ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای دولتی لیبی کنترل یک شهر استراتژیک را در دست گرفتند

کنترل کامل شهر ترهونه در جنوب طرابلس به‌دست نیروهای دولت وفاق ملی لیبی نقطه عطفی در درگیری‌های این نیروها با «ارتش ملی» ژنرال حفتر از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون محسوب می‌شود.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی اعلام کردند که با شکست نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در شهر ترهونه کنترل کامل این شهر استراتژیک را در دست گرفتند.

پیشروی نیروهای وفادار به ارتش وفاق ملی در لیبی (Photo by Mahmud TURKIA / AFP)

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد قنونو، سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی جمعه ۱۶ خرداد / ۵ ژوئن گفت: «نیروهای ما با از بین بردن شبه‌نظامیان حفتر کنترل کامل شهر ترهونه را در دست گرفتند.»

ترهونه در ۸۰ کیلومتری جنوب طرابلس، پایتخت لیبی قرار دارد و تنها سنگر باقی مانده نیروهای «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر در غرب این کشور به‌شمار می‌رود. مرکز عملیات مرکزی نیروهای حفتر در غرب لیبی شهر ترهونه بود و این نیروها در ۱۴ ماه گذشته حملات متعددی را از این شهر به طرابلس انجام دادند.

به‌گفته قنونو نیروهای دولت وفاق ملی پس از ورود به شهر ترهونه از چهار جهت خود را به مرکز این شهر رساندند.

کنترل کامل شهر ترهونه در جنوب طرابلس به‌دست نیروهای دولت وفاق ملی لیبی نقطه عطفی در درگیری‌های این نیروها با «ارتش ملی» ژنرال حفتر از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون محسوب می‌شود.  نیروهای حفتر از آن زمان تلاش دارند تا طرابلس را از دست نیروهای دولتی خارج کنند.

در جنگ داخلی لیبی دولت وفاق ملی به‌رهبری فائز السراج، که از سوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته می‌شود به پشتیبانی ترکیه و قطر مقابل «ارتش ملی لیبی» ژنرال خلیفه حفتر، که از حمایت مجلس نمایندگان لیبی و پشتیبانی روسیه، فرانسه، مصر و امارات متحده عربی برخوردار است، می‌جنگد.

فائز السراج روز جمعه پس از تصرف شهر ترهونه تأکید کرد که دولت وفاق ملی آماده گسترش چیرگی خود بر تمام خاک لیبی است.

درگیری‌های ماه‌های اخیر در لیبی شاهد دخالت‌های بیشتر قدرت‌های خارجی بوده است. افزایش پشتیبانی نظامی ترکیه این امکان را برای نیروهای دولت وفاق ملی فراهم کرده است که موفقیت‌هایی را ثبت کنند.

دولت وفاق ملی لیبی ۲۹ اردیبهشت / ۱۸ مه اعلام کرد که پایگاه هوایی الوطیه، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های استراتژیک تحت سیطره نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در غرب را از دست این نیروها خارج کرده است.

از چهارشنبه ۱۴ خرداد / ۳ ژوئن نیز نیروهای دولت وفاق ملی پی در پی پیروزی‌های جدیدی را اعلام کرده‌اند، از جمله تصرف فرودگاه بین‌المللی طرابلس که از سال ۲۰۱۴ از خدمات خارج شده بود؛ کنترل کل پست‌های مرزهای اداری طرابلس بزرگ؛ و اکنون تصرف ترهونه.

احمد المسماری، سخنگوی نیروهای خلیفه حفتر روز گذشته (پنج‌شنبه) بدون آن‌که پیروزی‌های جدید نیروهای دولتی در حومه طرابلس را تأیید کند از «صف‌آرایی مجدد» نیروهای خودی در خارج از طرابلس خبر داد.

او از «ابتکار عمل بشردوستانه با هدف جلوگیری از ریختن خون مردم لیبی» سخن گفت و اطمینان داد که تصمیم برای صف‌آرایی مجدد پس از «پذیرش فرمان نظامی برای شرکت در کمیته نظامی تحت حمایت سازمان ملل» صورت می‌گیرد.

سازمان ملل شامگاه دوشنبه ۱۲ خرداد / یکم ژوئن اعلام کرد پس از هفته‌ها درگیری شدید در حومه طرابلس، طرفین درگیر موافقت کرده‌اند تا گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند. چهارشنبه ۱۴ خرداد / ۳ ژوئن سازمان ملل از ازسرگیری مذاکرات در ژنو خبر داد.

این مذاکرات از سه ماه پیش تاکنون متوقف شده است و در آن از هر طرف پنج نفر شرکت دارند. هدف مذاکرات ایجاد آتش‌بس است و تمامی تلاش‌های گذشته برای برقراری آتش‌بس به شکست انجامیده است.

از آوریل ۲۰۱۹ که حملات نیروهای ژنرال حفتر برای فتح طرابلس آغاز شد صدها نفر، از جمله شمار زیادی غیرنظامی در خشونت‌ها کشته  و حدود ۲۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل، از ماه آوریل تا پایان ماه مه «طرف‌های متخاصم مرتکب جنایت‌های جنگی و سایر موارد نقض حقوق بشر شده‌اند و غیرنظامیان بهای آن را می‌پردازند».

عفو بین‌الملل نسبت به انتقام‌جویی‌های علیه غیرنظامیان مرتبط با اردوگاه‌های رقیب هشدار داد و از ترکیه ، روسیه و امارات خواست تا «نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد لیبی را متوقف كنند».

با ادامه‌دار شدن مناقشات خشونت‌بار در لیبی، کشورهای خارجی طرفین درگیر را به تسلیحات پیشرفته‌تری تجهیز می‌کنند. فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا ۶ خرداد / ۲۶ مه در بیانیه‌ای ادعا کرد که روسیه دست‌کم ۱۴ جت جنگی را به یک پایگاه هوایی نیروهای حفتر در مرکز لیبی فرستاده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.