ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۰ درصد جمعیت برخی استان‌های ایران به کرونا مبتلا شده‌اند

معاون وزیر بهداشت از کاهش ۲۰ درصدی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و از بازگشت محدودیت‌ها در ۷ استان خبر داد. او گفت چاره‌ای جز بازگشایی‌ها نبود زیرا مردم مشکلات معیشتی دارند.

در ایران ابتلا به ویروس جدید کرونا افزایش یافته است. مسئولان وزارت بهداشت این موضوع را تأیید می‌کنند اما معاون وزیر بهداشت می‌گوید چون مردم درد نان دارند بازگشایی‌ها می‌بایست انجام می‌شد. او از بازگشت محدودیت‌ها در ۷ استان خبر داد.

کرونا در ایران ـ عکس از مجید عسگری‌پور ـ خبرگزاری مهر

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهارشنبه ۴ تیر در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد گفت: «در برخی استان‌ها مثل قم و گیلان بیش از۴۰ درصد مردم به کرونا و بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. در تهران این میزان کمتر از ۲۰ درصد و حدود ۱۵ درصد جمعیت است و در استان‌های دیگر کمتر است.»

رئیسی با بیان این‌که بازگشایی‌ها در افزایش بیماری کووید ۱۹ تأثیر داشته است، افزود: «به‌عنوان وزارت بهداشت به نفع ما بود که بازگشایی‌ها اتفاق نمی‌افتاد اما ما تحت تحریم و در شرایط بد و مشکلات اقتصادی هستیم افرادی هستند که اگر روزانه کار نکنند شب شام ندارند، نمی‌توانیم همه چیز را تعطیل کنیم.»

به‌گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت مبلغی که قرار بود برای مقابله با کووید ۱۹ از صندوق توسعه ملی پرداخت شود یک میلیارد یورو بود که با گذشت ۵ ماه از این بیماری تنها ۳۰ درصد این پول دریافت شده است.

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که در استان‌های خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و بعضی مناطق فارس، لرستان، کرمانشاه و گلستان میزان ابتلا و بستری بیماران کاهشی نداشته و این استان‌ها همچنان در وضعیت هشدار قرار دارند.

همچنین در چند روز اخیر استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز اعلام شدند. با این حال گفته می‌شود که آمار واقعی بیش از این‌هاست.

روز چهارشنبه اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری، در جلسه ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا از قرمز شدن وضعیت این استان خبر داد و گفت با افزایش میزان ابتلا امکان اعمال محدودیت‌های اوایل سال ۹۹ همانند محدودیت تردد و تعطیلی بعضی اماکن وجود دارد. 

علیرضا رئیسی نیز از بازگشت محدودیت‌ها در ۷ استان سخن گفت: «هفت استان درخواست مدیریت کرونا را داشتند تا اجازه تعطیلی و بازگشت محدودیت‌ها را داشته باشند. وزارت بهداشت این درخواست را تأیید کرد و قرار شد چهارشنبه شب این موضوع به وزارت کشور ابلاغ و بسته‌شدن اماکن عمومی در این استان‌ها اعمال شود. این اقدام نوعی تعطیلی و اعمال محدودیت موقت است.»

معاون بهداشت وزیر بهداشت از آماده شدن طرحی خبر داد که براساس آن برنامه اجباری کردن ماسک به‌اجرا گذاشته خواهد شد. همچنین وزارت بهداشت تصمیم دارد که واحدهای تجاری که پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند پلمب شوند.

در حالی که برخی رسانه‌های خارجی از موج دوم کرونا در ایران نوشته‌اند مسئولان وزارت بهداشت، از جمله سعید نمکی، وزیر بهداشت، می‌گویند هنوز موج دوم فرانرسیده است. معاون بهداشت وزیر بهداشت در این‌باره گفت: «به‌طور کلی اکنون هنوز پیک اول را تمام نکرده‌ایم. (...) زمانی می‌گوییم موج دوم که حداقل ۸۰ درصد موج اول به اتمام برسد، آن زمان می‌توانیم افزایش بعدی را موج دوم تلقی کنیم.»

در همین حال، محمود نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی صدوقی یزد چهارشنبه ۴ تیر، اعلام کرد که آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در یزد به ۱۳۲ نفر رسید و در حال حاضر این شهر وارد فاز دوم موج کرونا شده است.

رئیسی درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی (فیزیکی) گفت: «در سطح کشور بعد از این‌که در اردیبهشت بیش از ۷۰ درصد مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند الان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به ۲۰ درصد رسیده به همین علت میزان ابتلا بالاتر رفته است.»

روز گذشته، سه‌شنبه ۳ تیر، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز گفته بود: «بررسی‌ها نشان می‌دهند در برخی از شهرهای کشور باور مردم نسبت به اصول بهداشتی در پیشگیری از کرونا ۷۰ درصد و در تهران بین ۹ تا ۱۱ درصد کاهش داشته است.»

مسئولان وزارت بهداشت در حالی از کاهش پیشگیری‌های مردم سخن می‌گویند که هیچ قانونی برای کنترل رعایت این موارد بهداشتیِ حیاتی وضع نکرده‌اند. در کشورهایی که شمار مبتلایان به کووید ۱۹ رو به کاهش رفته است، اجرای چنین قوانینی تأثیر مثبتی و مهمی داشته است.

پیش از این، انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران نیز هشدار داده بود که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشوند، ممکن است محدودیت‌ها برگردند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۴ تیر آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس کووید ۱۹ در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۱۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۹ هزار و ۹۹۶ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهارشنبه)، ۲ هزار و ۵۳۱ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر افزایش یافت.

ایران در حال حاضر در سطح جهانی پس از آمریکا، برزیل، روسیه، هند، بریتانیا، اسپانیا، پرو، شیلی و ایتالیا از نظر بیشترین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در رده دهم قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.