ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استخدام ۸۹ روزه مهندسان پزشکی آنها را در آستانه بیکاری قرار داده است

در حالی که ویروس جدید کرونا همچنان در ایران گسترش دارد و تا مدت‌ها نیز می‌تواند باقی بماند، مهندسان پزشکی با قرارداد‌های استخدام ۸۹ روزه همچون پرستارانی که چنین قراردادهایی دارند، بیکار می‌شوند.

زمانی که شیوع ویروس جدید کرونا در ایران آغاز شد یکی از مشکلات در بیمارستان‌ها کمبود کادر پزشکی و پرستاری بود. وزارت بهداشت از جمله مهندسان پزشکی و پرستاران را با قراردادهای موقت ۸۹ روزه استخدام کرد اما اکنون با وجودی که کرونا همچنان در ایران گسترش دارد و چندین شهر در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند این مهندسان پزشکی و پرستاران با پایان یافتن قراردادهای خود بیکار می‌شوند.

بخش ویژه کرونا در بیمارستان بقیة الله - عکس: محمد محسنی فر

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قرارداد‌های استخدام ۸۹ روزه داد مهندسان پزشکی را درآورده است و آن‌ها در آستانه بیکاری قرار دارند.

شماری از پرستاران و مهندسان پزشکی مخالفت خود با قرارداد‌های ۸۹ روزه ابراز کرده‌اند، چرا که پس از مبارزه با ویروس کووید۱۹ بیکار خواهند شد در حالی که جانشان را برای نجات بیماران به خطر انداخته بودند.

احمد مسلمی، رئیس هیئت ‌مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی ایران با بیان این‌که پس از شیوع کووید۱۹ مهندسان پزشکی نیز همچون پزشکان و پرستاران در خط مقدم مقابله با این ویروس حضور داشتند، گفت: «مقرر شده بود که شماری از پزشکان، پرستاران و مهندسان پزشکی و سایر گروه‌های مورد نیاز در دوران کرونا استخدام شوند چرا که نیاز به کادر درمان افزایش چشمگیری داشت و در همین زمینه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شماری از مهندسان پزشکی وعده استخدام قراردادی یا شرکتی دادند و مهندسان پزشکی هم با این وعده‌ها شروع به کار کردند و پس از این‌که مدتی از خدمت‌رسانی به بیماران گذشته بود، قرارداد‌هایی که به دست مهندسان پزشکی رسید، ۸۹ روزه بود، این در حالی است قول استخدام شرکتی و قراردادی داده بودند و این به لحاظ اخلاقی درست نیست.»

به‌گفته مسلمی مهندسان پزشکی دستگاه‌های آلوده به ویروس کووید۱۹ و صدها ونتیلاتور را سرویس و تعمیر می‌کردند و به دلیل تماس مستقیم با دستگاه‌ها جان‌شان در خطر بود.

او افزود: «تاکنون حداقل ۱۴ نفر از مهندسان پزشکی درگیر کرونا و بستری شدند و انتظار این است که حقوق و مزایایی که در قالب پاداش یا بودجه‌هایی کرونایی در نظر گرفته شده بود، پرداخت شود اما متأسفانه حق و حقوق مهندسان پزشکی مثل سایر گروه‌ها پرداخت نشده است.»

رئیس هیئت ‌مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی ایران اظهار امیدواری کرد که وزارت بهداشت حق و حقوق مهندسان پزشکی را پرداخت کند و مهندسان پزشکی همچون سایر گروه‌ها به صورت قراردادی یا شرکتی جذب شوند.

یکی از مهندسا ن پزشکی در استان گیلان که نام او منتشر نشده، گفته است که در این استان تنها ۳ نفر از مهندسان تجهیزات پزشکی استخدامی هستند و تقریباً همه بیمارستان‌ها با مهندسان پزشکی طرحی فعالیت می‌کردند.

به‌گفته او، در حالی‌که طرح گروه آن‌ها به پایان رسیده بود چند ماهی بدون حقوق کار خود را ادامه دادند و در فروردین سال جاری وزارت بهداشت به آن‌ها اطلاع داد که قراردادهای‌شان مانند نیرو‌های پرستاری ۸۹ روزه است اما در این مدت هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند و نمی‌دانند که استخدام خواهند شد یا بیکار.

این گروه از مهندسان پزشکی قراردادهای ۸۹ روزه‌شان رو به پایان است و هنوز از میزان حقوق و بیمه کاری خود خبر ندارند.

این مهندس پزشکی گفت: «مسئله این است که ما خبر نداشتیم که قرارداد ما ۸۹ روزه است به ما وعده جذب دادند و گفتند مجوز جذب صادر شده است و شرط جذب و عقد قرارداد این است که در بحران کرونا فعالیت داشته باشید و بعد از مدتی ما متوجه شدیم که قرارداد ما ۸۹ روزه است.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت پیش از این گفته بود: «زمانی قرار شد کسانی که اشتغال نداشتند در قالب قراردادهای ۸۹ روزه به‌کار گرفته شوند. این قراردادها کاملاً قانونی است اما به لحاظ حقوقی هیچ الزامی برای تمدید آن وجود ندارد و پس از اتمام ۸۹ روز طرفین می‌توانند دیگر با یکدیگر همکاری نکنند.»

به‌گفته جهانپور تمدید این قراردادها در حدود اختیارات وزارت بهداشت نیست و نیازمند مجوزهای خود از مراجع مربوطه است.

او با بیان این‌که «هیچ‌کس در قرارداد ۸۹ روزه اخراج نمی‌شود»، افزوده بود که این قرارداد در صورتی که شرایط برای ادامه همکاری وجود داشته باشد ادامه خواهد یافت، «اما هیچ‌کس قول خاصی به فرد خاصی نمی‌تواند بدهد».

از آغاز شیوع کووید۱۹ در ایران بیش از ۱۰ هزار نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا و ۱۱۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

پیش از این نیز پرستارانی که قراردادهای‌شان ۸۹ روزه بود و در خطر بیکاری قرار داشتند بارها در چند شهر ایران از جمله در گیلان دست به گردهمایی‌های اعتراضی زده‌اند. پرستاران به قراردادهای ۸۹ روزه و تعویق مزدها و شدت کار اعتراض کردند.

پرستاران و مهندسان پزشکی با قراردادهای موقت در حالی بیکار می‌شوند که براساس گزارش‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و استان‌های هرمزگان، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.