ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایراد شورای نگهبان به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی

سخنگوی شورای نگهبان، در یک نشست خبری با اشاره به ایراد شورای نگهبان به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اعلام کرد که حتی پس از توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص این لایحه در جلسه این شورا، ایرادهای فنی اعضای شورای نگهبان همچنان به قوت خود باقی‌ست.

سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه ۱۰ خرداد در یک نشست خبری با اشاره به ایراد شورای نگهبان به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اعلام کرد که حتی پس از توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص این لایحه در جلسه این شورا، ایرادهای فنی اعضای شورای نگهبان همچنان به قوت خود باقی‌ست.

حذف صفر از پول ملی ایران نخستین بار هفت سال قبل در دولت دهم مطرح شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی کدخدایی از به تعویق افتادن اعلام نظر شورای نگهبان درباره لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی» خبر داد و گفت که ابهاماتی درباره این لایحه وجود دارد.

کدخدایی گفت که این لایحه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت زیرا در تبصره یک این لایحه با توجه به قرار دادن تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول به عنوان یکی از معیارهای محاسبه و تعیین برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز، مصوبه دارای ابهام است.

او در ادامه گفت:

«به دلیل اهمیت این لایحه و پیگیری‌های دولت، از رئیس کل بانک مرکزی دعوت شد تا در جلسه شورای نگهبان حضور یابد. او بیش از یک ساعت در خصوص ابهامات موجود توضیحاتی ارائه کرد اما بعد از این گفت‌وگو همچنان ایرادات فنی اعضای شورای نگهبان باقی بود.»

سخنگوی شورای نگهبان روز پنجم خرداد ماه با اشاره به بررسی لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی در جلسه‌های شورای نگهبان، گفته بود مصوبه مجلس درباره لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی در جلسات شورای نگهبان در حال بررسی است و این لایحه که بخشی از آن به حذف چهار صفر از پول ملی مربوط است، در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته شورای نگهبان بررسی شد

او گفته بود:

«به علت گستردگی موضوع و نیاز به بررسی‌های بیشتر، در نامه‌ای به مجلس درخواست مهلت ۱۰ روزه دیگری، علاوه بر مهلت ۱۰ روزه اول کردیم.»

حذف صفر از پول ملی ایران نخستین بار هفت سال قبل در دولت دهم مطرح شد. در آن زمان گفته شد که اگر چند صفر از اسکناس‌های ایران حذف شود، ارزش پول ملی ایران در برابر سایر ارزهای معتبر جهان افزایش می‌یابد و قدرت خرید مردم هم افزایش پیدا می‌کند. این ادعا اما به ‌دلیل نبود پشتوانه فکری و اجرایی، تا سال گذشته در دستور کار قرار نگرفت.

ولی‌الله سیف، رئیس ‌کل پیشین بانک مرکزی در فروردین ۱۳۹۶ گفته بود که «حذف صفر در زمانی امکان‌پذیر خواهد شد که از ثبات و پایداری تورم تک‌رقمی اطمینان پیدا کنیم».

سیف تأکید کرده بود که اگر در طی دو یا سه سال نرخ تورم تک‌رقمی باقی ماند آن‌وقت می‌توان از حذف صفر در پول ملی صحبت کرد.

تابستان سال گذشته اما علی ربیعی، سخنگوی دولت از حذف چهار صفر پول ملی ایران خبر داد و اعلام کرد لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جلسه هیأت وزیران تصویب شده و به ‌زودی به مجلس تقدیم می‌شود.

مجلس شورای اسلامی روز ۱۵ اردیبهشت‌ ماه امسال، کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد.

بر اساس مصوبه مجلس، واحد پول ایران، «تومان» است و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری.

به عقیده کارشناسان، اجرای این طرح بدون فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم بر قدرت خرید مردم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    خود جنتی چهار صفر از سنش کم کرده