ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز پرالتهاب آمریکا: ترامپ در پناهگاه کاخ سفید

اعتراضات در آمریکا به خشونت پلیس که به مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست انجامید به ۱۵ ایالت سرایت کرد. پرزیدنت ترامپ از فرمانداران خواست معترضان را سرکوب کنند.

اعتراضات در آمریکا به خشونت پلیس که به مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست انجامید به ۱۵ ایالت سرایت کرد. پرزیدنت ترامپ از فرمانداران خواست معترضان را سرکوب کنند.

معترضان در واشنگتن – عکس توییتر معترضان، نمایی از یک فیلم شهروندی

روز پرالتهاب آمریکا. هزاران نفر از معترضان به خیابان‌های نیویورک رفتند، خودروها در بوستون در آتش خشم می‌سوزند و فروشگاه‌‌ها در فیلادلفیا غارت شدند. حادثه خطرناکی هم در مینیاپولیس اتفاق افتاد: یک کامیون به جمعیت تظاهرکنندگان زد و عده‌ای را زیر گرفت. معترضان اما موفق شدند کامیون را متوقف کنند و راننده را به زیر بکشند. پلیس مداخله کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در این میان در واشنگتن دی سی، در پایتخت معترضان مجدداً به سمت کاخ سفید روانه شدند. در اینجا هم پلیس با معترضان که شعار می‌دادند صلح بدون عدالت میسر نیست درگیر شدند. کانال‌های تلویزیونی صحنه‌های شورش و اعتراض در شهرهای آمریکا را به طور زنده پخش می‌کنند.

انتقال ترامپ به پناهگاه کاخ سفید

یک هفته بعد از آنکه جورج فلوید در مینیاپولیس زیر زانوی یک مأمور پلیس سفیدپوست به قتل رسید، ایالات متحده همچنان تاآرام است. سی ان ان گزارش داد که عوامل سرویس مخفی آمریکا با نزدیک شدن جمعیت معترضان به کاخ سفید، دونالد ترامپ و خانواده‌اش را به پناهگاه زیرزمینی کاخ منتقل کردند. از این پناهگاه برای حفاظت در مقابل حملات تروریستی احتمالی استفاده می‌شود. ترامپ توییت کرد: اخبار جعلی!

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گزارش سی ان ان تاکنون دست‌کم در ۴۰ شهر آمریکا از جمله در واشنگتن وضعیت اضطراری اعلام شده و این اقدامات زندگی بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان آمریکایی را تخت تأثیر قرار داده است. فرماندار ایالت آریزونا به مدت یک هفته منع آمد و شد شبانه اعلام کرده است. در ۱۵ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا و در واشنگتن گارد ملی فعال شده است.

نمی‌توانم نفس بکشم

پرزیدنت ترامپ روز گذشته (یکشنبه) گروه‌های چپ را متهم کرد که به اعتراضات دامن می‌زنند. رئیس جمهوری آمریکا در پیامی در توییتر اعلام کرد آنتیفا در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار می‌گیرد. ترامپ سندی برای ادعای خود ارائه نداد.

برخی گروه‌ها و فعالان آمریکایی زیر سقف آنتیفا برای مبارزه با فاشیسم گرد آمده‌اند. آنتیفا رهبری متمرکز ندارد. ترامپ پیش از این، در اوت سال گذشته اعلام کرده بود که ممنوعیت فعالیت آنتیفا در دستور کار کاخ سفید قرار گرفته است.

 جرج فلوید یک سیاه‌پوست آمریکایی بود که ۲۵ مه ۲۰۲۰ در مینیاپولیس بازداشت شد. چهار مأمور پلیس در بازداشت او مشارکت داشتند. یکی از مأموران زانوی خود را به مدت هفت دقیقه روی گردن او گذاشت و آنقدر فشار داد که فلوید زیر پاهای او جان داد. شهروندان این خشونت را در گوشی‌های همراه خود ضبط کردند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. شاهدان عینی در محل از پلیس خواسته بودند که به فلوید اجازه بدهد نفس بکشد. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند با این شعار: «من نمی‌توانم نفس بکشم.»

جو خواب‌آلود

در شب‌های گذشته هم اعتراضات در مینیاپولیس و در چندین شهر دیگر آمریکا از نیویورک در شرق تا لس‌آنجلس در غرب به خشونت کشیده شد. گارد ملی آمریکا اعلام کرده است که پنج هزار نفر از ۱۰ هزار نفر نیروی خود را برای سرکوب معترضان بسیج کرده است.

با گسترش شورش، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری در توییتر از فرماندهان ایالات خواست اعتراضات را قاطعانه سرکوب کنند. ترامپ نوشت معترضان «اغتشاش‌گرند. جهان ما را نگاه می‌کند و به شما و به جو خواب‌آلود می‌خندد.»

ترامپ از جو بایدن رقیب انتخاباتی خود و معاون پیشین اوباما به عنوان «جو خواب‌آلود» یاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا شیرازی

    تف سربالا! ▪️قبل از فروپاشی جمهوری اسلامی و سقوط آن، انزاجار از رسانه های دولتی بویژه رسانه میلی در ایران به حدی شدت یافته است که غیرقابل توصیف است. طوریکه ضرب مثل تف سربالا شاید بهترین توصیف وضعیت جمهوری اسلامی در عرصه سیاست تبلیغاتی اش باشد. ▪️به تعبیری روشن تر سیاست سرکوب جمهوری اسلامی در قیاس با رخدادهای اخیر در آمریکا، غیرقابل قیاس است. ▪️یکی از دوستان پیام زیر را در دنیای مجازی به اشتراک گذاشته بود؛ ۱۵۰۰نفر از مردم رو بخاطر یک اعتراض ساده کشتن و حتی به سنگ قبرشون هم رحم نمیکنن، بعد میان اینجا به دولت آمریکا و ماجراهای مینیاپولیس اعتراض میکنن. کاش یکی بهشون بگه اینکه فلان دولت وحشیگری کرده یا نکرده رو فقط انسانها میتونن اظهار نظر کنن، نه شمایی که هیچ بویی از انسانیت نبردی! ▪️سیاست تبلیغاتی جمهوری اسلامی نه تنها مشمزه کننده و اشاعه دهنده بی تفاوتی اجتماعی ست بلکه هدف اصلی آن تخریب خودآگاه و ناخودآگاه جمعی در ایران است. برای مقابله با چنین سیاستی، تقویت نافرمانی مدنی و حمایت همه جانبه از مبارزات صنفی کارگران، اعلام همبستگی با فعالان مستقل محیط زیست، خبررسانی در باره زندانیان سیاسی و عقیدتی، مخالفت با هرگونه سرکوب، تبعیض طبقاتی و جنسیتی و زن کشی، خبررسانی پیاپی در باره فساد ساختاری نهادهای ریز و درشت جمهوری اسلامی از اعم وظائف همه وجدان های آزاده، آزادی خواهان، سوسیالیست هاو نیروهای ملی است. تا همبستگی ملی، اجتماعی و طبقاتی در ایران به برگ و بار نشیند و گذر از جمهوری اسلامی ممکن گردد.