاید ۲۰ تا ۳۰میلیارد دلار به سوریه پول دادیم و باید از سوریه پس بگیریم. پول این ملت آنجا هزینه شده است». اگر ۳۰میلیارد دلاری که از گلوی مردم بریدند‌، برگردد، به هر خانواده ایرانی ۲۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌رسد. یعنی خامنه‌ای و سپاه قدس او از جیب هر ایرانی ۶میلیون و ۷۵۰هزار تومان دزدیده و خرج کشتار مردم و کودکان سوری کرده‌اند. یک کارگر هموطن: «ساعت ۶صبح ۷صبح میخوای بیای بشینی اینجا تا ساعت ۸شب دست خالی بلندشی بری خونه». حتی کمکهای دریافتی کرونا را هم خرج سرکوب و جنگ‌افروزی می‌کنند. یک هموطن: «برای هر کاری استفاده می‌کنن غیر از رفاه و آسایش مردم ایران پول به اینها ندین اینها دشمن ایرانن». این پول توی سوریه خرج خانه‌سازی نمی‌شود، با آن آدم می‌کشند. یعنی با نان کارگران ایرانی جان کودکان سوری را می‌گیرند. یک پدر هموطن: «مجبورم این پلاستیکها رو جمع کنم بفروشم روزم رو شب کنم من تا حالا رنگ میوه ندیدم رنگ گوشت رو ندیدم به کدوم مسلمونی بگم»؟

  • Sattar bheshti

    خامنه ای گفته اسد پسر پنجم من است . ۳۰ میلیارد دلار درمقابل ثروت مجتبی نخود هم نمیشود!

  • نقی

    جناب "حقیقتگو" کلی گویی و نا مشخص صحبت کردن یکی از دردهای مزمن ما ایرانیان است. که شوربختانه مقدار متنابهی از آن در نبشتار شما به چشم میخورد. کمک های ج.ا. به متحدینش در جهان عرب, کمک بر مردم سوریه, عراق, لبنان, یا کمک به کشورهای لبنان, سوریه و عراق نیست. ج.ا. فقط به فرقه ها و جوخه های مرگ مزدور خویش در این کشور ها کمک می کند. که تمامی این فرقه ها و جوخه های مرگ نیز مورد تنفر و انزجار مردم در همهء این کشورها هستند. مردم عادی عرب در عراق, سوریه, لبنان,...که علیه ج.ا. هستند نزدیکترین و طبیعی ترین متحدین مردم ایران میباشند. هر چقدر بر این نکته و مصالح مشترک مردم ایران و مردم عراق, سوریه, لبنان و ذینفع بودن ما تاکید شود, باز هم کم گفته ایم. با احترام

  • حقیقتگو

    اگر پدر خانواری فوت کند ومادرخانوار با فردی دیگری بعنوان شوهر ازدواج کند ویا همچنین مادرخانواری فوت کند و پدرخانوار با خانمی ازدواج کند بعبارتی هردو ناپدری و یا مادری برفرزندان خانوار محسبوب میشوند وهیچگاه ناپدری و یا مادری فرزندان خانوار را همچون فرزندام خودشان مورد احترام وحمایت قرارنمیدهند ...درتاریخ انتشارات مبوعتاتی درایران چه دردوران پهلوی وچه دردوران حکومت اخوندی خبرهائی رسانه ای شده است که ناپدران و نامادران چه ظلم و ستم و حتی بقتل رساندن فررزندان خانوارها وانهم بنفع فرزندان خودشان انجام داده اند ..رهبراخوند خامنه ای درایران حکم ناپدری خانوارهای ایرانی داشته ودارد وهرظلم وستمی وکشتار و بقتل رسادند و زندان نشین کردن انها به عمد بوده است درضمیمه آن هم دزدیدن و ربودن هرآنچه دراصل وحقیقت به خانوارهای ایرانی تعلق داشته ودارد آنجام داده ومیدهد و چه پولهای نفتی وچه کالاها و چه کشتی کشتی نفت بوده برای فرزندان خودش که همان سوریه ولبنان وفلسطین وعراق نشین بوده است فرستاده وهمچنین هم می فرستدد..سوریه ولبنان وفلسطین وعراق که میلیاردها دلار ازناپدری عبابردوش خانوارهای دریافت کرده ومی کنند تماما" به خرید تجملات و اتومبیل های انچنانی و شکم پرکردن و تولید بچه اختصاص داده اند ..چرا روسیه عزیر دلاری برای عراق وفلسطین وسوریه ولبنان هزینه نکرده و نمی کند وحتی ازدادن وام به این کشورها خوداری کرده ومی کند؟ آنچه تابهال ازمردم ایران دزدیده وربوده شده ومیشود انکاردرشن های این کشورها فرورفته است ...تولیدات صادراتی بین المللی این کشورها و درآمدهای صادراتی این کشورها کجاست ؟ لبنان برطبق گفته وزیرش اقتصادش ورشکسته است و هرانچه داشته ودارد چپاول شده است ..درعکس های چندش آورونفرت رهبران سپاه درمقابل قاب عکس بشاراسد با کت وشلواروکروات زانو زده بودند و ادای احترام میکردند ...بله خانوارهای ایرانی با ظهورحکومت آخوندی درحقیقت محض یتیم شدند و ناپدران همچون خمینی وخامنه ای جایگزین پدرشان شدند!!!وتعجبی هم ندارد که ناپدری عبابردوش درصدد انزوال و محو ونابودی خانوارهای ایرانی است ....