ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب در نیشکر‌ هفت‌تپه

مدیران مجتمع نیشکر هفت‌تپه به اختلاس یک و نیم میلیارد دلار ارز متهم‌اند اما کارگران از ابتدای سال حقوق نگرفته‌اند و دفترچه بیمه‌شان تمدید نشده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه ۲۶ خرداد در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد، نپرداختن حق بیمه و با خواست لغو خصوصی‌سازی شرکت اعتصاب کردند. آن‌ها پس از راهپیمایی در محوطه شرکت، مقابل دفتر مدیریت تجمع کردند.

تجمع ۲۸ آبان ۹۸ کارگران نیشکر هفت‌تپه مقابل فرمانداری شوش- عکس: آرشیو

کارگران از ابتدای سال جاری دستمزد نگرفته‌اند. دفترچه‌های درمانی کارگران به دلیل نپرداختن حق بیمه کارفرما تمدید نشده است. گروهی از کارگران این شرکت که مشمول بازنشستگی هستند نیز به دلیل نپرداختن حق بیمه سهم کارفرما هنوز بازنشسته نشده‌اند. این در حالی است که مدیران این شرکت به اختلاس حدود یک و نیم میلیارد دلار ارز متهم‌اند و دادگاه مدیرعامل، یک عضو هیات مدیره و دادگاه ۱۷ تن از سهامداران این شرکت به اتهام اختلاس، رشوه‌دهی و فروش غیرمجاز ارز در جریان است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرده است کارگران تمام بخش‌های هفت‌تپه در اعتصاب امروز شرکت کرده‌اند.

چند روز پیش کارفرما فیش حقوق فروردین کارگران را با حذف مزایای شغلی صادر کرد. کارگران فیش‌‌های حقوقی را پس فرستادند و خواستار پرداخت کامل ملحقات مزدی شدند. روابط عمومی شرکت در توضیح حذف مزایای کارگران از فیش حقوقی به رسانه‌گفت شرکت با مشکلات مالی روبروست.

کارگران می‌گویند خود و خانواده‌هایشان در مراجعه به بیمارستان و پرداخت هزینه‌های درمانی با مشکل مواجه شده‌اند. آن‌ها می‌گویند اداره تامین اجتماعی قصد دارد با تمدید نکردن دفترچه بیمه کارگران، مدیریت شرکت را برای دریافت طلب خود زیر فشار بگذارد و کسی نیست تا به مطالبات ما رسیدگی کند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. نحوه واگذاری این شرکت از همان ابتدا بحث‌انگیز بود. از زمان واگذاری این شرکت صحنه اعتراض و اعتصاب کارگران نسبت به سوء مدیریت، تحمیل قراردادهای غیرعادلانه به کارگران، بدی شرایط کار، تعویق مطالبات و خصوصی‌سازی شرکت است. بیش از ۱۰۰ کارگر این مجتمع به جرم اعتراض به شرایط کار احضار و بازداشت شده‌اند. اسماعیل بخشی و محمد خنیفر دو تن از نمایندگان کشور علاوه بر تعقیب قضایی و امنیتی از محل کار خود نیز اخراج شده‌اند.

دادگاه دو تن از اعضای هیات مدیره نیشکر هفت‌تپه از جمله امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت، به اتهام «سردستگی سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» هم‌اکنون در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی در جریان است. ۱۷ تن از سهام‌داران شرکت نیز از متهمان این پرونده هستند که بنا به اظهارات مقامات قضایی، حدود یک و نیم میلیارد دلار ارز دولتی را به نام نیشکر هفت‌تپه دریافت و در بازار آزاد به فروش رسانده‌اند.

در جریان دادگاه اسامی مسئولان استانی و کشوری به میان آمد که گفته می‌شود از امید اسدبیگی، رشوه گرفته و از او حمایت کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.