ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخلف ساختمانی رییس دادگستری خراسان رضوی: «ده‌ها هزار پرونده مشابه وجود دارد، من هم یکی»

هم‌زمان با رو شدن پرونده تخلف رییس دادگستری خراسان رضوی، ابراهیم رییسی در دیدار با مسئولان مجامع قضایی استان فارس اعلام کرد «تنها یک درصد در مجموعه قضایی کشور تخلف وجود دارد.»

غلامعلی صادقی، رئیس دادگستری خراسان رضوی در واکنش به افشا شدن پرونده تخلف ساختمانی خود در بلوار رضای مشهد اعلام کرد ده‌ها هزار پرونده تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد، این پرونده هم یکی مانند سایر پرونده‌های تخلف محسوب می‌شود.

غلامعلی صادقی، رئیس دادگستری خراسان رضوی

به‌نوشته خبرگزاری فارس، صادقی در ادامه گفته است: «ساخت و ساز این ملک را به پیمانکار واگذار کرده‌ام و او به من گفته که پرونده این ملک به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شده است.»

این مقام قضایی در ادامه اعلام کرده که پرونده این تخلف به او «ارتباطی ندارد» و از جزییات پرونده بی‌اطلاع است چرا که «کار دست پیمانکار است و هنوز قراردادی را که داشته‌ایم تسویه حساب نکرده‌ایم.»

بر اساس گزارش ها، ملک شخصی غلامعلی صادقی در بلوار رضا مشهد دارای تخلفاتی مانند طبقات اضافه، پیشروی طولی، عدم رعایت عقب نشینی جانبی و خلاف ضابطه تراکمی دارد که بر اساس قانون شهرسازی باید مشمول ماده ۱۰۰ و تخریب یا جریمه سنگین شود.

محمدرضا حسین نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد اما در واکنش به مسأله افشا شدن پرونده تخلفات ساختمانی رییس دادگستری خراسان رضوی، بدون اینکه اشاره دقیقی به جزییات و نحوه رسیدگی به این پرونده کند، اعلام کرده است: «ما کلیه پرونده‌ها را یکسان پاسخ می‌دهیم و هیچ استثنائی بین رییس کل دادگستری و مسوولان دیگر با مردم عادی وجود ندارد، قانون ما برای همه یکسان است و روالی که برای این ملک طی شده قانونی است.»

غلامعلی صادقی که پیش‌تر و در زمان ریاستش بر دادستانی عمومی و انقلاب مشهد، اختیارات خود را تنها «یک بند انگشت» کمتر از اختیارات خداوند عنوان کرده بود، روز ۲۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد که «طبق تاکیدات رییس قوه قضاییه»، در مبارزه با فساد «هیچ خط قرمزی» ندارد.

هم‌زمان با رو شدن پرونده تخلف رییس دادگستری خراسان رضوی، ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، روز پنج‌شنبه ۲۲ خردادماه، در دیدار با مسئولان مجامع قضایی استان فارس اعلام کرد «تنها یک درصد در مجموعه قضایی کشور تخلف وجود دارد.»

این ادعای رییس قوه قضاییه در حالی مطرح می‌شود که براساس اعتراف رسول قهرمانی، قاضی دادگستری و نماینده دادستان تهران، میزان حقوق و مزایای قضات یکی از عوامل وجود فساد قضایی است و برخی افراد واسطه‌گر توانسته‌اند تعداد قابل توجهی از قضات را تطمیع کرده و سبب اعمال نفوذ شوند.

قهرمانی همچنین در نخستین نشست تخصصی کارگروه پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی در روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه، اعلام کرده است که در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی، طرح‌نامه‌ای آماده شده که در آن با استفاده از مطالب و آثار تولید شده در زمینه فساد، موضوعات جزئی و دقیقی جهت نگارش طرح پیشگیری و مبارزه با فساد قضایی تدارک دیده شده است.

از سوی دیگر و پس از افشا شدن پرونده فساد مقامات ارشد قضایی از جمله اکبر طبری و همدستانش در روزهای اخیر، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه ۲۰ خردادماه، در بیست و هفتمین نشست مطبوعاتی خود صریحا در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که قوه قضائیه اسامی قضات فاسد را اعلام عمومی نمی‌کند.

اسماعیلی در این نشست همچنین وقوع جرم و فساد در قوه قضائیه را «یک حادثه و استثنا» قلمداد کرده بود.

این تلاش اسماعیلی برای پنهان نگاه داشتن ابعاد پرونده‌های فساد در قوه قضائیه در حالی‌ست که تنها کمتر از دو سال پیش از این، اکبر طبری که اکنون به‌عنوان یکی از اختلاس‌گران میلیاردی در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفته، معاونت اجرایی قوه قضائیه را بر عهده داشت و به‌عنوان پرنفوذترین چهره قوه قضاییه در حدود ۲۰ سال اخیر شناخته می‌شد.

اکبر طبری در حالی در ۲۰ سال اخیر سمت‌های کلیدی در قوه قضاییه را بر عهده داشته که بنا بر اعلام رسانه‌ها، هیچ‌گونه تحصیلاتی در رشته حقوق یا علوم قضایی نداشته است.

در نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات طبری و همدستانش در قوه قضاییه که روز ۱۸ خرداد برگزار شد، او متهم شد در طی ۲۰ سال، در پرونده‌های کلان اقتصادی اعمال نفوذ کرده و طبق گفته نماینده دادستان، «اقدامات مجرمانه وسیعی» را رقم زده است.

در جریان رسیدگی به پرونده اکبر طبری همچنین مشخص شد حسن نجفی، متهم ردیف دوم این پرونده با دستگیری متهم اصلی، به خارج از کشور متواری شده است.

نجفی متهم به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری و پرداخت رشوه به غلامرضا منصوری، قاضی وقت اجرایی لواسان به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو است.

غلامرضا منصوری، بازپرس سابق دادسرای کارکنان دولت و فرهنگ و رسانه نیز پس از افشای فساد در قوه قضاییه از کشور خارج شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح.ج

    این ... صادقی فقط ۱۳۰ هزار سهامدار و خانواده آنها را بمدت ده سال در پدیده فشل کرد از جمله خودم . من که مال باخته پدیده هستم کف پای پهلوان را میبوسم و جالبه مالی را که به زور از پهلوان گرفت و خورده آن را داد به هیچ کس از جمله خودم وفا نکرد . فقط ۳۰ هزار نفر مشغول بکار بودند . اگر هرکس ۲ نفر هم پوشش خانواده آنها باشد . ۶۰ هزار نفر را بیکار کرد بطور مستقیم

  • مرتضی

    جلوه دیگری از عدالت در قوه قضاییه ابراهیم رییسی حفاظت اطلاعات دادگستری خراسان رضوی ، از وکیلی که اسناد تخلف ساختمانی غلامعلی صادقی رییس دادگستری خراسان رضوی را افشا کرده بود ، به حفاظت اطلاعات مرکز وکلا شکایت کرده است ***

  • طاهر

    درسته اين هم يك پرونده از صدها پرونده است ،اما از طرف كسي صورت گرفته كه خودش بايد مچ خلافكاران را بگيرد و ميگويد مطلع هم نبوده،چه پيمانكار فداكاري هم داشته كه تخلفاتی مانند طبقات اضافه، پیشروی طولی، عدم رعایت عقب نشینی جانبی و خلاف ضابطه تراکمی را به سود كارفرما و با مسئوليت خود بدون اطلاع كارفرما انجام داده. حالا جريان را اين طور بازگويي كنيم: دادستان جانشين خداومجري قانون ميگويد كردم كه كردم من هم مثل بقيه، بعد علاوه برتخلفش فريبكاري هم ميكند و خودش را بي اطلاع از مفاسد كه فقط سودش در جيب اوست جلوه ميدهد و پيمانكار را خرج ميكند. بهتر بود ميگفت : ما در قوه قضائيه از اينجور استثناها زياد داريم من هم يكي،اين را همه ميپذيرند و دفاعي قابل قبول بود.