ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناجا ادعا کرد افغانستان سند محرزی از کشتار هریرود ندارد

نیروی انتظامی در بیانیه‌ای افغانستان را به «بی‌مسئولیتی در حفاظت از مرز» متهم کرد و گفت افغانستان مدرک محکمی از نقش مرزبانان ایران در شکنجه و قتل کارجویان افغانستانی در هریرود، ندارد.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) در بیانیه‌ای افغانستان را به بی‌مسئولیتی در حفاظت از ترددهای مرزی متهم کرد و شکنجه و کشتن کارجویان افغانستانی توسط مرزبانان ایران را «سناریوی ساختگی» و اظهارات بازماندگان را «ادعاهای واهی» و «دروغ‌پراکنی» خواند. ناجا ادعا کرد افغانستان مدرک و سند محرزی ندارد و مأموران مرزبانی ایران نقشی در این اتفاق نداشته‌اند.

ناحیه مرزی هریرود − گفته می‌شود مقتولان را به داخل هری‌رود انداخته‌اند. هری‌رود از مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از مرز مشترک افغانستان و ایران پس از پیوستن کشف‌رود به آن با نام رود تجن وارد ترکمنستان می‌شود.
ناحیه مرزی هریرود − گفته می‌شود مقتولان را به داخل هریرود انداخته‌اند. هریرود از مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از مرز مشترک افغانستان و ایران پس از پیوستن کشف‌رود به آن با نام رود تجن وارد ترکمنستان می‌شود.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) پنج‌شنبه یکم خرداد با انتشار بیانیه‌ای مأموران مزربانی ایران را از شکنجه و کشتار گروهی از کارجویان افغانستانی تبرئه کرد. ناجا همچنین افغانستان را به عدم ارائه سند و مدرک، و رسانه‌های افغانستانی را به «فضاسازی یک‌طرفه» متهم کرد. در این بیانیه آمده است:

«به نظر می‌رسد، با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر کشور دوست و همسایه افغانستان و فشارهای محتمل به این کشور برای عدم همکاری با تیم کارشناسی ایرانی، قصدی برای بررسی مشترک ادله موجود برای روشن شدن ابعاد حادثه و جایگزین شدن رویکرد تخصصی به جای فضاسازی‌های یک طرفه رسانه‌ای در طرف افغانستانی وجود ندارد. مجموعه بررسی‌های انجام شده از سوی کمیته‌های کارشناسی که طی چند نوبت و با حضور بخش‌های ذیربط در جمهوری اسلامی صورت پذیرفته نشان می‌دهد که ادعاهای مطرح شده از سوی طرف افغانستانی که بدون ارائه هرگونه سند، مدرک و گزاره متقنی می‌باشد به هیچ وجه نشان دهنده دخالت مأموران مرزبانی ایران در این حادثه نبوده و اساساً غیرقابل پذیرش می‌باشد».

هیئت‌های تحقیق دو کشور ایران و افغانستان از چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌، کار مشترک خود را درباره حادثه کشته شدن مهاجران افغان در رودخانه هریرود آغاز کرده بودند.

با وجود ادعای ناجا، رئیس هیئت اعزامی افغانستان به هرات برای پیگیری ماجرای کشتار کارجویان افغانستانی در هریرود، روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ با تأیید کشته شدن این مهاجران در مرز افغانستان و ایران توسط نیروهای نظامی ایران، اعلام کرده بود اسناد و شواهد کافی در این مورد به دست آمده است.

اعضای هیئت محلی هرات و هیئت دولت مرکزی افغانستان گفته‌اند مقام‌های ایران حاضر نشده‌اند در سطوح بالا با دولت افغانستان در این‌باره مذاکره کنند و اگر موضوع پیگیری نشود به دادگاه لاهه و سازمان ملل شکایت خواهند برد.

اتفاق مذکور ۱۲ اردیبهشت ماه رخ داد. در این روز شماری از مهاجران افغانستانی پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند. شواهد به ‌دست آمده از سوی مقام‌های محلی و دولتی در افغانستان حاکی از آن است که این مهاجران توسط مرزبانان ایرانی دستگیر، شکنجه و سپس به سمت رودخانه هریرود رانده شدند که منجر به غرق شدن تعدادی از آنها شده است.

نیروی انتظامی در بخش دیگری از این بیانیه افزون بر سلب مسئولیت از ایران در این رویداد، غرق‌شدن کارجویان افغانستانی در هریرود را ناشی از «کم توجهی دولت افغانستان به ضرورت اجرای مسئولیت‌های قانونی خود در خصوص حفاظت از مرز» دانسته و به صورت ضمنی افغانستان را به عدم پذیرش مسئولیت‌های قانونی و حقوقی دو طرف برای حفاظت و حراست از ترددهای مرزی متهم کرده است.

بیانیه ناجا ادعاهای پیشین مسئولان ایران مبنی بر «سوءاستفاده از حادثه هریرود برای تفرقه‌افکنی» میان دو کشور را نیز تکرار کرده است.

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت غرق شدن کارجویان افغانستانی در رودخانه هریرود به دست مرزبانان ایران را رد کرده و آن را «فتنه»‌ای خوانده بود که توسط «رسانه‌های معاند و بیگانه» منتشر شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سجاد

    ناجا کارش رو خیلی تمیز انجام داده! هیچ اثری از جرم باقی نگذاشته! باریکلا ناجا! کارت خیلی درسته! راست می‌گه ناجا: دزد نگرفته پادشاه است! احتمالا کار یوفو بوده!! نیروهای مرزبانی فرشته هستند! امکان نداره جنایت به این کوچکی بکنند! هر وقت ناجا و سپاه و حاکمیت جمهوری اسلامی زیر بار شلیک به سر جوانها در خیابان و ساقط کردن هواپیمای اوکراینی و کشتن کولبرها، و کار گذاشتن مینهای پدالی در مرزها و کشتن روزانه بچه ها با این مینها و هزاران جنایت دیگر کرد، به کشتن افغانها هم اعتراف خواهد کرد!!!!!!!!!!!!