ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکومت افغانستان «رهایی زندانیان طالبان را سرعت می‌بخشد»

در پی اعلام آتش‌یس سه روزه از سوی طالبان، اشرف غنی از آمادگی دولت افغانستان برای «شروع فوری» مذاکره با این گروه خبر داد و گفت: آزادی زندانیان طالب را سرعت می‌بخشد. زلمای خلیل‌زاد هم از آتش‌بس استقبال کرد.

در افغانستان طالبان به مناسبت عید فطر سه روز آتش‌بس اعلام کرد. اشرف‌ غنی رئیس جمهوری این کشور می‌گوید: برای آزادی زندانیان طالب «اقدامات جدی و سریع» انجام خواهد شد.

اشرف‌ غنی، رئیس جمهوری افغانستان پس از برگزاری نماز عید فطر گفت: برای آغاز گفت‌وگوهای صلح آزادی زندانیان طالبان را سرعت می‌بخشد. ۴ خرداد ۱۳۹۹

گفت‌وگو میان طالبان و حکومت افغانستان هنوز آغاز نشده و دو طرف به صورت موقت و به بهانه عید فطر حملات متقابل را متوقف کرده‌اند. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، یکشنبه ۴ خرداد پس از برگزاری نماز عید فطر گفت: از آتش‌بس استقبال می‌کند و برای آغاز گفت‌وگوهای صلح «رهایی زندانیان طالب را سرعت می‌بخشد».

طالبان پس از توافقنامه موسوم به «آوردن صلح به افغانستان» خواستار آزادی پنج هزار عضو زندانی خود شده و این موضوع را یکی از مفاد اصلی توافق عنوان کرده است. حکومت افغانستان که تا به حال در چند مرحله اعضای زندانی طالبان را آزاد کرده، گفته که این موضوع را به عنوان پیش‌شرط گفت‌وگوهای صلح نمی‌پذیرد.

غنی که به تازگی با عبدالله عبدالله برای تشکیل دولت مشترک به توافق رسیده است این بار اما به طالبان قول داد: «در رهایی زندانیان طالب حرکت سریع خواهد آمد و اقدامات جدی انجام خواهد شد».

او از طالبان هم خواست نیروهای امنیتی که در بند این گروه قرار دارند را «به زودی» آزاد کند.

غنی از آمادگی دولت افغانستان برای «شروع فوری» مذاکره با طالبان خبر داد و گفت: هیأت مذاکره‌کننده افغانستان که از تمامی اقشار جامعه نماینده‌گی می‌کند، آماده‌ است تا با گروه طالبان وارد مذاکره شود.

طالبان اسفند سال گذشته توافقنامه موسوم به «آوردن صلح به افغانستان» را با دولت ایالات متحده آمریکا امضاء کرد اما مذاکره میان این گروه و حکومت افغانستان که به «گفت‌وگوهای بین‌الافغان» مشهور شده تا به حال بارها به دلیل آنچه که دولت «بهانه‌گیری طالبان» عنوان می‌کند، به تاخیر افتاده است.

غنی در بخش دیگری از سخنانش بدون اینکه نامی از یک جریان سیاسی یا گروه ببرد، «شماری از حلقات» را موجب کارشکنی در آتش‌بس دانست که به گفته او «به گروه طالبان تفهیم کرده‌اند که آتش‌بس موجب تضعیف این گروه می‌شود و در صورتی که آتش‌بس طولانی کند، وزن سیاسی‌اش را می‌بازد».

رئیس دولت افغانستان از طالبان خواست «برای رسیدن به صلح  آتش‌بس دائمی کند».

او گفت که به نیروهای امنیتی دستور داده در این سه روز آتش‌بس را رعایت کنند و علیه گروه طالبان حمله نکنند.

گروه طالبان شامگاه شنبه اعلام کرد در سه روز عید آتش‌بس می‌کند. مطابق این اعلامیه، گروه طالبان به نیروهایش دستور داده تا در سه روز عید از حالت تهاجمی به تدافعی درآیند و علیه مواضع نیروهای امنیتی اقدام نکنند و در مناطق تحت حاکمیت دولت افغانستان حضور نیابند.

زلمای خلیلی‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در توییتر از اعلام آتش‌بس حکومت و گروه طالبان استقبال کرد و رهایی زندانیان باقی مانده از هردو طرف بر اساس توافق‌نامه ایالات متحده و طالبان، برنگشتن به سطح بلند خشونت‌ها، و توافق روی تاریخ جدید برای آغاز مذاکرات بینالافغانی را «گام‌های مثبت دیگری که باید فورا دنبال شوند» برشمرد.

خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس از طالبان و حکومت افغانستان خواست گام‌های مثبت دیگر را فورا دنبال کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حملات انتحاری و اقدامات تروریستی طالبان در دو ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. تنها در هفته گذشته در چند حمله به مراکز نظامی و عملیات انتحاری دستکم ۱۲ تن از جمله دو کودک کشته شدند. ۲۳ اردیبهشت نیز حمله مرگبار به یک بیمارستان در کابل جان ۲۵ تن را گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.