ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر اسرائیل تفهیم اتهام شد

بنیامین نتانیاهو براساس سه‌ پرونده مجزا به «فساد»، «خیانت در امانت» و «دریافت رشوه» متهم است.

اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و سارا نتانیاهو، همسرش برگزار شد. بینامین نتانیاهو در این جلسه که به طرح کیفرخواست علیه او اختصاص داشت، گفت اتهامات خود را «متوجه شده است». نخست وزیر اسرائیل براساس سه‌ پرونده جداگانه به «فساد»، «خیانت در امانت» و «دریافت رشوه» متهم است.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه ۲۴ مه/ ۴ خرداد (عکس ازRONEN ZVULUN / POOL / AFP)

به نوشته روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر حزب راستگرای لیکود یکشنبه ۲۴ مه/۴ خرداد در میان تدابیر شدید امنیتی در دادگاه حوزه اورشلیم حاضر شد تا تنها یک هفته پس از شروع پنجمین دوره نخست‌وزیری، درباره «فساد»، «خیانت در امانت» و «دریافت رشوه» تفهیم اتهام شود.

نتانیاهو اولین نخست‌وزیر اسرائیل است که در زمان فعالیتش در دولت، مورد محاکمه قضائی قرار می‌گیرد. او یکشنبه در مقابل هیاتی متشکل از سه قاضی به ریاست ریوکا فریدمن (قاضی پرونده ایهود اولمرت) حاضر شد و خطاب به آن‌ها گفت متن کیفرخواست را «خوانده و متوجه شده است».

 این هیئت چهارشنبه گذشته تقاضای نتانیاهو را برای معافیت از شرکت در جلسه اول دادگاه رد کرده بود. نخست‌وزیر اسرائیل جلسه روز یکشنبه را «تشریفاتی» خوانده و گفته بود حضور او که باید با همراهی محافظانش صورت بگیرد «بودجه عمومی را تضییع می‌کند و برخلاف مقررات فاصله‌گذاری فیزیکی‌ است».

برخی از منتقدان اما می‌گویند تنها دلیل اصرار او بر عدم حضور در دادگاه این بوده که  او نمی‌خواسته تصویر نخست‌وزیری باشد که در جایگاه متهم نشسته است.

محاکمه نخست‌وزیر اسرائیل ممکن است سال‌ها به‌طول بیانجامد. او اما این امکان را دارد که درخواست توافق کند و وارد پروسه محاکمه نشود. با این‌وجود اگر محاکمه نخست وزیر اسرائیل در دادگاه به اثبات اتهاماتش منجر شود، ممکن است برای او حکمی معادل ۱۰ سال زندان برای اتهام رشوه، و تا سه‌سال زندان برای هریک از موارد فساد و خیانت در امانت در پی داشته باشد.

پرونده‌های مطرح

دادستان کل اسرائیل سه پرونده را علیه نخست وزیر این کشور گشوده است اما مهمترین اتهامات متوجه نتانیاهو به پرونده موسوم به «پرونده ۴۰۰۰» باز می‌گردد. او در این پرونده متهم است با تصویب قانون، نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار سود مالی را نصیب شرکت مخابراتی «بیزک» اسرائیل (BEZQ.TA) کرده و همزمان در پشت صحنه بر نحوه پوشش اخبار مربوط به خود و سارا نتانیاهو، همسرش در وبسایت خبری این شرکت، اعمال نفوذ کرده است.  

به گفته دادستانی اسرائیل، وب‌سایت خبری متعلق به شاول الوویچ، مدیرعامل سابق «بیزک» که یکی از بزرگترین وب‌سایت‌های خبری در فلسطین و اسرائیل محسوب می‌شود، در ازای کمک نتانیاهو، اخبار مربوط به او و سارا نتانیاهو را پوشش یکجانبه و مثبت داده است.

در این پرونده نخست وزیر اسرائیل به دریافت رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم است. شاول الوویچ و همسرش نیز به پرداخت رشوه و «ممانعت از اجرای عدالت» متهم هستند. به‌رغم رد این اتهامات از سوی آن‌ها، این دو نفر نیز موظف بودند در دادگاه امروز حاضر شوند.

دادگاه دو پرونده دیگر را نیز بررسی خواهد کرد: پرونده ۱۰۰۰ که سال ۲۰۱۶ علیه نتانیاهو و همسرش گشوده شد و پرونده ۲۰۰۰ که اتهاماتی مشابه با پرونده ۴۰۰۰ را مطرح می‌کند. در پرونده ۱۰۰۰ نخست‌وزیر اسرائیل متهم‌ است هدایای گران‌قیمتی را (به ارزش ۲۰۰ هزار دلار) از آرنون میلچان، تهیه کننده هالیوود و شهروند اسرائیل و جیمز پکر، تاجر استرالیایی دریافت کرده  و مرتکب کلاهبرداری و خیانت در امانت شده است. طبق کیفرخواست صادر شده، در ازای این هدایا (شامل جعبه‌های شامپاین و سیگار) نتانیاهو به میلچان در پیشبرد منافع تجاری‌اش کمک رسانده است. در این پرونده پکر و میلچان محاکمه نخواهند شد.

مسئله ارتباط قدرت سیاسی و رسانه‌ها

در پرونده ۲۰۰۰ نتانیاهو متهم به تبانی با آرنون (نونی) موزیس، صاحب امتیاز روزنامه «یدیعوت آحارانوت» برای انتشار اخبار مثبت به نفع نتانیاهوست. از سوی دیگر نتانیاهو نیز طرح‌هایی را در جهت ممانعت از رشد، و انزوای روزنامه رقیب، پیش برده است. در این پرونده نتانیاهو و موزس، هر دو متهم‌اند. نتانیاهو به کلاهبرداری و خیانت در امانت و موزس به پرداخت رشوه متهم است.

نخست وزیر اسرائیل تاکنون همه این اتهامات را رد کرده و گفته «دریافت هدیه از دوستان خلاف قانون نیست». نتانیاهو ادعا می‌کند این پرونده‌ها برای مجبور کردن او به استعفا به جریان انداخته شده‌اند. با این وجود از لحاظ قانونی اجباری برای کنارگیری او وجود ندارد.

اعضای حزب لیکود هم نظام قضایی اسرائیل را به سوگیری متهم کرده‌اند. تیم وکیلان نتانیاهو نیز ادعا می‌کند تحقیقات قضایی درباره روابط میان مقامات و مسئولان رژیم اسرائیل و رسانه‌های خبری، تهدیدی برای آزادی مطبوعات است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    واقعا فرق بین اسرائیل و ج.ا. در چیست؟ هر دو حکومتهای مذهبی دست راستی افراطی ایدولوژیک. هر دو نژاد پرست و میلیتاریست. هر دو به نوعی سیاستهای آپارتاید را در جامعهء خویش برقرار کرده اند: در اسرائیل آپارتاید نژادی علیه فلسطینی ها و در ایران آپارتاید جنسی علیه زنان . "رهبری" هر دو توسط زمامداران و سیاستمدارانی است که یکی از یکی دزدتر, جانی تر و بیشرفتر هستند. نه این خوبه نه اوشون لعنت به هر دوتاشون!