ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه شورش علیه نژادپرستی در آمریکا

معترضان به‌رغم اعلام حکومت نظامی در ۲۵ شهر در ۱۶ ایالت، به خیابان آمده‌اند. همزمان با آماده‌باش گارد ملی، پلیس در شهرهای مختلف ده‌ها معترض را دستگیر کرده‌ است.

اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاهان، در ایالات متحده آمریکا ادامه دارد و خبرگزاری‌ها از شکل گرفتن دور جدیدی از شورش‌های اعتراضی در روز یکشنبه خبر می‌دهند. مقامات ۲۵ شهر در ۱۶ ایالت آمریکا حکومت نظامی اعلام کرده‌اند. همزمان با آماده‌باش گارد ملی، پلیس در شهرهای مختلف ده‌ها معترض را دستگیر کرده‌ است.

واشینگتن، ۳۱ مه/۱۱ خرداد - ۲۵ شهر ایالات متحده آمریکا مقررات منع آمد و شد اعلام کردند و گارد ملی این کشور برای سرکوب معترضان به حالت آماده‌باش درآمده است عکس از Alex Wong/Getty Images/AFP

مرگ جورج فلوید، مرد غیرمسلح سیاه‌پوستی که فشار زانوی یک افسرپلیس سفید پوست میناپولیس جان او را گرفت، به شورش علیه خشونت دامنه‌دار پلیس ایالات متحده آمریکا نسبت به سیاه‌پوستان منجر شده است. شهرهای مختلف آمریکا از دوشنبه گذشته تاکنون اعتراض به مرگ جورج فلوید را شاهد بوده‌اند. اعتراضاتی که در برخی از شهرها به خشونت کشیده شده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان تجمعات اعتراضی در روز یکشنبه ۳۱ مه/۱۱ خرداد نیز در حال شکل‌گیری هستند و بسیاری از ایالت‌ها از گارد ملی برای سرکوب و خاموش کردن شورش‌ها کمک خواسته‌اند.

در میناپولیس، دو خبرنگار رویترز با گلوله پلاستیکی پلیس زخمی شدند. معترضان می‌گویند تا زمانی که هر چهار افسری که «با خونسردی» در صحنه قتل جورج فلوید حضور داشته‌اند، دستگیر و محاکمه نشوند، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. درک شاوین، مردی که قساوت او جان جورج فلوید را گرفت، به اتهام قتل درجه سوم و قتل غیرعمد دستگیر شده است. برای سه افسر همراه او که شاهد این صحنه بودند اما جلوی مرگ فلوید را نگرفتند، پرونده تشکیل نشده است.

یکشنبه برادر جرج فلوید نیز اعلام کرد در تماس روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری با خانواده فلوید، ترامپ حتی به او اجازه صحبت نداده و تنها او را مجبور به شنیدن سخنانش کرده است.

به‌دنبال تشدید اعتراضات در روز گذشته (شنبه)، ۲۵ شهر در ۱۶ ایالت آمریکا مقررات حکومت نظامی اعلام کردند. مقررات منع آمد و شد اما در میناپولیس تاثیری در تعداد معترضان در خیابان نگذاشته و روز یکشنبه نیز معترضان به خیابان آمده‌اند. پلیس این شهر صبح یکشنبه در کنفرانس خبری اعلام کرد ده‌ها نفر را دستگیر کرده و به دستگیری معترضان ادامه خواهد داد. پلیس همچنین گفت هیچ ماموری در تظاهرات «خشونت‌بار» شب گذشته جراحت جدی برنداشته است.

همزمان دفتر فرماندار ایالت کالیفرنیا نیز با صدور بیانیه‌ای در منطقه لس‌آنجلس که صحنه درگیری نیروهای پلیس و معترضان بوده، وضعیت فوق‌‌العاده اعلام کرد. در بسیاری از شهرهای این ایالت نیز حکومت نظامی اعلام شده است.

سی ان ان همچنین از اعمال مقرارت منع آمد و شد در شهر سن فرنسیسکو و ادامه اعتراضات و دستگیری معترضان در سیاتل خبر داده است. پلیس سیاتل ۲۷ نفر را به اتهام آتش‌زدن و تخریب اموال بازداشت کرده است.

در ایالت میزوری نیز ساختمان پلیس فرگوسن به خاطر آسیب‌های ناشی از شورش معترضان تخلیه شد و شهردار فرگوسن نیز حکومت نظامی اعلام کرد. فرگوسن در سال ۲۰۱۴ هم صحنه شورش‌هایی در اعتراض به قتل مایکل براون، نوجوان ۱۸ ساله سیاه پوست بود که با شلیک گلوله پلیس به قتل رسید.

معترضان در شهرهای مختلف قتل جورج فلوید سیاه‌پوست به ‌دست پلیس را نمونه آشکاری از رفتارهای نژادپرستانه در آمریکا توصیف کرده‌اند و خواستار اجرای عدالتند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    جناب باقر ما هر دو به زبان فارسی می نویسیم, اما مثل اینکه به دو زبان مختلف صحبت می کنیم. نکات این حقیر "تکرار" صحبت های شما نبود, چونکه همانگونه که اشاره شد برای ارزیابی از جنایات دولت ترامپ هیچ احتیاجی به "فرض کردن" نداریم . نکتهء دوم و مهمتر در این است که شما جامعهء پیچیده و چندین فرهنگی آمریکا را نمیتوانید به دولت آمریکا خلاصه کنید. جامعه مدنی آمریکا یکی از گسترده ترین, پیشروترین و مترقی ترین جوامع مدنی در جهان است. جامعهء مدنی آمریکا یکی از بهترین و نزدیک ترین متحدین مردم ایران در مبارزه علیه ج.ا. است. آن تک بیت "دشمنی کور" از کجا سر درآورد, هنوز مشخص نیست. اساسی ترین نکته و مقوله ای که شما کاملا نادیده می گیرید جنبه های مذهبی و دینی در جامعه آمریکا است. دین و مذهب سرمایه داری و خدای سود آوری در آمریکا , دین و مذهب و خدایی است که نسل بشر و تمدن انسانی را به سوی انقراض می برد, اما شما هنوز اندر خم ج.ا. هستید. سیاستهای ضد محیط زیستِ جمهوری اسلامی زیست محیطی در ایران را از بین می برد. سیاستهای ضد محیط زیستِ دولت آمریکا زیست محیطی در جهان را تحت تاثیر قرار میدهد و از بین می برد. به نظر شما آیا می توان فرق های بین یک نیروی قراضهء منطقه ای و یک ابر قدرت جهانی را به رسمیت شناخت و در ارزیابی خویش در نظر گرفت؟

  • هوشنگ

    جامعهء آمریکا گامی دیگر به حکومت نظامی تمام عیار نزدیک شد. ترامپ ساعتی پیش اعلام کرد که (بر خلاف اصول قانون اساسی آمریکا) ارتش آمریکا را به شهرهای مختلف برای "غلبه" بر تظاهرات کنندگان خواهد فرستاد. طبق قانون اساسی آمریکا فرستادن ارتش به ایالتها وظیفه و مسئوليت فرمانداران ایالتها است و نه دولت فدرال یا رئیس جمهور. ترامپ, این دلقک ترین و بی عرضه ترین "رئیس جمهور" آمریکا, با سه بحران اساسی روبرو است: ۱) پاندامیک ویروس کرونا (که تا به حال در تاریخ جهان بی سابقه بوده است) و تا به حال ۱۰۵,۰۰۰ هزار آمریکایی را کشته است, ۲) ورشکستگی اقتصادی و بیکاری بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی, حدود ۲۵ % نیروی کار (بیسابقه ترین از دوران "رکود عظیم" دههء ۳۰), ۳) اعتراضات و تظاهرات بی سابقه در سراسر آمریکا علیه خشونت پلیس و نژادپرستی رایج در آمریکا در هفت روز اخیر (که بسیاری تظاهرات هفتهء اخیر را تنها آغازی برای یک "تابستان داغ و طولانی" مانند تظاهرات تاریخی ۱۹۶۸ می دانند). در مقابله با این بحران های اساسی ترامپ نه هیچ برنامه ای دارد و نه هیچ تصور اینکه چگونه حتی می تواند هیچکدام از آنان را تخفیف بخشد. تنها "راه" باقی مانده برای او دامن زدن بیشتر به بحران ها است و کوششی برای بسیج کردن پایه های ارتجاعی و نژاد پرست خود که در ۲۰۱۶ به او رای دادند. اما پر واضح است که اکثریت قریب به اتفاق جامعهء آمریکا (حتی بخشهایی از خود حزب جمهوریخواه) که قربانیان این سه بحران هستند, عکس المللی بسیار متفاوت از آنکه ترامپ مد نظر دارد خواهند داشت. آمریکا تابستانی داغ و طولانی در پیش خواهد داشت. که شاید بسیار مشابه باشد به تابستان ۱۹۶۸.

  • هوشنگ

    آیا بین کدهایِ موجود در گزارشِ تلویزیونِ " ایران اینترنشنال " از اعتراضات آمریکا با گزارش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ( به ویژه بخش خبری ۲۰:۳۰) از اعتراضات در ایران، تقاوتی پیدا می‌کنید؟ @sarkhatism

  • هوشنگ

    سلطنت‌طلب‌های ساکن آمریکا هم‌نوا با نژادپرست‌ها و جنگ‌طلبان، خواستار سرکوب آنتی‌فاشیست‌ها هستند. نیرویی که امروز به‌نام اپوزیسیون سرکوب آنتی‌فاشیست را تائید کند، برای آینده‌ی ایران رهاوردی بهتر از فاشیسم نخواهد داشت. یکی از دیگر مزایای پرداختن به اعتراضات در آمریکا، قطعی کردن مرزبندی با این قبیل نوچه‌های قدرت است. کپی برابر اصل همین‌ها نیز در تهران، معترضان را اغتشاش‌گر و اوباش می‌نامند و با اسم رمز امنیت ملی خواستار قلع و قمع کردن‌شان می‌شوند. #مرگ_بر_ستمگر_چه_شاه_باشه_چه_رهبر #ماله_کش @sarkhatism

  • باقر

    جناب هوشنگ! ظاهراً شما هم کلمات مرا به شکلی دیگر تکرار کردید، با یک تشر سلطنت طلبی به من! سلطنت‌طلبی یک نوعی از سرسپردگی است. و هر چیزی که آزادی یک انسان را محصور و محدود کند و انسان را سرسپرده کند افیون توده‌هاست حال این محدودیت دین باشد یا یک ایدئولوژی سکولار، فرقی نمی‌کند. اما فراموش نکنید، دشمنی کور با یک کشور و بدون در نظر گرفتن معادلات، از یک استبداد سلطنتی در طول 40 سال یک حکومتی فاشیستی دینی می‌سازد که از استالین هم بیرحم‌تر خواهد شد. اما در ژاپن تبدیل به فرصت و پیشرفت می‌شود.

  • قدرت برای از کار انداختن خشونت نژادی

    #سرخط : بیش از ۵۰ سال از زمانی که حزب پلنگان سیاه یکی از بندهای بیانیه‌ی ده‌ماده‌ای خود را به مطالبه‌ی پایان فوری خشونت پلیس و کشتار سیاه‌پوستان اختصاص داد می‌گذرد. اما جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا و دستاوردهای حقوقی/قانونی آن در توقف خشونت نژادیِ ساختاری ناتوان بوده است. در ویدیویی که دیروز از نیویورک منتشر شده می‌بینیم که دو ماشین پلیس معترضان را زیر می‌گیرند. تصاویری مشابه آنچه هرساله نمونه‌هایش را از اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه مشاهده می‌کنیم. تجربه‌ای جهانی که اثباتی است بر نابسنده بودن جنبش‌هایی که تنها برای دسترسی به مطالبات حقوقی و قانونی تلاش می‌کنند. ما به چیزی بیش از این‌ها نیاز داریم، به قدرتی برای متوقف کردن پلیس و از کار انداختن خشونت نژادی و تبعیض ساختاری ملیتی و قومیتی. @sarkhatism

  • ‏تارور نوا

    "‏تارور نوا" مجریِ دیلی‌شو: اگر از تماشای غارت فروشگاه‌ها احساس ناراحتی می‌کنید خود را جای سیاهانی‌‌ بگذارید که هرروز پیکرشان غارت می‌شود. زندگی (سیاهان و محرومین) را غارت کرده‌اید که آن‌ها پس از مدتها انتظار دست به غارت می‌زنند.

  • حکومت نظامی در حداقل در ۲۵ شهر آمریکا

    حکومت نظامی در حداقل در ۲۵ شهر آمریکا ▪️اردوی کار: پنج روز پس از جان باختن جورج فلوید که مامور پلیس زانویش را روی گردن او گذاشته بود، روز شنبه 10 خرداد شماری از شهرهای بزرگ آمریکا از جمله لس آنجلس، نیویورک، واشینگتن شیکاگو، میامی، سیاتل و آتلانتا شاهد ناآرامی و درگیری تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس بود. ▪️دست‌کم در 25 شهر آمریکا از جمله لس آنجلس، آتلانتا و فیلادلفیا مقررات منع آمد و شد اعلام شده است. در برخی از این شهرها معترضان خودروهای پلیس را به آتش کشیدند و برخی نیز ساختمان‌های دولتی و عمومی و مغازه‌ها را تخریب کردند. مثل پل حافظیه در تهران در سال 88 که ماشین نیروی انتظامی از روی تظاهرکنندگان رد شده بود، امروز یکشنبه 11 خرداد دو خودروی پلیس نیویورک در بروکلین روی جمعیت معترض رفتند. ▪️ترامپ، دیروز گفته بود: «ارتش ایالات متحده، آماده، مشتاق و تواناست و می‌تواند سریعاً برای ارائه کمک فراخوانده شود.» او معترضان را گروه‌هایی سازمان‌یافته و بی‌ارتباط به مرگ جورج فلوید خوانده بود. روحانی و خامنه ای نیز معترضان به گرانی قیمت بنزین را اشوب طلب و ایادی ضد انقلاب خوانده بودند. @ordoyekar

  • هوشنگ

    در سومین شب تظاهرات در مقابل کاخ سفید آتش بزرگی در نزدیکی کاخ سفید براه افتاده است. طبق گزارشات رسانه ها, دیشب در حین تظاهرات در مقابل و نزدیکی کاخ سفید, محافظین ترامپ وی را به یک پناهگاه زیر زمینی منتقل کرده بودند. بعید نیست که امشب نیز "رئیس جمهور" در پناهگاه زیر زمینی شب را به صبح برساند. انباشت و ترکیبی از بحران های کرونا, سقوط و انقباض اقتصادی و اکنون تظاهرات و اعتراضات شبانه روزی و سراسری در چهار گوشهء آمریکا, به قول رابرت رایش , یعنی پایان ریاست جمهوری ترامپ. فاتحه.

  • هوشنگ

    هیچ فرق اساسی بین پومپیئو و ظریف وجود ندارد. هر دو مذهبی, ضد زن و نژاد پرست هستند. پویا بختیاری انسانی آزاده و بی همتا بود. پویا بختیاری جان خود را نباخت تا به نامش از یک وزیر امور خارجهء به غایت ارتجاعی نقل قول آورده شود. چنین سوء استفاده از نام جان باختگان ما نهایت و ماورای وقاحت, گستاخی و بیشرمی است.

  • هوشنگ

    آقای باقر شما اگر کوچکترین آشنایی با تبهکاری ها و افتضاحات رژیم ترامپ داشتید, هیچ احتیاجی به "فرض کردن" در مورد آسیب شناسی های اجتماعی در آمریکا نداشتید. ۱۰۲,۰۰۰ هزار آمریکایی قربانی ندانم کاری ها و اشتباهات به غایت ابلهانهء ترامپ در مورد ویروس کرونا شده اند. ویروسی که ترامپ برای دو ماه فقط می گفت بخشی از "تبلیغات دمکراتها" علیه او می باشد. چنین ترکیبی از حماقت و وقاحت را فقط نزد آخوندها می توان پیدا کرد؟! سیاستهای جنایتکارانه ترامپ علیه مهاجرین و پناهجویان که دیگر هیچ. تصمیمات و سیاستهای به غایت ضد انسانی ترامپ در کردستان سوریه, یمن,...به جای خود. فرق ج.ا. و آمریکا در این است که ج.ا. عقدهء یک نیروی قوی منطقه ای شدن را داشت, که فعلا مشغول تو دهانی خوردن از مردم عراق, لبنان و سوریه است. اما آمریکا ابر قدرتی جهانی است که در حال افول است, اما سیاستهایش کماکان تمامی جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. در آمریکا نیز اتفاقا یک حکومت مذهبی و دینی قوی وجود دارد. نام این دین و مذهب سرمایه داری و خدای آنان سود آوری کوتاه مدت, به هر قیمت است. بدون اغراق خاستگاه تمامی مشکلات و آسیب شناسی های اجتماعی در جامعهء آمریکا به این دین و مذهب سرمایه داری (که نوع بسیار نژاد پرستانهء سرمایه داری نیز می باشد) و خدای سود آوری کوتاه مدت, به هر قیمت, باز می گردد. در بین ایرانیان نیز هیچکس بجز سلطنت باختگان * اینچنین برخورد شتر مرغی به ترامپ ندارد. که البته در اصل قضیه سلطنت باختگان * چندان ایرانی هم نیستند.

  • Pouya Bakhtiari

    در حالی که حکومت اسلامی به نقض حقوق معترضان و شلیک به قصد کشتن به آنها متهم است و هفته پیش دهها افغان را در رودخانه غرق کرد ، ظریف نوشت هم‌اکنون زمان آن فرارسیده که جهان علیه نژادپرستی قرار بگیرد!. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به توئیت ظریف، نوشت: «شما همجنس‌گرایان را اعدام می‌کنید، زنان را سنگسار می‌کنید و یهودیان را قلع و قمع می‌کنید....»

  • حقیقتگو

    نژادپرستی و ضرب وشتم وکشت وکشتارمردمان سیاه پوست امریکا ماقبل ازجنگ جهانی دوم به چنین وچنان شدن مابعد ازجنگ جهانی نبوده ونیست و بعد ازخاتمه جنگ جهانی دوم بعد وحشتناک ترو فاجعه بارتر به خودش گرفته است وچرا چنین شده است یکی ازدلایل اصلی اش اجازه ورود دادن به امریکا به اکثریت فاشیست های حامی و جنایتگرهیتلربود که توانستند با همان اهداف فاشیستی و نزادپرستی دوران هیتلر درامریکا هم ازادانه به ساخت وسازگروه های فاشیستی وافراطی دست راستی بپردازند زیراکه ازلحاظ اهداف نزادپرستانه و فاشیستی و سرمایه داری وسرمایه پرستی و تصاحب کره زمین همخوان و هم صدای فاشیست های سفید پوست امریکا بودند ..بیکاری و آواره گی وخانه بدوشی ومعتادی درجامعه سیاه پوستان امریکا که افسارگسیخته شده که تماما" باعث وبانی انهم سفید پوستان بوده اند سالهای سال است درسطح امریکا زبانه می کشد ...با مدرنیزه شدن کارخانه ها وتولیدات نتها سیه پوستان بیکارشده اند و ازهرگونه درامدمالی عاجزشده اند حتی درمواقع بیماری هم مورد حمایت بیمه ها قرارنمی گیرند - اتش به اختیارفاشیست های امریکا برعلیه سفید پوستان و مکزیک ها وغیره امری است که قانونگذاران سفید پوست با چشم بستن به انها داده اند ...درزندان ها امریکا بیش ازهفتاددرصدد سیاه پوستان و مکزیکی ها هستند وباید پرسید چه عاملی باعث زندان نشینی انها شده است ؟ ترامپ که ازخانواده فاشسیت آلمانی است که به امریکا مهاجرت کرده است نه با فاشیست ها امریکا ونه با فاشیست ها روسی و نه با فاشیست ها اروپائی مشکلی داشته دارد ومرزهای امریکا برروی انها بازبوده ومی باشد و ترامپ با مردمان سیاه پوست و مردمان امریکای جنوبی و مردمان مسلمان مشکل دارد که حالا مردمان چینی هم به انها اضافه شده اند...همانطور که ترامپ و انهم بطورعلنی برعلیه چین می تازد دست افراطیون امریکا برقتل وضرب وشتم مهاجران چینی درامریکا را بازگذاشته است ..لازم به یادآوری میدانم که هرفردی درامریکا برعلیه ظلم وستم سیه پوستان وهمچنین داشتن حق وحقوق بشری سیاه پوستان با سفید پوستان سخنی گفت به قتل رسیده است ...درآلمان درحال وحاضر هم فاشیست ها با حمایت قانون و ازادی آنچنانی به ضرب وشتم وتهدید وتوهین و کشت وکشتارمهاجران غیراروپائی مشغولند ..چندی پیش فاشیست المانی با شکیک گلوله به جمجمه های ده جوان خارجی انها را کشت و تنها به تظارهراتی انجامید و درفضای ویروس کرونا ماجرا خاتمه یافت ...درایران چگونه است تبعیض فاشیست وارانه حکومت چه برمردم کردستان وخرمشهرو سیستان وبلوچستان روا کرده ومی کند؟ تعجب تان نمیشود که احزاب فاشیستی المان ازحکومت خامنه ای دفاع می کند؟ جای بسی تعجب وتفکرهم دارد که یک فرد سیاه پوست که توسط پلیس فاشیست سفید پوست بقتل میرسد چه تظارهراتی را درامریکا موجب میشود ولی درایران نداآقاسلطان را درخیابان هدف گلوله قراردادند و افرادی هم زیرچرخ اتومبیل ها بقتل رسیدند ولی کجا تظاهرات مردمی ایران بخاطر انها ؟ تفاوتی بین حکومت فاشیست ها به رهبری ترامپ برای سفید پوستان و برعلیه سیاه پوستان با حکومت فاشیستی خامنه ای برای عجم ها و برعلیه مردم ایران می بینید؟

  • هوشنگ

    برتری سفیدها (White Supremacy) ایدئولوژی وارداتی مستعمرات چیان اروپایی به "جهان جدید" (مناطقی که امروزه ما آنها ر ابه نام آمریکای لاتین و آمریکای شمالی, اتازونی, می شناسیم) بود. در اغلب تحلیلها و گفتمان های سیاسی. فلسفی, این ایدئولوژی "برتری سفیدها" مقصر اصلی برای سیاستهای نژاد پرستانه دولتهای مختلف شناخته شده است, و به ندرت جایی صحبت از نقد اقتصاد-سیاسی این تاریخ و رژیم های نژاد پرست ناشی از آن به میان آمده است. بهترین, و شاید تنها استثناء در این میان, کتاب های تاریخ نگار سیاه پوست آمریکایی سدریک رابینسون است که مفهوم "سرمایه داری نژادی" (Racial Capitalism) یا "سرمایه داری نژاد پرستانه" را مطرح, تدوین و تدقیق کرده است. از این منظر تحلیل های خود مارکس نیز به خاطر اروپا-محوری بودنشان, و در نظر نگرفتن ساحت ها و ابعاد نژادی, جنسی,... در نظریه "انباشت سرمایه" مورد انتقاد قرار می گیرد. یکی از بهترین مقدمه ها بر نظریات سدریک رابینسون مقاله ای است از تاریخ نگار برجستهء آمریکایی رابین کِلی با عنوان: "منظور سدریک رابینسون از سرمایه داری نژاد پرستانه چه بود؟" شایان تذکر است که نشریهء "بررسی کتاب بوستون" مجموعه ای گرانبها از مقالاتی بسیار مطلع, تخصصی و نفیس در این مورد دارد. ?What Did Cedric Robinson Mean by Racial Capitalism Robin D. G. Kelley Boston Review January 12, 2017 ***

  • هوشنگ

    رابرت رایش, وزیر سابق کار در کابینهء کلینتون, و استاد اقتصاد در دانشگاه برکلی, مقاله ای در نشریه گاردین منتشر کرده است با عنوان: "آتش, طاعون, کشوری در جنگ با خود: ریاست جمهوری ترامپ پایان یافته است." در این مقال وی مطرح می کند که: "بیش از ۴۱ میلیون آمریکایی بیکار شده اند. طی هفته های آینده مهلت اخراج مستاجرانی که قادر به پرداخت کرایه خانهء خود نیستند به پایان می رسد. یک پنجم آمریکایی ها در این ماه قادر به پرداخت کرایه خانهء خود نبوده اند. بیمه های بیکاری در آخر ماه جولای به پایان می رسد. پاندامیک کرونا هیچ کاسته نشده و همچنان بدون انقطاع پیش می رود, اقتصاد کشور کماکان کاهش یافته, آب رفته و ذوب می شود, تمام کشور به خاطر خشونت پلیس ها در آشوب و هرج و مرج است, اما تنها کاری که ترامپ بلد است انجام دهد, و تنها عکس العمل اش به تمامی این مشکلات فقط تویت کردن است." این مقاله در خط آخر چنین خلاصه شده است: "او (ترامپ) دیگر رئیس جمهور نیست. هر چه زودتر ما نیز چنان با وی رفتار کنیم که رئیس جمهور نیست, برای همگان بهتر است." Fire, pestilence and a country at war with itself: the Trump presidency is over Robert Reich The Guardian Sunday May 31 ***

  • هوشنگ

    فیلسوف آمریکایی, استاد "کورنل وست" در مصاحبه ای پیرامون ناآرامی های اخیر در آمریکا گفت که: "آمریکا یک آزمایش اجتماعی شکست خورده است." وی اضافه نمود که: "منظور من این است که در تاریخ بیش از ۲۰۰ سال برای مردم سیاهپوست در آمریکا چیزی نبوده است غیر از شکست های آمریکا, اقتصادی که نتوانسته است برای مردمش زندگی مرفه و شایسته ای فراهم سازد. این دولت-ملت و نظام قانونی اش, سیستم عدالت-کیفی اش نتوانسته است حقوق و آزادی های مردم را فراهم و تضمین نماید." این استاد دانشگاه معتقد است که: "با جناح نئو لیبرال حزب دموکرات باید مبارزه نمود و با آنها سازش نمیتوان کرد." Cornel West: America Is A Failed Social Experiment, Neoliberal Wing Of Democratic Party Must Be Fought Real Clear Politics May 29, 2020 ***

  • باقر

    برای ما مردم ایران که روزانه دهها نفر توسط رژیم جمهوری اسلامی کشته می شوند و یا توسط سیاستهای تبعیض آمیز رژیم به کشتن داده می‌شوند، مرگ یک فرد در آمریکا شاید زیاد توجهی را به خود جلب نکند. فرض کنید در آمریکا، پلیس آمریکا پیر زنی را با بولدوزر بکشد، یا مثلاً شهروندانش را بدلیل اعتراض به وضع موجود از ناحیه سر هدف گلوله جنگی قرار دهد، یا مثلاً برای امنیت حکومت ترامپ مرزها را پر از مینهای پدالی کند و هر روز زنان و کودکان را با آن برای همیشه ناقص کند و بکشد. و یا فرض کنید رژیم آمریکا اجازه ندهد سیاهپوستان و شهروندانش از دیگر ادیان و سنی‌ها رئیس جمهور شوند، یا مثلاً نوریزاد آمریکا و 13 تن دیگر برای نوشتن یک نامه از ترامپ بخواهند که استعفاء دهد و ترامپ آنها در زندان کرده و هست و نیستشان را بر باد دهد. و یا نیروهای پلیس کولبرانی را برای لقمه نانی در شرق کشور سوخت قاچاق می کنند و یا در غرب کشور چایی و لاستیک ماشین وارد می کنند به گلوله ببندد. آنزمان احتمالاً کسی به حکومت مستقر در آمریکا نخواهد گفت نژادپرست! آنها بدان خواهد گفت حکومت جمهوری اسلامی آمریکا!

  • هوشنگ

    صحنه‌های زیر گرفتن مردم با ماشین پلیس، حضور خودروها و پیاده‌نظامِ سرکوب در کوچه‌ها یا صحنه‌ی شلیک به‌سمت پنجره‌ها برای مرعوب کردنِ کسانی‌که از سرکوب‌گران فیلم‌برداری می‌کنند برای ما در ایران کاملا آشناست. اما خوب نگاه کنید که این‌جا آمریکاست؛ نشانه‌ای قطعی بر این‌که وقتی طبقه‌ی مسلط احساس خطر کند، حقوق بشر و این‌طور شعارها دود می‌شود و به هوا می‌رود. مردم آمریکا شاید سال‌های سال بود که چنین توحشی را از سربازان خود ندیده بودند چرا که سربازان‌شان در عراق، افغانستان و ... مشغول خلق چنین وحشتی بودند و هر از گاهی هم هالیوود داستان قهرمانی‌شان را روانه‌ی سینما می‌کرد. حالا که رهبران آمریکا در خاک خودشان احساس خطر کرده‌اند و چنین می‌شود که می‌بینید.

  • هوشنگ

    [ #سرخط : سرکوب‌شدگان جهان بدون توجه به مرز و ملیت می‌توانند و باید، هم‌صدا و هم‌بسته باشند؛ البته متحد در برابر تمام اشکال ستم. جمهوری اسلامی، رژیمی که ظرف ۷۲ ساعت صدها معترض به حذف یارانه‌ی بنزین، ریاضت اقتصادی و فقر مطلق را به خاک و خون کشید، با چنین موضع‌گیری‌هایی فقط و فقط ماهیت پلید خود را بیش از پیش آشکار می‌کند. رژیمی که روزانه کارگران، زنان، کودکان کار، کرد و عرب و بلوچ را سرکوب می‌کند، حتی شایسته‌ی به زبان آوردنِ نامِ رانده‌شدگان در آمریکا یا هر جای دیگر جهان نیست. ما در برابر بازی‌های کثیف و پروپاگاندای متعفن رژیم حاکم مرعوب نمی‌شویم و ضمن دفاع از مردمان تحت ستم در جای جای جهان، مراتب نفرت خود را از این رژیم عوام‌فریب و شیاد رژیم اعلام می‌کنیم. ما نیز هم‌صدا با سوسیالیست‌های آمریکا که اردوغان را خطاب قرار دادند، به خامنه‌ای و کلیت رژیم ارتجاعیِ جمهوری اسلامی می‌گوئیم: ⚪️ Shut the fuck up, fascist @Sarkhatism

  • هوشنگ

    #سرخط : Shut the fuck up, fascist اعضای گروه سیاهان سوسیالیست آمریکا نسبت به توییت رجب طیب اردوغان در واکنش به قتل جرج فلوید در مینیاپولیس آمریکا، واکنش نشان دادند. اردوغان که از رویکرد نژادپرستانه و فاشیستی این شکنجه/قتل و تاثر همگانی آن به‌عنوان یکی از دردناکترین نشانگان بی‌عدالتی یاد کرده است، با واکنش فراوان کاربران مواجه شده است. آنها با درج کردن تصاویر و اسامی کسانی چون برکین الوان ۱۵ ساله، دیلک دوگان، مدنی ییلدریم و...که مشخصا با شلیک ماموران پلیس ترکیه کشته شدند، در کنار اسامی ابراهیم گوکچک، هلین بولک و مصطفی کوچاک (اعضای گروپ‌یوروم) سیاست‌های فاشیستی دولت اردوغان را مورد انتقاد قرار دادند. @Sarkhatism

  • هوشنگ

    یک الگوی ثابت که در چند روز اخیر تقریبا در تمامی شهرهای آمریکا تکرار شده است, صلح آمیز بودن تظاهرات در روز و به خشونت کشیدن آنها در شب است. در شهر دیترویت, بنا بر گزارش منابع محلی, هیچکدام از دستگیر شدگان برای آتش سوزی ساختمان ها از اهالی شهر نبودند و از مناطق دیگر به دیترویت آمده بودند. در برخی محله های سیاه پوست نشین ساکنین محله نگهبانی و محافظت از محلهء خود را به عهده گرفته اند و به اشخاص و افراد غریبه اجازهء ورود به محلهء خود در شب نمی دهند. سازمانهای مترقی محلی گروه های نژاد پرست, مانند ک.ک.ک. یا جریانات فاشیستی را مسبب و بانی این عملیات خرابکارانه میدانند. وزیر دادگستری آمریکا گروه های ضد فاشیستی مانند آنتی فا (Anti-Fa) و جریانات رادیکال چپ را متهم می داند. اما اظهارات رسمی دولتی در آمریکا چندان اعتباری ندارد و باور کردنی و قابل قبول نیست. در لوس آنجلس, دیروز بعد از ظهر اولین باری بود که در روز روشن تظاهرات به خشونت کشیده شد و چند ماشین پلیس به آتش کشیده شدند. دیشب برای دومین شب متوالی کاخ سفید از سوی بیش از هزار معترض محاصره شده بود و تعدادی سنگ, فشفشه های آتش بازی و کیسه های آشغال به داخل محوطه کاخ سفید پرتاب شد. چنین نوع تظاهرات شبانه در مقابل کاخ سفید در تاریخ آمریکا بی سابقه است و تا به حال هیچکدام از رئیس جمهور های آمریکا در کاخ سفید مستقیما هدف تظاهرات نبوده اند.