ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سومالی: کشتی‌های ایرانی از آب‌های ما غیرقانونی ماهی صید می‌کنند

وزارت شیلات سومالی می‌گوید در یک سال و نیم گذشته ۱۱۲ فروند کشتی با پرچم ایران که به‌شکل غیرقانونی در آب‌های سومالی ماهی صید می‌کردند شناسایی شدند.

دولت سومالی از صیدهای غیرقانونی کشتی‌های با پرچم ایران از آب‌های این کشور خبر داد و این اقدام را تهدید بزرگی علیه امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و حاکمیت سومالی دانست.

بازار ماهی در بندر بوساسو سومالی ـ عکس از شاتر استاک

وزارت شیلات سومالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در مدت یک سال و نیم گذشته ۱۱۲ فروند کشتی با پرچم ایران که به‌شکل غیرقانونی در آب‌های سومالی ماهی صید می‌کردند، شناسایی شدند.

این شناسایی بر اساس تجزیه و تحلیل سیستم شناسایی خودکار (AIS) انجام شده است و مبدأ کشتی‌ها بنادر ایرانی تیاب، رمین، کنارک و جاسک بوده‌اند.

شمار بالای کشتی‌های ایرانی در این گزارش نشان می‌دهد که این یکی از گسترده‌ترین صیدهای غیرقانونی ماهیگیری در دهه‌های اخیر در سومالی است.

عبدالله وارسامه، وزیر شیلات سومالی از مقام‌های ایرانی خواست تا همکاری کنند. او گفت: «سومالی صید غیرقانونی در آب‌هایش را برنمی‌تابد و حضور ناوگان ایرانی در آب‌های کشور موجب نگرانی ما شده است. صید غیرقانونی در آب‌های سومالی تهدیدی بزرگ برای امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و حاکمیت کشورمان است.»

وزارت شیلات سومالی همچنین گفته است که کشتی‌های خارجی باید از سومالی مجوزهای لازم برای ماهیگیری دریافت کنند.

کارشناسان دریانوردی، سومالی را در بین کشورهایی با ضعیف‌ترین امنیت دریایی در جهان طبقه‌بندی می‌کنند. این امر باعث شده تا ماهیگیری غیرقانونی در آب‌های این کشور صورت بگیرد. ماهیگیران محلی از رفت و آمد کشتی‌های ماهیگیری بزرگ در آب‌های سرزمینی سومالی خشمگین‌اند. آن‌ها می‌گویند ماهیگیری غیرقانونی باعث شده که ماهی کمیاب شود و دست آن‌ها خالی بماند.

در گزارش رسانه‌های محلی سومالی، فرناندو ایبنز، به‌عنوان یک کارشناس امنیتی، گفته است: «چشم‌پوشی از مسئله ماهیگیری غیرقانونی در آب‌های سومالی غیرقابل قبول است. جامعه بین‌المللی هیچ‌گاه علاقه خاصی به پیگیری این موضوع نداشته است.»

فرناندو ایبنز موارد بالای صید غیرقانونی را نشانه‌ای از فقدان امنیت دریایی دانست و افزود: «حدود ۳۰۰ میلیون دلار غذای دریایی سالانه از سومالی به سرقت می‌رود.»

در سال‌های گذشته شرکت‌های بزرگ ماهیگیری از سراسر جهان در آب‌های سرزمینی سومالی به ماهیگیری انبوه با شیوه‌های صنعتی روی آورده بودند و به این ترتیب زندگی ماهیگیران محلی به مخاطره افتاده بود و علاوه بر این قیمت ماهی هم در بازارهای محلی افزایش پیدا کرده بود.

دزدی و راهزنی دریایی یکی از پیامدهای این مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی در این نقطه از جهان است.

دزدان دریایی سومالیایی در سال‌های گذشته بارها کشتی‌های ماهیگیری ایرانی را در سواحل سومالی ربوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali

    پس این کشتی های ما بودن که برای دزدی به سومالی میرفتن و بعدش توسط دزدان دریایی سومالی ربوده میشدن .