ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم بازداشت حمید نوری در سوئد برای هشتمین بار تمدید شد

حمید نوری می‌تواند تا ۱۴ روز آینده نسبت به تمدید شدن قرار بازداشت موقت خود اعتراض کند.

هشتمین جلسه دادگاه برای تعیین وضعیت حمید نوری (حمید عباسی) مظنون به دست داشتن در قتل عام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰، روز چهارشنبه ۲۷ می/ هفتم خرداد ماه، در شهر استکهلم سوئد و «پشت درهای بسته» برگزار شد. بر اساس رأی صادر شده از سوی این دادگاه، حکم بازداشت این متهم برای چهار هفته دیگر تمدید شد. قرار پیشین بازداشت موقت حمید نوری تا امروز اعتبار داشت.

حمید نوری

ایرج مصداقی، نویسنده و فعال حقوق بشر که خود از جان به در بردگان اعدام‌های سال ۶۷ در ایران است و نقشی کلیدی در بازداشت نوری داشته، با انتشار ویدئویی در حساب کاربری توئیتر خود، ضمن تأیید این خبر اعلام کرد این حکم به تقاضای دادستان صادر شده و حمید نوری می‌تواند تا ۱۴ روز آینده نسبت به این حکم اعتراض کند.

مصداقی در این ویدئو گفت:

«از آنجایی ‌که این امکان وجود دارد که حمید نوری در اسناد و مدارکی که علیه او به دادگاه ارائه شده دخل و تصرف کند، یا به ‌دلیل وجود امکان فرار او، این قرار بازداشت مجددا تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰/ چهارم تیر ماه سال جاری، تمدید شد.» https://twitter.com/iraj_mesdaghi/status/1265581906797768704?s=20

دادگاهی در سوئد روز ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ۱۸ آبان‌ ۱۳۹۸ در اقدامی بی سابقه، حکم بازداشت یک شهروند ایرانی را به ظن معاونت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ و جنایت علیه بشریت صادر کرد.

چهار روز پس از آن،  این دادگاه با بررسی مدارک ارائه شده از سوی برخی از فعالان سیاسی ایرانی در خارج از کشور، بازداشت حمید نوری را به‌ مدت یک‌ ماه تمدید کرد.

دادگاه سوئد اما امروز حکم بازداشت حمید نوری را برای هشتمین بار تمدید کرد و این درحالی است که همچنان مشخص نیست جلسه رسیدگی به اتهامات نوری دقیقا چه زمانی برگزار خواهد شد.

ایرج مصداقی اما پیش‌تر در گفت‌وگو با زمانه پیش بینی کرده بود که احتمالا جلسه اول دادگاه در تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.

دادستانی سوئد در روزهای پس از بازداشت حمید نوری اعلام کرده بود که پرونده این متهم از سوی «واحد مبارزه با جرایم بین‌المللی و سازمان یافته» این دادستانی در حال رسیدگی است.

زندانیان سیاسی سال‌های ۶۰ در ایران حمید نوری را به یاد دارند و می‌گویند او با نام مستعار عباسی، دادیار زندان گوهردشت بوده است.

نوری در سمت دادیار به شخصی به نام ناصریان کمک می‌کرده و در واقع دستیار او بوده.

بر اساس شهادت برخی زندانیان سیاسی از جمله ایرج مصداقی، ناصریان نام مستعار محمد مقیسه است که اکنون به عنوان رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مشغول به کار است.

مقیسه پس از سال‌های ۶۰، قاضی شده و مسئول رسیدگی به پرونده‌های شمار زیادی از فعالان سیاسی بوده است.

معروف است که او علیه فعالان مدنی و سیاسی حکم‌های زندان طولانی صادر می‌کند. در همین زمینه https://www.radiozamaneh.com/496915

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حمید

      هوطن تو درود ایرج مصداقی و سپاس از زحمات شما.