ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلار ۲۰ هزار تومانی: به کام بورس، به زیان کارگران

با ورود دلار به کانال ۲۰ هزار تومان، بورس تهران ناگهان ۴۰ هزار واحد رشد کرد. در همان حال ۳۰ تا ۴۰ درصد از قدرت خرید مردم از جمله کارگران کاسته شد.

با ورود دلار به کانال ۲۰ هزار تومان، نقدینگی در قالب سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار بورس متمایل شد و بورس تهران ناگهان ۴۰ هزار واحد رشد کرد. در همان‌حال با هر موج گرانی ارز، ۳۰ تا ۴۰ درصد قدرت خرید مردم از جمله کارگران و تهی‌دستان کاهش می‌یابد و سبد هزینه‌های خانوار دست‌کم یک میلیون تومان گران‌تر از قبل می‌شود. تا پایان سال چه بر سر سفره‌های خالی طبقه‌ کارگر می‌آید؟

رشد نرخ ارز و همگام با آن پیشروی تورم موجب کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بسیاری از بازارها شده است. اصناف و فروشندگان در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متمایل شده‌اند. (عکس شاتر استاک)
رشد نرخ ارز و همگام با آن پیشروی تورم موجب کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بسیاری از بازارها شده است. اصناف و فروشندگان در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متمایل شده‌اند. (عکس شاتر استاک)

به کام بورس

همزمان با ورود دلار به کانال ۲۰ هزار تومان بورس اوراق بهادار تهران در دومین روز از تابستان سال ۹۹ بار دیگر رکورد زد و شاخص کل به کمک افزایش بی‌امان دلار و ورود نقدینگی مسیر خود را با صعود بیش از ۴۰ هزار واحد (معادل ۳,۱۳ درصد) تا مدار یک میلیون و ۳۴۱ هزار ادامه داد.

ارزش معاملات خرد بورس تهران (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) نیز به ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن ۹ میلیارد و ۲۵۶ میلیون ورق سهم و اوراق بهادار بود. در همان حال رشد نرخ ارز و همگام با آن پیشروی تورم موجب کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بسیاری از بازارها شده است. اصناف و فروشندگان در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متمایل شده‌اند.  

یک روز قبل از ورود دلار به کانال ۲۰ هزار تومان هیأت دولت با تصویب افزایش ۲۶ درصدی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی و افزایش مشابه ۲۶ درصدی دستمزد کارگران، پرونده دستمزد سال ۹۹ را بست. این افزایش برای «حداقل‌بگیران» در نظر گرفته شد. مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره تأثیر موج گرانی دلار بر دستمزد کارگران می‌گوید:

«افزایش نرخ ارز در ایران به دلیل نقش عمده و تأثیرگذاری که بر سایر متغیرهای اقتصادی دارد، یک محرک بسیار جدی برای تورم است و رها شدن آن که به نظر می‌آید یا عمداً یا از روی بی‌اختیاری یا ناچاری رها شده، تورم را به صورت لجام‌گسیخته افزایش خواهد داد و این یعنی اینکه سفره فرودستان و کارگران بیش از گذشته خالی خواهد شد، به خصوص کارگرانی که علیرغم کار کردن، همچنان محروم و فرودست هستند.»

به یک معنا دلار ۲۰ هزار تومانی با کاهش قدرت خرید مردم به «متوسط‌زدایی از اقتصاد» شتاب می‌دهد: لایه‌های متوسط جامعه به اقشار محروم می‌پیوندند و محرومان هم فقیرتر از قبل می‌شوند.

به زیان کارگران

اوایل خرداد سال جاری  بانک مرکزی در بیانیه‌ای چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام کرد. بر این اساس، هدف نرخ تورم در یک بازه زمانی یک‌ساله، ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ واحد درصد تعیین شد. با این حساب، طبق پیش‌بینی بانک مرکزی ایران، تورم در سال ۹۹ بین ۲۰ تا ۲۴ درصد خواهد بود. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران شامگاه یکشنبه در شبکه خبر اعلام کرد که افزایش قیمت دلار تأثیر چندانی در تجارت خارجی که از طریق سامانه نیما با دلار ۱۶ هزار تومانی انجام می‌شود نخواهد داشت. همتی اما درباره تأثیر گرانی دلار در معیشت مردم سکوت کرد. علاوه بر بحران‌های سیاسی، بی‌انضباطی مالی دولت و کسری بودجه، شوک‌های ارزی، انباشت نقدینگی و مشکلات ناشی از تحریم از مهم‌ترین دلایل رشد تورم در اقتصاد ایران است. انتظار می‌رود که دامنه تورم به دو برابر آنچه که بانک مرکزی هدف‌گذاری کرده افزایش یابد. نکته اینجاست که مبنای مذاکرات مزدی تورم ۲۰ تا ۲۴ بود.    

مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه مصاحبه با ایلنا می‌گوید:

«تورم هدف ۲۰ تا ۲۴ درصدی به هیچ‌وجه قابل دسترسی نیست. آقایان ممکن است تصور کنند با کنترل نقدینگی و به صورت تصنعی، اسمی یا به زور یک رقمی را برای تورم در همان محدوده هدف اعلام کنند اما حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، به قیمت تشدید رکود خواهد بود، یعنی با کنترل نقدینگی، بسیاری از تقاضاها را کنترل کنند و این کاهش تقاضا، باعث کاهش تقاضا برای تولید و متوقف شدن چرخ بسیاری از کارخانجات شود؛ حاصل این رویه، اخراج گسترده نیروی کار خواهد بود.»

تورم واقعی سبد خانوار بالای ۴۰ درصد و تورم واقعی اقلام اساسی بالای ۶۰ درصد است. اجاره‌بها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته و هم‌امروز افزایش ۲۶ درصدی دستمزد کارگران بلعیده شده است. این پرسش همچنان باقی است: به راستی تا پایان سال چه بر سر سفره‌های خالی طبقه‌ کارگر خواهد آمد؟

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • این هشدار را جدی بگیرید.

    این هشدار را جدی بگیرید. پویا ناظران، اقتصاددان، در یک فایل صوتیشرایط اقتصاد کشور در شرایط بیست هزار تومانی شدن دلار و هشت و نیم میلیونی شدن سکه و افزاش انفجاری ارزش سهام را توضیح می‌دهد. اداره کشور در شرایط حاضر باید بر اساس بدبینانه ترین سناریوها و حالات صورت گیرد. اگر آنچه ناظران در این فایل صوتی هفده دقیقه‌ای می‌گوید محقق شود - که شواهد کم و بیش همین را نشان می‌دهد - بحران اقتصادی و تبعات سیاسی و امنیتی آن کمتر از فاجعه نخواهد بود. به مشاوران، وزرا، معاونين وزرا و کسانی که به عمرشان هیچ حرف تلخی از جنس واقعیت نگفته‌اند تا مبادا مقام بالادستی ناراحت شود، اعتماد نکنید. فاجعه ممکن است از آن‌چه در حرف جلّاسان گردگو می‌بینید به شما و جامعه، فقرا، اقشار آسیب‌پذیر و ایران نزدیکتر است. اگر کسی هستید که ذره‌ای بر مدیریت فعلی کشور اثر دارید، مسئول هستید و می‌توانید در انتخاب راه درست مؤثر باشید، گوش دادن به این هفده دقیقه را مسئولیت خود بدانید. #دغدغه_ایران، #اقتصاد_ایران، #وقایع_اقتصادیه (@Economics_and_Finance) @fazeli_mohammad ***

  • Reza

    هیچ کجای دنیا این حجم دزدی و جیب بری از طبقهء فرودست با حربهء دلار نه مشاهده شده نه سابقه داره، فقط در خلافت نظامی شیعه رایج هست، اونهم نه یکروز و یکسال ۴۰ سال همین غارت و دزدی بروز روشن ادامه داشته و دارد.

  • رقابت مرغ و دلار در ایران !!!

    رقابت مرغ و دلار در ایران ◾️ قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ به 19 تا 20 هزار تومان رسیده است. هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ 12 تا 13 هزار تومان بود. بنظر می رسد مرغ و دلار با هم در رقابتی نفس گیر، نفس مردم فقیر ایران را گرفته اند. #کولبر_نیوز @kolbarnews #kolbarnews