ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان از «توافق» با ترامپ در مورد لیبی خبر داد

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید پس از تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، «دوره جدیدی» در لیبی آغاز خواهد شد. او گفت با پوتین نیز درباره لیبی گفت‌وگو خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان اعلام کرد که با دونالد ترامپ به توافق‌هایی دست یافته است که می‌تواند «دوران جدیدی» را لیبی رقم بزند. اردوغان گفت با پوتین نیز درباره لیبی گفت‌وگو خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

ترکیه از دولت شناخته ‌شده بین‌المللیِ فائز السراج، موسوم به دولت وفاق ملی پشتیبانی می‌کند. نیروهای دولت وفاق ملی طی هفته‌های اخیر حمله نیروهای ژنرال حفتر به نام «ارتش ملی» به طرابلس پایتخت لیبی را دفع کرده و مواضع استراتژیک آن‌ها را به تصرف خود در آوردند.

در حالی که آمریکا رسماً از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می‌کند، متحدان واشنگتن، شامل مصر، امارات متحده عربی، فرانسه، و عربستان سعودی، و همچنین روسیه از نیروهای ژنرال حفتر پشتیبانی می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به شبکه تی‌آر‌تی این کشور درباره تماس تلفنی خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت: «پس از تماس تلفنی با ترامپ درباره روند انتقالی لیبی، ممکن است دوره جدیدی میان ایالات متحده و ترکیه آغاز شود.»

او با بیان این‌که «ما طی تماس خود به برخی توافق‌ها دست نیافتیم» به «یک اقدام احتمالی» از سوی دو کشور اشاره کرد اما جزئیاتی درباره آن ارائه نکرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است که ترامپ و اردوغان درباره جنگ در لیبی، سوریه و منطقه وسیع شرق مدیترانه بحث کرده‌اند، اما این بیانیه نیز جزئیاتی در این‌باره ارائه نکرد.

حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی به تغییر تعادل نیروها در این کشور کمک کرده است. هفته گذشته، نیروهای دولت وفاق ملی کنترل فرودگاه طرابلس را به دست گرفتند و شهر ترهونه در ۸۰ کیلومتری جنوب طرابلس، تنها سنگر باقی مانده نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در غرب این کشور را به‌طور کامل تصرف کردند.

روز یکشنبه ۱۸ خرداد / ۷ ژوئن، نیروهای دولتی با خودداری از پذیرش طرح آتش‌بس پیشنهادی مصر، حملات هوایی به شهر راهبردی سرت را آغاز کردند.

مصر افزون بر طرح آتش‌بس تشکیل یک شورای رهبری منتخب در لیبی را پیشنهاد داده بود. روسیه و امارات متحده عربی، حامیان دیگر ژنرال حفتر از این پیشنهاد استقبال کردند. اما اردوغان گفت نیروهای دولتی به جملات خود برای تصرف شهر ساحلی سرت و پایگاه هوایی جفره در جنوب در یک منطقه استراتژیک و نفت‌خیز لیبی ادامه خواهند داد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «اکنون هدف این است که کل منطقه سرت را به دست بگیریم و آن را عملیاتی کنیم. این مناطق چاه‌های نفت ندارند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند.»

شهر سرت در ماه ژانویه و به‌دنبال تغییر موضع شمار زیادی از نیروهای محلی، تقریباً بدون هیچ مقاومتی به دست نیروهای حفتر افتاد.

اردوغان همچنین گفت درباره نقش مسکو در لیبی و ارسال ۱۹ هواپیمای جنگنده روسی به این کشور برای کمک به نیروهای حفتر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

در همین حال، سه‌شنبه ۲۰ خرداد / ۹ ژوئن، ، ساعاتی پس از ازسرگیری فعالیت میدان نفتی الشراره، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که یک فرد مسلح پس از ورود به این میدان نفتی از ادامه فعالیت کارکنان آن جلوگیری کرد.

شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این فرد از کارکنان خواسته است تا از دستور داده شده برای ازسرگیری تولید در این میدان نفتی پیروی نکنند.

بیش از چهار ماه بود که تولید میدان نفتی الشراره متوقف شده بود اما روز یکشنبه گذشته بخشی از تولید آن ازسر گرفته شد. از سرگیری‌ تولید این میدان‌ها پس از عقب‌نشینی نیروهای خلیفه حفتر، آغاز شد.

نیروهای حفتر در ماه ژانویه چند پایانه بزرگ نفتی در شرق لیبی و میدان‌های نفتی جنوب این کشور را محاصره کردند و از آن زمان اقتصاد این کشور دچار بحران شده است.

تأسیسات نفتی الشراره با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بزرگترین میدان نفتی لیبی است. دو مهندس این میدان نفتی به شبکه الجزیره گفته‌اند که تولید در این میدان بار دیگر متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.